Tilbage i marts blev det bekræftet, at Blizzard var kommet et stykke vej med at færddigøre deres første restaureringprojekt, StarCraft: Remastered, som er en fuldstændig remaster af det måske største RTS-spil nogensinde. Selvom der ikke er kommet nogen specifik udgivelsesdato på spillet endnu, må vi virkelig være tæt snart at få lov at sætte vores utålmodige fingre i en pakke af nostalgi, strategi og høj APM. Vi har opsummeret, hvad vi kan se frem til, for Blizzard har været så flinke at lave nogle gode previews på, hvad der er på vente.

StarCraft: Brood War blev opdateret til 1.18

En næsten lige så stor nyhed som Remastered, så blev den gamle, originale udgivelse gjort gratis på Blizzard app'en, og får en grundig opdatering, så den kører bedre på nye computere og styresystemer. Derudover vil den fungere flydende med Remastered-udgaven, så du kan fortsætte dine eskapader uden problemer, hvis du ikke kan vente på Remastered. Eller også kan du overtale dine venner til endelig at lege med, nu hvor det er gratis. Du kan downloade spillet og læse patch notes ved at klikke her. Opdateringerne inkluderer en masse ting som streamliner oplevelsen ved at spille, både i henhold til skærmindstillinger og netværk.

Lidt humor fra Carbot

Hvis man har været inde i StarCraft II miljøet, må man næsten kende Carbot, som i lang tid har udgivet mange sjove tegnefilm i høj kvalitet. Nu fik han også lov til at lave en lille parodi som hype til StarCraft: Remastered. 


Et sjovt stykke trivia om Carbot er, at han faktisk udgav sit eget mod til StarCraft II, som reskinner hele spillet i stil med hans tegnefilmsunivers. Tjek mere ud på linket eller find moddet i StarCraft II Arcade.

Tjek lige igen, hvor stor en forskel grafiken vil gøre

Der blev udgivet endnu mere detaljerede og forstørrede billeder af hvor stor en make-over, man kan forvente af remasteren, og man bliver bare endnu mere imponeret, desto mere man ser. 

“It should be just like putting on your glasses," said Rob Bridenbecker, who heads up the Classic Games team. "You put on your glasses and everything crisps up, but it’s still the same game.”

Zergling

Ultralisk

Lurker
Battlecruiser

Firebat

Siege tank

Reaver

Dragoon

Archon/Dark Archon

Vi viste også nogle før/efter skærmbilleder i den forrige artikel, men det her bekræfter virkelig, der er noget i maskinen, som er værd at vente på. 

Og så en længere, IRL, anekdote

Og fordi Blizzard tog tiden til det, har du nu muligheden for at læse om, dengang holdet bag StarCraft var en flok drengerøve i 1997, som kørte i biler holdt sammen med tape, og nok levede en typisk California-tilstedeværelse for nogle unge fyre, med el guitarer og koncerter og karaoke. Her har du i hvert fald muligheden for at lære, hvilken størrelse Blizzard og StarCraft var, før firmaet eksploderede i success og ændrede spilindustrien. Blizzard er, eller var i hvert fald, en gruppe sympatiske, unge dudes, og det er underholdende at blive klogere på deres tidlige historie.

Og så skal vi da have lidt mere fluff på den anden side af spillet også, når forskellige udviklere fra StarCraft-holdet fortæller om, hvor svært det er, at begynde en process som en HD Remaster, eller hvordan det var, at se Korea tage spillet til sig som en sport.

Setup af dine hotkeys bliver let tilgængelig

Som man kan læse, bliver det meget ligetil at sætte sine commands, som man vil have dem. Blizzard udtaler selv at deres fokus har været, det skulle være intuitivt, og man ikke skal spilde tid på at navigere rundt. Ulig StarCraft II, vil man ikke kunne ændre control keys og F-knapperne, så hotkeys, der følger et grid eller en anden, særlig arrangeret opsætning, vil nok ikke blive en realitet lige foreløbig. Dette er af hensyn til en kompetitiv balance, eftersom de klassiske hotkeys var med til at gøre det imponerende, at pro gamers kunne vedligeholde så høje APM tal, men det er ikke umuligt Blizzard måske ændre dette i fremtiden, hvis der kommer en mere afslappet holdning til at alternative hotkey layouts.

Multiplayer profiles, med alt, det indebærer

Det sidste preview, vi får at nyde, er de nye multiplayer profiles, som vil give spillere en masse dybere muligheder for at tjekke sit eget og andres spil ud. Det er både de typiske RTS stats, der vil være tilgængelige, men man vil også kunne dykke ned i de specifikke kompetitive sæsoner, og enkelte replays, man måske vil gense eller nærstudere.

Umiddelbart ligner det bare, at Blizzard har gjort et godt stykke arbejde, med at overføre StarCraft II profile funktionaliterne og blende det sammen med det nye minimalistiske interface, der er blevet udfærdiget til ære for StarCraft: Remastered.

Men det var alt for denne gang, inden vi rent faktisk får lov at sætte fingrene denne skattekiste af skills, sci fi, nostalgi og hvad der ligner en masse overraskelser.