Det er ingen hemmelighed at esport er en branche i rivende udvikling. For hvert år, der går vokser interessen, og derigennem, pengene bagved.

I 2018 lå branchens samlede indtægter på $906 millioner, mens de forventes at have ramt $1.1 milliard i 2019. Beløbet fordeles på poster som medierettigheder, reklamering og sponsorater.

Det globale publikum fortsætter også med at vokse, og folk bruger generelt mere tid på at følge med i esport. I 2021 forventes det globale publikum at tælle op mod 557 millioner mennesker, fordelt som casual seere og esport entusiaster. I 2019 er esport også for alvor placeret som en vigtig del af vores kultur, da over 20% af verdens befolkning forventes at have kendskab til branchen. 

Men hvis vi skal træde væk fra branchen og, i stedet, kigge på de individuelle spil - hvor ligger pengene så henne? Hvor bliver de professionelle spillere belønnet bedst for deres præstationer?

Svaret kan du se herunder.

1. Fortnite - $64.4 millioner

2. Dota 2 - $46.7 millioner 

3. Counter-Strike: Global Offensive - $21.1 millioner 

4. PlayerUnknown's Battlegrounds - $12.7 millioner 

5. Overwatch - $9.1 millioner 

6. League of Legends - $9.0 millioner 

7. Magic: The Gathering Arena - $8.9 millioner 

8. Call of Duty - $6.5 millioner 

9. Arena of Valor - $5.8 millioner  

10. Rainbow Six Siege - $4.1 millioner 

Tallene dækker udelukkende præmiepenge fra spillets turneringer. 

Mængden af penge er tydeligvis meget forskellig, og dette skyldes især den infrastruktur som studierne har bygget op omkring deres spil. Epic Games (studiet bag Fortnite) valgte f.eks. at afsætte $100 millioner til esport i 2018 og 2019, mens Valve, der udviklede Dota 2, finansierer deres store turneringer gennem in-game køb og aktiviteter. 

De 10 bedst betalte spillere nogensinde har også gjort karriere i Dota 2, der alligevel har en del flere år på bagen sammenlignet med Fortnite. På toppen ligger Johan "N0tail" Sundstein og hans holdkammerater fra OG. Vi skal ned på en 12. plads for at finde den første Fortnite-spiller, den forsvarende verdensmester i Solo - Kyle "Bugha" Giersdorf.

Det kommer måske som en overraskelse at et spil som League of Legends ligger så langt nede, og faktisk blev overgået af PUBG. LoL havde sit hidtil bedste år i forhold til seertal og engagement fra fans, mens PUBG langsomt mister deres aktive spillere. 
Igen handler det om mængden af turneringer, og det forløb som spillenes sæsoner følger.

Tallene vil dog kun blive større i fremtiden. Hvis udviklingen fra de seneste år fortsætter, kan vi forvente forøgelser af samtlige poster med alt fra 20-40% årligt.