Efter at have fået kuldegysninger af traileren, og efter flere måneders spænding, blev der i nat udgivet udvidelsespakken til Diablo III. Reaper of Souls er navnet, og undertegnede havde fornøjelsen af at være blandt de første til at kæmpe sig igennem den.
Blizzard Entertainment, som står bag serien, havde forud for udgivelsen valgt at opdatere en række af ting i spillet, og mest nævneværdigt er hele loot-systemet blevet lavet helt om.
Samtidig er den måde, man kan levele op i 'paragon-levels' også blevet ændret, hvilket kombineret med en 50% experience-bonus har tiltrukket en masse spillere, der inden udgivelsen har slebet deres våben og finpudset deres magiske evner inden selve expansion-ræset gik løs.
I nat omkring midnat ved dansk tid blev der så åbnet for adgangen til alt det nye content. Her skal der i øvrigt gives en ros til Blizzard, da de denne gang har formået at have styr på deres servere, så spillerne ikke blev mødt af fejlmeddelelser og lange ventetider.
Intens Act V
Efter at gennemføre Act IV, kunne spillerne begive sig ud på det halsbrækkende eventyr, man som the Nephalem kommer ud på i Act V. Der er masser af udfordringer, og med de nye justerbare sværhedsgrader, er der både noget for de nye spillere og de hardcore entusiaster.
Kampagnen bygger videre på historien, og Act V skal forestille at foregå kort efter slutningen af Act IV, hvor (spoiler alert) selveste Diablo bliver besejret af the Nephalem, og den sorte Soulstone bliver gemt bort. Der er både nye ansigter og velkendte personligheder, man møder på sin vej mod at finde dødens engel, Malthael, som har stjålet den sorte Soulstone og efterladt et spor af død og ødelæggelse. Man er som spiller nødt til at stoppe Malthael, hvis destruktive magt er en trussel mod hele menneskeheden.
Der er også både nye og gamle steder at besøge, og efter man som spiller gennemfører Act V, vil man åbne op for muligheden for at spille i det nye 'Adventure Mode', hvor man kan tage frem og tilbage imellem de forskellige Acts, og gennemføre nye og varierende missioner for diverse belønninger.
Et væld af nye muligheder
I løbet af spillet møder man den nye 'Mystic', der kan justere både stats og udseende på spillernes gear. Dette gør, at man nu har bedre mulighed for at bruge items, der lige har en enkelt 'dårlig' stat, da man blot kan ændre den til noget andet.
Max-niveauet er forøget til 70, og når man som spiller når niveau 70, bliver der også åbnet op for at fortsætte sin fremgang i 'paragon-levels', samtidig med at der bliver åbnet op for endnu en passiv skill. Desuden kan man med denne expansion åbne endnu en side i sit stash, så der er plads til mere loot, gems og crafting materials.
Der er også kommet en helt ny class, Crusader, som er en hellig kriger, der kæmper med både våben og magier. Hans magi er drevet af lysets kraft, og med hans retfærdige vrede kan han besejre selv de mægtigste fjender.
Der er visuelt ikke blevet implementeret så meget nyt, men kunstnerne bag de forskellige scenarier har gjort et godt arbejde, og der er lagt op til en dyster stemning både på lyd- og billedsiden.
(For de spillere, der købet spillet inden 31. marts, er det i øvrigt muligt at aktivere 'Wings of Valour', som min figur bærer, så længe de også aktiveres inden 31. marts)
Konklusion
Det er et velegnet spil til kendere af genren, men også nye casual gamere vil kunne finde masser af underholdning, specielt nu hvor resten af spillet er blevet pudset så gevaldigt af.
Det er også et glimrende bud på en multiplayer-oplevelse til grupper på 2-4 personer, da man på de sværere niveauer bliver nødt til at samarbejde for at klare skærerne.
Alt i alt er der tale om en fed oplevelse, og med endnu mere mulighed for variation, er der tale om en solid udvidelse til et af de mest hypede spil indenfor de sidste par år. Udvidelsen løfter rigtig mange af spillets facetter, men dog er den også lidt sent ude i forhold til, at det er snart to år siden, Diablo III udkom. Reaper of Souls får derfor en samlet karakter på 8/10 herfra.