Bliver eSport nogensinde en OL disciplin?

Lad os bare sige det, som det er: eSport er et fænomen, der er kommet for at blive. I løbet af de seneste år er eSport steget voldsomt i popularitet verden over - især blandt unge. Tidligere i 2017 erfarede man, at op mod

150 millioner mennesker fra hele verden ser eSport. Især i Asien er "sportsgrenen" blevet taget godt imod, og den kommer til at være en officiel disciplin ved De Asiatiske Lege i Kina 2022.

Også i Danmark er eSport blevet et kæmpe hit. Ifølge en artikel fra Information tilbage i januar 2017, spiller hver femte 18-29-årige dansker computerspil på konkurrenceniveau - og tallet forventes kun at stige yderligere med tiden.

Den konstant voksende popularitet og værdi inden for eSport har nu gjort, at man overvejer at tilføje den som en disciplin ved de kommende Olympiske Lege. Vandene er dog stadig delte omkring computerspil som OL disciplin; for er det virkelig en sportsgren, når alt kommer til alt? I denne artikel tager vi et kig på de eventuelle fordele og ulemper ved at have eSport med på OL programmet i fremtiden.

Fordelene ved eSport som OL disciplin

Et marked i konstant vækst

eSport markedet fortsætter med at stige i værdi - tilbage i 2016 blev det af firmaet Deloitte Global anslået, at eSport markedet havde en værdi på ikke mindre end 500 millioner US dollars. Ifølge Deloitte forventes markedet at tredoble i værdi frem mod 2018. Således er eSport industrien godt på vej mod at blive lige så meget værd som casinospil, der på visse punkter minder meget om kompetitivt computerspil:

- Inden for casino-verdenen finder man for eksempel tit online slot turneringer, som blev indført for at lave spil mere interaktivt mellem spillerne. Ved online slot turneringer kan casinospillere mødes med hinanden IRL, snakke med hinanden om deres passion, dele tips og erfaringer. Muligheden for at interagere og spille med hinanden giver én følelsen af et ægte casino, samtidig med at det bliver mere konkurrencepræget, noget der virkelig ikke findes i landbaserede casinoer.

- Ved en slot turnering er casino spillesiderne værten, og de beslutter derfor, hvilke automater som vil blive præsenteret ved turneringen; på samme måde som værten for en given eSports turnering beslutter, hvilke computerspil der skal inkluderes. Værten beslutter samtidig en fastsat tidsramme, der er ens for alle deltagerne. Målet varierer fra det ene event til det andet, men mange gange er målet at se, hvem der kan blive ved i længst tid, mens vinderen i andre turneringer vil være den, der har fået det højeste afkast på sine spins. Samme type mål går igen ved eSports turneringer, hvor det ofte handler om at få den højeste score eller blive ved med at spille i længest tid.

- Både ved slot turneringer og eSport turneringer handler det om at kunne spille hurtigt, holde fokus og slå koldt vandt i blodet for at blive champion. Der er altid et spændingsniveau, og til tider ønsker man at se på resultattavlen for at se præcis, hvor meget man har vundet og hvor langt man er i forhold til andre spillere. Men man skal passe på med at blive distraheret af det for meget - det er bedre at vente til pauserne, da det ellers kan komme til at koste dig spins/point. Derfor: gem din begejstring til når du har vundet. Når man spiller i et konkurrencepræget miljø, som både ses ved casino og eSport turneringer, handler det desuden om at være veludhvilet og have nok energi til at spille, så man ikke bliver træt halvvejs igennem konkurrencen.

Den stigende værdi i eSport har naturligvis gjort, at flere investorer er kommet til, både internationalt og hjemme i Danmark. Blandt andet fodboldklubben FCK har afsløret, at de i samarbejde med Nordisk Film investerer et årligt tocifret millionbeløb i at etablere tre eSportshold, der skal konkurrere mod verdenseliten. Flere og flere har simpelthen fået øjnene op for eSport som et enormt værdifuldt marked, ligesom investorer fortsætter med at se profitable muligheder ved at investere i casino og poker - og dette faktum giver eSport en klar fordel i at blive inkluderet ved fremtidens OL turneringer. For jo flere investorer og sponsorer der kommer til, jo større mulighed er der for at blive en del af verdens største sportsevent.

