Kryptovaluta sponsorater gør indtog i eSport

I løbet af især det seneste års tid, har vi kunnet læse flere nyheder om kryptovaluta-virksomheder, der sponsorerer eSport-hold og turneringer. Nedenfor kan du læse om nutiden og fremtiden for kryptovaluta sponsorater i USA og Europa.

FTX kaster millioner ind i amerikansk eSport

FTX var en af de første kryptovaluta-virksomheder, som annoncerede deres enorme interesse i eSport. I juni skrev de under på en sponsoraftale på 210 millioner dollars, som svarer til over en milliard danske kroner. I løbet af de kommende ti år vil FTX give 21 millioner dollars om året til det amerikanske eSport-hold, Team SoloMid (TSM), som i forbindelse med aftalen har skiftet navnet til TSM FTX.

I forbindelse med nyheden udtalte FTX CEO Sam Bankman-Fried at ”Det at tage en enorm industri og tænke i nye baner i den digitale tidsalder; det er hvad eSport gør inden for sport, og det er også lidt det som krypto gør inden for investering og finans.”

Her kaster Bankman-Fried blandt andet lyset på krypto investering, som vi især har set med BTC Profit hjemme i Danmark. Det er altså ikke overraskende at det giver mening for kryptovaluta-virksomheder at sponsorere eSport-forretninger på tværs af verden.

Coinbase bliver sponsor af ESL Gaming

ESL Gaming har organiseret turneringer i CS:GO, Rainbox Six, Hearthstone, Warcraft, Dota og mange andre eSport spil siden årtusindeskiftet. For nyligt indgik ESL en aftale med Coinbase, som vil sponsorere en række af de kommende ESL-events.

Mens der ikke er information om hvor meget Coinbase giver ESL Gaming, kan det afsløres at det ikke er første gang at kryptovaluta-virksomheden er blevet sat i forbindelse med eSport. Børsen har også stiftet et partnerskab med BLAST Premier samt evil Geniuses. Derfor kan det nærmest forventes at der vil komme flere lignende aftaler i den nære fremtid.

Chilliz skriver aftaler med europæiske storklubber

I Europa har Chilliz skrevet under på en række aftaler med store fodboldklubber i Spanien, Italien og England. Her er det især interessant at fremhæve Valencia CF i det sydøstlige Spanien. Den spanske La Liga-klub har gjort Chilliz til deres primære trøjesponsor og nu spiller de med den digitale valuta på brystet.

Netop Valencia-klubben er et glimrende eksempel på hvordan en kryptovaluta-virksomhed indirekte er sponsor af eSport i Europa. Valencia CF er først og fremmest kendte for deres fodboldhold, som blandt andet har den danske fodboldspiller Daniel Wass, men de har også en eSport-division. Faktisk var Valencia Club de Fútbol eSports den første eSport fodboldklub i Spanien, og nu er de altså også blevet de første til at bære kryptovaluta på brystet.

Udover Valencia har Chilliz også allerede indgået aftaler med mægtige FC Barcelona, Levante UD, Atlético de Madrid, Manchester City og AC Milan, hvor den danske landsholdsanfører Simon Kjær spiller til dagligt.

Aftalerne mellem de største europæiske fodboldklubber og Chilliz fokuserer på fan tokens, som giver fans bedre adgang til deres yndlings fodboldhold. Fx får fans mulighed til at stemme, når der skal træffes beslutninger om trøje design, navn på hjemmebanen, og lignende. De tokens giver fans mulighed for at blive hørt, og få større indflydelse end når man fx køber fodboldaktier. Igen er der altså en klar forbindelse mellem temaer som eSport, investering, og teknologi, og det bliver spændende at høre mere om de fan tokens i fremtiden.