Forud for starten på den professionelle sæson, har 86 LCS og akademi-spillere deltaget i en anonym undersøgelse, hvor de blev stillet nogle spørgsmål. Det var om alt fra deres dating liv til, hvorvidt de stoler på deres holdkammerater. 

1. Hvilken rolle har den største indflydelse i professionelle kampe?

Top: 1.2%
Jungle: 40.7%
Mid: 43%
Bot: 4.7%
Support: 10.5%

Der er ingen tvivl om, at konkurrencen mellem jungle og mid er benhård. Nogle af spillerne havde dog gode argumenter for, hvornår de andre roller også bliver farlige. En af dem sagde: 
"Top betyder ikke noget medmindre man står over for TheShy, så er det lige pludselig den vigtigste rolle."

Det samme blev også sagt om Doublelift. På den måde kan man sige, at en god spiller er en, der er i stand til at overgå de forventninger og begrænsninger, som folk forbinder med deres rolle. 

2. Hvilken rolle har mindst indflydelse i professionelle kampe?

Top: 60.5%
Jungle: 2.3%
Mid: 0%
Bot: 31.4%
Support: 5%

Efter at have set svaret på det første spørgsmål, kommer resultatet på spørgsmål to ikke som en overraskelse. Mens folk, der spiller botlane var slemme til at kritisere deres egen rolle, var de andre enige om at top har mindst indflydelse.

3. Jeg ville hellere...

Vinde LCS: 58.1%
Komme ud af gruppespillet til Worlds: 41.9%

Én spiller, en tidligere verdensmester, sagde; "Det er helt sikkert nemmere at vinde Worlds end LCS". Det fik hans holdkammerater til at kigge skævt på ham, men det læner sig faktisk pænt op ad det billede, der males af de spillere, som allerede har været til Worlds og de spillere, der ikke har. Deres prioriteter vil altid være anderledes.

4. Hvis I var strandet på en øde ø, ville du så kunne stole på dine holdkammerater med dit liv?

Ja: 58.1%
Nej: 41.9%

Det er passende, at det første spillerne diskuterede var, om de faktisk kunne finde ud af at starte et bål og lave mad. Mange af dem var meget optimistiske, mens andre så situationen som en decideret dødsdom. 

5. Har din karriere hjulpet med dit dating liv?

Ja: 52%
Nej: 40.7% 
Ved ikke: 7%

Spillerne var tydeligvis meget uenige, hvilket også kan aflæses af disse meget polariserende udtalelser: "If anyone answers no to this, they're lying" og "How would anyone say yes."

Hvis vi skal bruge en dansker som eksempel, må svaret dog siges at være ja; "Ja, jeg mødte Kaypea/Kelsie i Katowice 2015 til turneringen." Med sådan en udtalelse er Lucas "Santorin" Tao Kilmer Larsen lige pludselig knap så anonym. Spring 2020 markerer danskerens fjerde Split hos FlyQuest.

6. Har du burner accounts på sociale medier?

Ja og jeg bruger dem: 2.3%
Ja, men jeg bruger dem ikke: 5.8%
Nej: 91.9%

Mange af spillerne vidste ikke engang hvad en burner account var, men de fleste var enige om, at det ikke var nødvendigt at have. Burner accounts bliver f.eks. brugt hyppigt af basketball spillere - Antonio Brown og Kevin Durant har før trukket overskrifter med deres tastaturkrig på internettet.

*En burner account er når folk, ofte berømtheder, bruger falske accounts til at kommentere på opslag om dem selv og shit talk andre folk. 

7. Ser du anime?

Ja, regelmæssigt: 26.7%
Ja, men ikke særlig tit: 46.5%
Nej: 26.7%

Nogle af spillerne var næsten bange for at svare på dette spørgsmål: "Hvis jeg svarer ja til dette, kommer jeg så i problemer?" spurgte en af dem. Svaret ville umiddelbart være ja, men ikke i ligeså store problemer som ham der svarede "AYAYA"

8. Hvilken spiller (hvis der overhovedet var nogen) så du op til, før du selv blev professionel?

Spillere med mere end én stemme:

Doublelift: ni stemmer
Faker: syv stemmer
Bjergsen: seks stemmer
Madlife: tre stemmer 
Og med to stemmer hver: Uzi, bigfatlp, Mata, TheOddOne, Diamondprox, HotshotGG, Reginald og Deft.

Yderligere 30 spillere blev nævnt, inklusive nogle populære streamers. I forhold til at dette er NA, passer det vidst meget godt. 

Personligt startede jeg min rejse tilbage i 2010 med Reginald som forbillede. Det skiftede hurtigt til Bjergsen, og senere til navne som Deft og Teddy - og enhver anden spiller, der kunne inspirere mig til at spille bedre. 

9. Sidst, men ikke mindst; hvilken region er bedst?

NA: 34.9%
EU: 65.1%

EU må siges at være godt repræsenteret i undersøgelsen. I Spring 2020 vil 26% af startpladserne i LCS være besat af europæere. Faktisk står nordamerikanerne kun for halvdelen af talentet, som konkurrerer i ligaen. 

Man kan heller ikke komme udenom, at EU har klaret sig markant bedre til internationale events gennem tiden. Uanset om man tilhøre NA eller EU, handler det bare om at bakke vesten op.

Undersøgelsen er udarbejdet af Kien Lam, der er skribent hos Lolesports.