OL får et større publikum

Hvis eSport går hen og bliver optaget på listen over officielle olympiske discipliner, kan man godt regne med, at OL seertallet kommer til at stige markant. Det forudses, at flere - især unge - vil begynde at følge med i OL verden over, og det er en rigtig god ting - især økonomisk for både IOC (International Olympic Committee), TV-stationerne og sponsorerne. Men det er også en positiv ting, at flere unge vil begynde at følge med i OL, og dermed få øjnene op for andre sportsdiscipliner ved siden af eSport. Der vil komme til at blive skabt mere opmærksomhed omkring OL som brand, og det har stor betydning for sportsturneringens fremtidige popularitet.

Det er et positivt tegn, at man allerede i Asien har optaget eSport som disciplin ved Asia Games. Og også ved afslutningen af OL i Brasilien 2016 afholdt IOC et eSport showcase event, i samarbejde med Den Internationale eSportskomité (IeGC), som blev taget godt imod. IOC har dog tidligere oplyst, at eSport endnu ikke lever op til det olympiske reglement, der kræver, at man organiserer sig i globale forbund og implementerer WADA's antidopingreglement. Men dette kan sagtens ændre sig med tiden - og viser eSport inklusionen ved Asia Games i 2022 sig at blive en succes, får eSport konceptet også større mulighed for at blive en del af det virkelige OL.

Spørgsmålet er så, hvilke eSport computerspil man bør inkludere ved OL. FIFA er et godt bud, fordi det i sig selv er et sportsspil, som også er nemt at følge med i for mange. Derudover er det ikke et kontroversielt spil, i modsætning til skydespil som DOTA2 og Counterstrike. FIFA er også et af de spil, som er med på listen ved Asia Games i Kina 2022.

Ulemperne ved eSport som OL disciplin

Den evige debat: er eSport en gyldig sportsgren?

Der er stadig meget debat om, hvorvidt eSport overhovedet kvalificerer sig som en atletisk sportsgren, på lige fod med discipliner som basketball, løb og svømning. De fleste fra den ældre generation vil nok umiddelbart tænke, at eSport ikke er en gyldig sportsgren - mens mange unge vil mene, at det er en gyldig sportsgren, fordi det foregår på et højt, kompetitivt niveau, og altså ikke bare er hyggespil.

Hvis man helt konkret kigger på, hvordan begrebet sport kan defineres, så udtaler Ylva Hellsten, der er professor på Institut for Integreret Fysiologi ved Københavns Universitet, at sport bør indebære en vis grad fysisk aktivitet. Men det er svært at bedømme, hvor meget man skal bevæge sig, før der er tale om sport.

"Det behøver ikke være en voldsom præstation. eSport har nogle af de samme krav som boldspil, hvor du skal kunne reagere hurtigt og være god til at koordinere og se spillet," forklarer Ylva Hellsten ifølge videnskab.dk.

Ylva Hellsten mener, at eSport opfylder kravene til at være en sport, når man tager i betragtning at der er tale om en aktivitet, der foregår på et alvorligt konkurrenceplan, hvor spillerne er under pres, og det ultimative mål er at vinde. eSport minder som sagt på mange måder om casino og poker - sidstnævnte er endnu en potentiel, fremtidig OL disciplin, som bliver diskuteret for tiden.

"Der er helt klart nogle sportslige krav i eSport. Det er ikke alle, der kan gå ind og vinde en kamp på computeren. Derfor mener jeg, at det er en sport."

eSport er stadig ikke blevet anerkendt som en sportsgren af Dansk Idrætsforbund (DIF). Dansk Atletik Forbund (DAF) har derimod optaget eSport Danmark som associeret medlem, og dermed er man kommet et stykke vej længere i at realisere drømmen om eSport som OL disciplin.

Der er lang vej endnu, før eSport kan blive en officiel disciplin ved fremtidens OL - men drømmen er bestemt ikke urealistisk.