Siden ARAM - eller All Random All Mid - blev introduceret i 2012, har det været en af de mest populære gamemodes i League of Legends - især hos casual fans. 

Der har længe været en gruppe af spillere, der udelukkende spiller ARAM, men ønsker at kunne gøre det med et ranked-system. Riot Games afviste dog i går, at dette kunne være en fremtidig mulighed.

Designer hos Riot, Jon "IAmAWalrus", begrundede beslutningen med, at et ranked-system ville fjerne det gode ved at være bundet af en stor mængde af "tilfældighed". Hvis man begynder at fokusere for meget på at vinde, og på ikke at tabe LP, er det sværere bare at have det sjovt med at prøve forskellige champions.
Og netop den indgroede tilfældighed, ville gøre ranked til noget rod. Nogle champions er langt stærkere i ARAM end andre, hvilket kan give et hold en kæmpe fordel fra start. Normalt har man jo selv indflydelse på at bygge en stærk teamcomp sammen med holdkammeraterne. 

Selvom ARAM er populært, er tallene heller ikke store nok til, at designe og bygge en helt ny rangliste. At splitte ARAM-spillere ind i normal og ranked ville desuden bare øge queue-times for begge.

Riot ønsker desuden at begrænse den trend de ser blandt de spillere, der udelukkende spiller ARAM. Mange af dem har nemlig flere forskellige accounts de hopper imellem, hvis de nu ikke lige får den/de champions de gerne vil have. Dodging er derfor blevet et langt større problem den seneste tid, i forhold til hvis man går et par år tilbage.

Studiet kommer dog ikke uden om, at der er efterspørgsel på en mere konkurrencedrevet oplevelse i ARAM. De må altså forsøge at finde en løsning, der både tilgodeser spillerne og samtidig sørger for at bibeholde den sjove og lette atmosfære, som man kun oplever på Howling Abyss