Gamere har crashet en ny spille quests hjemmeside: esports-begivenheder vokser i popularitet
Professionelle esports-turneringer vil snart begynde at tabe terræn til amatørturneringer, når det kommer til budgetter. Sidstnævnte har flere og flere deltagere, hvilket tiltrækker sponsorerne.
Eksempelvis er præmiepuljen i den anden sæson af den polske Esport sommer Cup 2021 på ca. 3.000$; I LPL Pro League sæson 8 er præmiepuljen på 7.500$. Derudover har EXTREMUM Digital Pass-begivenheden samlet set en præmiepulje på 20.000$, og antallet af deltagere er forholdsvis mange - Lige nu på 50.000 mennesker. Projektet har allerede kørt i to måneder.
Det er mere end en turnering. Der blev skabt en stor interaktiv quest efter spillere i alle kategorier. Ikke nødvendigvis kun for professionelle gamere, men for folk i alle aldre.
For at kunne gennemføre virtuelle quests optjener gamerne point, der kan bruges på rigtige præmier i DP butikken. Hovedpræmien er en customizable gaming pc. Lige nu er projektets anden sæson i fuld gang. Sæsonen startede den 1. juni og afsluttes den 25. juli (den første sæson var i 2020).
For første gang nogensinde holdte EXTREMUM en lignende quest tilbage i 2019. Dog var denne quest for et lille antal brugere og varede kun i 5 dage. Arrangementet var planlagt til at finde sted på samme tidspunkt, som annonceringen af Dota 2 lineuppet, og trods det begrænset setup, tiltrak projektet brugernes opmærksomhed. Efter dette indså arrangørerne, at samfundet var ivrige efter sådanne aktiviteter - gamingpublikummet var modent nok til at række ud over de sædvanlige formater.
Det er årsagen til de skiftede til et bredere format. I den første sæson betalte det sig: Publikummet var på 10.000 mennesker. Ved en sådan skala måtte udviklerne skrive et stort IT system fra bunden, da der ikke fandtes nogen lignende IT-løsninger til organisering af virtuelle begivenheder. Efter dette rettede de fejl samt eliminerede fejl, lyttede til publikum, forbedrede den generelle tilgang til quest osv.
I denne sæson har EXTREMUM ikke kun fået et større publikum i form af 50.000 mennesker, men de har også fået medlemmer langt ud over SNG-regionen, hvor 52% af publikum nu er engelsktalende brugere. I løbet af denne sæson har brugerne allerede aktiveret mere end 1.000.000 spilkoder i systemet.
Og nu er der ikke kun personlige konkurrencer. Ud over individuelle opgaver er der også klanopgaver. Deltagerne deltager i grupper, konkurrerer med hinanden (herunder også i Dota 2 og CS:GO), socialiserer sig og får nye venner. Nogle klaner har op til 150 mennesker.
Arrangørerne forventede ikke, at questene ville skabe så meget begejstring. I gennemsnit er et drop på 100 præmier udsolgt på 5 sekunder. Under et drop gik hjemmesiden ned: Hjemmesiden kunne ikke klare det enorme antal aktive brugere. Udviklerne måtte derfor hurtigst muligt udvide hjemmesidens tekniske funktioner. Disse erfaringer vil helt sikkert være brugbare i fremtiden.
Firmaer begyndte at investere mere aktivt i cyberbegivenheder. Allerede ved projektets start fortsatte partnerskabsanmodninger med at tikke ind. Firmaer begyndte at forstå, at esportspublikummet nu er et seriøst samfund med brede interesser og muligheder.
Den sidste del af begivenheden finder sted den 25. juli, hvilket gør, at selv nye brugere har mulighed for at optjene nok point til at gøre krav på hovedpræmien. Denne point-og-drop-mekanik er designet, så folk når som helst kan deltage i arrangementet. For at deltage, skal du registrere dig på https://pass.extremum.gg/ og begynde at fuldføre opgaver under dit personlige kontoområde.