Var du barn i 90’erne og spillede på SONY’s første Playstation? Så har du højest sandsynligt hørt om, eller endda spillet Crash Bandicoot! Efter mange års dvale kom der en nyudgivet trilogi til Playstation 4 i 2017. Året efter udkom en XBOX ONE, Switch og PC-version. I 2020 udkom der endelig et helt nyt Crash spil til PS4 og XBOX ONE. Med en Switch og PC-port i 2021. Men Steam brugere har måttet vente i over 2 år på, at Crash Bandicoot 4: It’s About Time, skulle løsrive sig fra Battle.Net’s monopol på spillet. Det betyder, at du den 18. oktober kan opleve, eller genopleve ét af 90’ernes store hits fra den originale Playstation fra dit Steam bibliotek. Denne artikel handler primært, om din computer er klar til at kunne trække spillet og skal ikke udelukkende anses som en spilanmeldelse.
Crash Bandicoot 4: It’s About Time er oprindeligt fra 2020 og er udviklet af Toys For Bob og udgivet af Activision. Spillet er bygget på Unreal 4 spilmotoren, samme spilmotor som Fortnite, hvorfor de to spil kunne ligne hinanden på afstand i grafik og stil. Spillet tager os fra 3’eren, kaldet ’Warped’, hvor skurkene holder til i en anden dimension. De finder en vej ud og vil nu forsøge at gøre en ende på heltene, ved at rejse gennem dimensioner. Crash og hans søster, Coco, rejser ved hjælp af ”quantum masker” de finder undervejs igennem samme dimensioner, bestående af forskellige lokationer og tidsaldre, for at forpurre skurkenes onde planer. Selve historien er ret simpel og er i klassisk tegnefilmsformat. Der lægges typisk ikke meget vægt på historiefortælling i Crash Bandicoot spillene, så det er ikke overraskende. Spillet i sig selv har en flot og detaljeret grafik, med et typisk tegnefilms ’look’ i sig, så selv børn kan prøve et spil fra deres fars eller mors barndom, men i meget mere moderne stil. Spillet generelt er et typisk klassisk platformer-spil, som er kendt for at være svære og kræver god og præcis styring. Crash Bandicoot 4 har gjort spillet meget sværere end dens forgængere, med flere fjender, flere baner, flere karakterer at spille undervejs og ekstra udfordringer, som desuden er fyldt med ekstra indhold. Det kan godt være en mundfuld for nogle i starten, især hvis du er ny til serien. Men spiller du mere ’casual’ og bare vil spille for at gennemføre den sidste boss, så er spillet ikke sværere end tidligere spil.
Hardwarekrav:
Nu har jeg spillet Crash 4 på Battle.net siden udgivelsen til PC og kan roligt sige, at spillet er godt optimeret og tilgivende for ældre hardware. Der er ikke på nuværende tidspunkt officiel support for DLSS, FSR, raytracing og Nvidia Reflex. Så det er ret ligeud ad landevejen. Udvikleren selv nævner, at du kun behøver en Core i3 processor fra 2013, 8 GB RAM og et 10 år gammelt Nvidia GTX 660 2 GB grafikkort, med mindst 30 GB harddisk plads. Jeg har nu selv leget med ældre hardware og er kommet frem til følgende:
Konfiguration: | Minimum (1080p lav grafik ~45-60 FPS) | Godt (1080p høj grafik med +60 FPS) | Bedre (1440p høj grafik med +60 FPS) | Bedst (4K høj grafik med +60FPS) |
Processor: | Intel Core i5 2400 AMD FX 6100 | Intel Core i5 4690K AMD Ryzen 3 1300X | Intel Core i5 4690K AMD Ryzen 3 3100 | Intel Core i5 8400 AMD Ryzen 3 3300X |
Grafikkort: | Nvidia GTX 750 Ti AMD Radeon HD 7850 | Nvidia GTX 960 2 GB AMD Radeon R9 280 | Nvidia GTX 1060 AMD Radeon RX 580 | Nvidia GTX 1080 AMD Radeon RX 5700 |
RAM | 6 GB | 8 GB | 8 GB | 12 GB |
Såfremt du har Windows 10 og 30-40 GB ledig plads på harddisken eller SSD’en, så er der en god chance for, at du kan trække spillet uden problemer.
Spillet er hverken CPU- eller RAM krævende, så det er grafikkortet, der løfter det tunge læs. Det ældst mulige hardware, du (teoretisk) kan trække, er en Core 2 Quad processor fra 2006, 4 GB RAM og et Radeon HD 5870 grafikkort fra 2009. Det kan, baseret på egen erfaring, køre fint uden modificeringer eller uofficiel software. Du vil dog være begrænset til 720p opløsning og siden intet af det nævnte har haft support eller opdateringer i mange år, er det tvivlende at det kan trække spillet på sigt. Hvad angår integreret grafik, så er spillet ikke for glad for dette, så dedikeret grafik er at foretrække. Dette skyldes, at spillet er tungt på grafikkortet og at integreret grafik som udgangspunkt ikke egner sig til tungere spil.
Er du til et udfordrende, måske endda nostalgisk kick med solidt gameplay, masser af opgaver og timevis af sjov (og ’ragequits’ 😉) så er spillet måske noget for dig. Spillet er i min optik værd at give et ’spin’.
Skrevet af
Patrick ”StaelTek” Stael.