De seneste par sæsoner, så League of Legends' ranking system udvikle sig til noget helt nyt. Det er nu en lang og besværlig rejse til toppen.
Systemet inkluderer ikke længere MMR (match making rating) hvilket betyder, at wins er vigtigere end nogensinde før. Dette var også, ifølge Riot Games, hensigten med forandringerne:
The climb takes a lot longer now. This is intentional.
De modtager dagligt klager over hvor dårligt systemet er, efter de nye prioriteter blev indarbejdet i algoritmen. Denne diskussion blev igangsat, da en Twitter-bruger udtrykte sin tilfredshed med "kun" at have nået til Platinum IV, efter en 36-0 winstreak. Det er dog tydeligt, at Riot ønsker at beskytte spiloplevelsen for folk i alle ender af ranglisten. Riots repræsentant fortsatte:
We really don’t want players creating alt accounts just to blow through the climb. We encourage players to stay on their mains. Smurfing ruins the game experience for others.
Som systemet er nu, vil en spillers MMR forøges i det samme tempo, mens det vil tage spillerens rank længere tid at indhente den. Dette kunne, i teorien, overbevise smurfs om at blive på deres main account, da det nu tager længere tid at climbe. Dette kunne samtidig også afskrække casual spillere fra at give sig i kast med at spille ranked.
Valve er endnu et spilstudie, der har forsøgt at finde en løsning på problemet. Sidste år implementerede de en idé, det modsatte af hvad Riot har gjort, i deres populære MOBA-spil, Dota 2. I stedet for at lægge skylden hos deres spillere, pegede de fingre af deres eget ranking system. Så i stedet for at øge den tid det tog spillerne om at rykke fra den ene ende af ranglisten, til den anden, valgte de at gøre det lettere for de gode spillere.
Valve kommenterede på dette tilbage i september:
The system searches for players that frequently perform significantly above their current skill bracket, and applies an MMR increase to those players until they’ve reached a skill bracket where they’re no longer over-performing. And it seems to have worked
For at spille ranked i Dota 2, kræves det desuden også, at man tilknytter et unikt telefonnummer til sin bruger. Det samme nummer kan ikke bruges på flere brugere - et yderligere angreb på smurfs.
Smurfing har, og vil nok altid, være et problem for multiplayer spil som League of Legends og Dota 2. Det er bare noget man må finde sig i.