Alibaba er en kinesisk online gigant, som har valgt at investere $145.000.000, eller hvad der svarer til ca. 1.005.009.500 DKK, i mobilspil. Disse penge skal bruges til at etablere et internationalt netværk, som skal gøre det lettere for Alibaba og kinesiske spilproducenter at distribuere deres spil på et globalt niveau.

På trods af det svimlende høje beløb, som Alibaba har valgt at investere i mobilspil, så er det på sin vis en forståelig investering. Mobilspil er igennem den senere tid blevet et mere og mere lukrativt marked at være en del af. Selvom Kina er et kæmpe marked, og stod ifølge Newzoo for 30% af alt brug af håndholdt elektronik, så har de også kig på resten af verden.

Nogle af de største succeser på mobilspilmarkedet tæller bl.a. Candy Crush, Clash of Clans, Vainglory og ikke mindst Pokémon Go.

King Digital Entertainment, der primært er kendt for deres simple puzzel-spil Candy Crush, er en af de bedste eksempler på, hvor lukrativt det kan være at investere i mobilspil. Businessinsider skrev i 2014, at firmaet i 2013 omsatte firmaet for over 13 milliarder kroner, hvilket i sammenligning med deres omsætning før Candy Crush er helt ekstrem - her omsatte de for kun 400 millioner.

Et andet mobilspil, som har stor succes på markedet er spillet Clash of Clans, der også er kendt for deres meget underholdende og animerede reklamer - se et eksempel herunder. Businessinsider skrev, at i 2015 blev der på daglig basis handlet for ca. 10.000.000 DKK, når det kom til Clash of Clans.

 

Her på Gaming.dk har vi allerede dækket mobilspillet Vainglory - som er gået fra være et mobilspil til at blive en esportstitel. Vainglory er en relativt ukendt esportstitel, men det skal absolut ikke undervurderes, da der sidste år til Worlds Championship blevet uddelt en samlet præmiepulje på 800.000 DKK.

Det sidste mobilspil er Pokémon Go, et spil der gjorde det muligt for personer i alle aldre at udlevere deres drøm om at blive Pokémon-mester. Pokémon Go er en af de største og mest succesfulde introduktioner til mobilspilsmarkedet, hvor det, ifølge analysefirmaet Sensor Tower, kun tog spillet ca. et halvt år at omsætte for over $1.000.000.000, eller hvad der ca. er 6.900.000.000 DKK. Spillet har ca. 650.000.000 spillere over hele verden, hvor alle har været klistret til skærmen i håb om at fange de bedste pokémoner.

 

Hvis man ser tilbage på, hvor meget de ovenstående fire mobilspil har indtjent, så kan man se godt idéen med, at Alibaba gerne vil investere store penge i markeded. 

Vi har ofte et stort fokus på esportstitler, men gaming er også enormt stort og omsatte for mere end $99 milliarder i 2016.