En nylig spørgeundersøgelse foretaget af Nielsen Media Research kulminerede i to måske overraskende konklusioner:

Den ene, at kun 53% af eSports-seerne i USA, England, Frankring og Tyskland mener, at eSporter er reelle sportsgrene. Den anden, at blot 23% mener, at eSporter rent faktisk burde være en del af de Olympiske Lege.

Disse holdninger kommer vel at mærke fra eSporternes egne rækker og altså ikke fra såkaldte 'outsidere' til genren. Men de synes samtidig at stå i skarp kontrast til den nyere udvikling inden for både OL's og eSporternes miljø.

Paris' OL-udvalg: Åben over for idéen

eSporternes stigende popularitet og synlighed afspejlede sig i Tony Estanguet's udtalelser - medformanden for Paris' succesfulde OL 2024-ansøgning.

"Vi er nødt til at se på det, fordi vi kan ikke ikke sige 'Det er ikke os, det er ikke OL'", kommenterede han således vedrørende eSporternes fremtidige rolle i OL.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Tony_Estanguet_%C3%A0_la_Philharmonie_de_Paris.jpg"Tony Estanguet à la Philharmonie de Paris" (CC BY 4.0) af KMSP/Paris 2024

Estanguet fremhævede også det faktum, at en god begyndelse er, at skabe ordentlig kommunikation til eSports-miljøet og dets tilhængere: "De unge, ja de er interesserede i eSport og den slags ting. Lad os se på det. Lad os mødes med dem. Lad os prøve at bygge bro."

Asiens eSports-præsident: Ligesom traditionelle sportsgrene

I sidste måned blev 38-årige Kenneth Fok fra Hong Kong udnævnt til ny præsident for Asiens eSports-forbund.

Dette er i sig selv nævneværdigt, idet Fok allerede har arbejdet tæt sammen med Olympiske Council of Asia (OCA) og hvis far yderligere er præsident for Hong Kongs Olympic Federation.

Fok søgte at gøre op med tanken om, at eSporter ikke er ægte sportsgrene, og i den forbindelse anbefalede han, at man "anser eSporter som en traditionel sport."

Og når hvad angår Foks målsætninger for eSporter, er han da heller ikke i tvivl: "Vores vision er at få eSporter anerkendt som en OL-sport."

Denne lighed blandt eSporter og andre sportsgrene afspejler sig også i betting-virksomhedernes behandling af disse. Tag for eksempelvis en sportsnyheds- og bettingside som bet365. Her nævnes oddsene for store eSports-events som League of Legends World Championship på lige fod med dem for Premier League eller Champions League.

Asia Games 2022: Første skridt på vejen mod eSporternes inklusion?

Men hvor er handlingerne bag ordene, spørger du måske.

Asia Games – multisports-begivenheden, som hver fjerde år arrangeres af Olympic Council of Asia – er et godt eksempel. Allerede i 2018-udgaven som afholdes i Indonesien, vil eSporter blive demonstreret, og i 2022 vil de officielt være en del af medaljeræset.


37
Nip
2799 kr.
32
Drifting
2499 kr.
366
AKRacing
2689 kr.
319
Paracon
649 kr.
68
cod
375 kr.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Iran_entering_Incheon_Asiad_Main_Stadium_at_2014_Asian_Games_opening_ceremony_parade_of_nations_03.jpg"2014 Asian Games opening ceremony" (CC BY 4.0) af Javid Nikpour

FIFA 2017 er indtil videre det eneste spil, som er blevet bekræftet, men du kan forvente dig også at se andre titler som for eksempel League of Legends, Dota 2 og StarCraft II.

Hvad definerer en sportsgren?

Som undersøgelsen, der indledningsvist blev omtalt i denne artikel, antydede, synes diskussionen af eSporternes potentielle rolle ved et OL ofte at hænge sammen med dens validitet som en 'ægte sportsgren'.

Lad os i den forbindelse se på et andet eksempel: Som den første musiker nogensinde vandt Bob Dylan, sidste år Nobels Litteraturpris for sine sangtektster. Dette resulterede i en hæftig debat, hvor spørgsmålet, 'Kan en musiker hoverhovedet vinde en litteraturpris?', blev gransket grundigt.

Dette synes langt hen ad vejen at minde om den konflikt, eSporterne lige nu befinder sig i. For at sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt eSporter er reelle sportsgrene, synes i højere grad at begrænse formatet snarere end at udvide og inkludere det.