TheScore esports har haft fat i legenden, og tidligere Team SoloMid toplaner, Marcus "Dyrus" Hill til et interview omkring udmattelse og den professionelle scene i League of Legends. Dyrus sagde farvel til den professionelle scene i 2015 i et følelsesladet interview med Eefje "Sjokz" Depoortere:

 

Man skulle tro, at Dyrus havde fået mere tid efter hans fratræden fra den professionelle scene, men Dyrus siger, at hans nye liv i Texas stadig kræver meget af hans tid.

Streaming og YouTube kan være lige så tidskrævende som at være professionel. Forskellen er bare at være professionel kan være lidt mere stressfuldt, fordi det er forventet at du præsterer

Dyrus giver derudover sin mening til, hvordan state-of-the-game er i League of Legends på nuværende tidspunkt. Dyrus mener ikke at der er meget, som har ændret sig i denne sæson, når det kommer til styrken blandt for forskellige regioner. Korea er stadig den bedste region og EU samt NA må tage til takke med kampen om tredjepladsen, på trods af massive investeringer hos specielt NA LCS.

Siden jeg fratrådte... det virker som det samme hvert år. Måske andre rosters, det er flere koreanske imports, men det er den generelle idé i League of Legends hvert år. Koreanerne dominere, Kina er på andenpladsen, og EU og NA kæmper altid om tredjepladsen. Men så er der også alle de andre regioner, som også er virkelig gode. 

Dyrus har også afgivet sin holdning til Yilang "Doublelift" Peng's pludselig tilbagevendende til NA LCS, hvor han har skal hjælpe Team Liquid med at undgå relegations. Hvis det lykkedes for Doublelift at redde TL, så kan det have en effekt på, hvor meget hans fremtidige indtægter kommer til at


140
Tesoro
949 kr.
65
DXRacer
2299 kr.
32
Alpha
1799 kr.
155
Paracon
1399 kr.
45
Arozzi
2289 kr.

Jeg synes det han gjorde var meget smart. [...] hvis han carrier Team Liquid kommer det til at have effekt på hans værdi som spiller - hans succes var ikke et lykketræf, fordi han var på TSM med fire andre gode spillere. [...]. Men, hvis han vinder og beslutter sig for at komme tilbage til den professionelle scene, som han før har givet udtryk for, så vil han have flere midler. Jeg er sikker på at det ville have en effekt på hans løn, og hvad han forlanger af et hold skal have for, at han kan have succes.

Ydermere fortæller også Dyrus også om, hvor svært det kan være at opretholde et konsistent højt niveau i League of Legends og hvordan forventninger til ens holdkammerater kan skabe dårlige stemning. Dyrus har aldrig været kendt som den store ledertype, hvilket han også godt kunne fornemme, da han var alderspræsident på TSM.

[...] Det der skete for mig var at jeg ville øve rigtig meget, og blive virkelig god og så jeg vil have det sådan: "Jeg er ret god nu, så nu vil jeg spille Counter-Strike i min fritid". Et godt eksempel er forrige år til MSI i Florida, hvor vi netop lige havde vundet IEM før vi tog afsted til MSI. Jeg spillede mere Counter-Strike end jeg spillede League

Efter vi tabte til MSI spillede jeg en urealistisk mængde League og blev virkelig god igen, [...] og du forventer at dine holdkammerater gør det samme. Så det der ville ske på TSM var, at jeg ville være virkelig god i scrims, og jeg ville forvente mine holdkammerater til at gøre bestemte ting, og når de ikke gjorde det, så ville jeg blive irriteret og dette ville lede til argumenter og passive-aggressive kommentarer. [...] Jeg var ikke i stand til at lede mine holdkammerater, og det leder til at være 'burnt out' - så hvorfor overhovedet prøve?

Sidst i interviewet giver Dyrus sit forslag til, hvordan regioner som NA skal kunne indhente Korea, og hvorfor det ikke fungerer på nuværende tidspunkt.

Jeg føler at Korea er begyndt at implementere subs mere, og jeg føler at NA hold ikke putter alle deres ressourcer ind i at vinde Worlds. [...] Korea har bare haft en bedre infrastruktur i lang tid, fordi de tilbage i tiden havde StarCraft. Ærlig talt, hvis jeg kendte løsningen ville vi ikke have denne samtale og selvom løsningen er kendt, så er det bare forretning for en masse mennesker.

Tidligere udgav vi en artikel, som viste at Counter-Strike spillere har langt flere kampe i løbet af et år end League of Legends spillere. Da Dyrus giver udtryk for, at det kan være ekstremt udmattende at være professionel i League - men hvordan er det så at være professionel i CS:GO?

 

Hvilket spil tror du, der er mest udmattende at være professionel i?