Hvert år udarbejder det amerikanske erhvervsmagasin, Forbes, en liste over de ti bedst betalte YouTubers. På listen, der altid tæller platformens største navne, er der dog blevet plads til nye navne, da to store personligheder har reduceret deres aktivitet betydeligt. 

Brødrene Logan og Jake Paul er nemlig ikke på listen for første gang siden 2016. Efter et stærkt 2018, hvor de lå på en 10. og 2. plads, har de kastet sig ud i nye udfordringer. Logan bruger tiden på sin podcast Impaulsive og på boksning, mens Jake har startet en musikkarriere. Han har før nævnt at han planlægger at stoppe på platformen en gang i 2020. 

Deres 40+ millioner abonnenter har altså ikke fået den mængde indhold som de har været vant til. Det er, i det store hele, grunden til at de ikke længere er i top 10. 

Hvilke typer af content dominerer så listen i år? Gaming og legetøj er to populære kategorier, men listen giver faktisk et godt billede af platformens diversitet. Udover de to nævnte kategorier har vi også beauty, sport og comedy.



#10 | VanossGaming (Evan Fong)

Indtægt: $11.5 millioner - eller 77.3 millioner DKK

Kategori: Gaming

Placering sidste år: #7

Evan Fong, som er kendt online som "VanossGaming", hev over 1.5 milliarder visninger hjem det seneste år. Især Grand Theft Auto V og Minecraft har domineret kanalen i 2019.

Han har været på listen siden 2017.



#9 | DanTDM (Daniel Middleton)

Indtægt: $12 millioner - eller 80.7 millioner DKK

Kategori: Gaming

Placering sidste år: #4

Den 28-årige brite, der har bygget sit imperium på Minecraft videoer, har længe været en af platformens mest populære personligheder. Med et globalt publikum på størrelse med Sri Lanka, tager han ofte på tour rundt om i verden - seneste i samarbejde med Nintendo Switch.

Han har været på listen siden 2017 (hvor han tog førstepladsen).



#7 (delt 7. plads) | Markiplier (Mark Fischbach)

Indtægt: $13 millioner - eller 87.4 millioner DKK

Kategori: Gaming

Placering sidste år: #6

Siden hans start på platformen i 2012, har hawaiianske Mark Fischbach arbejdet hårdt på at integrere gaming som en del af mainstream kultur. Derfor har han også altid været sponsorernes favorit, når de ønskede at nå en branche, der jo endte med at eksplodere. Han har altid været god til at promovere sig selv og har senest, i samarbejde med kollega og ven; Jacksepticeye, grundlagt Cloak - eksklusivt tøj til gamers.

Han har været på listen siden 2016.



#7 (delt 7. plads) | PewDiePie (Felix Kjellberg) 

Indtægt: $13 millioner - eller 87.4 millioner DKK

Kategori: Gaming

Placering sidste år: #9

Når der snakkes YouTube kan man ikke undgå at nævne PewDiePie, eller Felix Kjellberg fra Sverige, som både har holdt titlen som den bedst betalte YouTuber to gange (2015 og '16) og haft kanalen med flest abonnenter - en rekord han holdt i 1920 dage. Hans rivaleri med indiske T-series, der endte med at overhale ham, fyldte meget i starten af året.

Som den største personlighed på en platform, er man også dømt til at rende ind i problemer. Efter at have udvidet hans indhold fra rendyrket gaming, blev han midtpunkt for utallige diskussioner om racisme og antisemitisme. Derfor annoncerede han også for et par dage siden, at han kommer til at holde en pause fra platformen i starten af det nye år. Som han selv siger, så; føler han sig træt

Han har været blandt toppen siden 2013, hvor man faktisk begyndte at tjene godt på platformen.



#6 | Preston (Preston Arsement)

Indtægt: $14 millioner - eller 94.1 millioner DKK

Kategori: Gaming

Placering sidste år: var ikke på listen

Et af de to nye ansigter på listen er Preston Arsement. Han lagde fundamentet for karrieren på platformen gennem Call of Cuty videoer, og udvidede senere med noget adspredelse fra hans gaming content - valget faldt på pranks. Udover YouTube tjener han også over 7 cifre årligt, på de Minecraft servers han administrerer. 



#5 | Jeffree Star

Indtægt: $17 millioner - eller 114.3 millioner DKK

Kategori: Beauty

Placering sidste år: #5

Det tidligere MySpace fænomen har genopfundet sig selv som makeup artist og fashion mogul. Ved siden af YouTube ejer han Jefree Star Cosmetics, der årligt sælger øjenskygge, læbestift og highlighters for over $100 millioner.

Han har været på listen siden 2018.



#4 | Rhett og Link 

Indtægt: $17.5 millioner - eller 117.7 millioner DKK

Kategori: Comedy (talkshow)

Placering sidste år: var ikke på listen

Rhett McLaughlin og Link Neal er hverken nye ansigter på listen eller på YouTube. De er nemlig værter på det mest populære daily show på YouTube; Good Mythical Morning, hvilket de har været siden 2012. Her diskuterer de alt mellem himmel og jord, og bruger samtidig meget tid på at spise de mærkeligste ting.

De har på det seneste udvidet deres brand til fire kanaler, en podcast, to bøger og købte tidligere på året det populære YouTube netværk, Smosh, hvilket skulle have kostet dem omkring $10 millioner. 

Duoen var sidst på listen tilbage i 2016, hvor en indtægt på $5 millioner sikrede dem en 9. plads.



#3 | Like Nastya (Anastasia Radzinskaya)

Indtægt: $18 millioner - eller 121 millioner DKK

Kategori: Legetøj

Placering sidste år: var ikke på listen

Anastasia, der både er ny på listen og platformen, men altså også her i verden, har blæst sokkerne af folkene bag YouTube. Den femårige russer har en af de hurtigst voksende kanaler i verden, der kan prale af videoer på syv forskellige sprog. I lighed med listens førsteplads er hun også blevet eftertragtet af brands som Lego og Dannon, der gerne slynger et sekscifret beløb efter hende for at lande en aftale.

Endnu en lighed mellem de to er de fuldstændig vanvittige visningstal som de genererer. Anastasia har to kanaler, begge styres af hendes far, med over 26.4 milliarder visninger på baggrund af 582 videoer. 

Som Anastasias manager forklarerer det; så er YouTube den mest populære babysitter i verden. Og det er tydeligt at mange børn bruger eftermiddagen på at se videoer hvor der åbnes nyt legetøj.



#2 | Dude Perfect

Indtægt: $20 millioner - eller 134.5 millioner DKK

Kategori: Sport 

Placering sidste år: #3

Holdet på fem mand (Tvillingerne Coby og Cory Cotton, Garrett Hilbert, Cody Jones og Tyler Toney) har brugt over 10 år på at specialisere sig i vanvittige bedrifter inden for komplicerede trick shots og i at præsentere sport som en sjov aktivitet for nye generationer. Med deres eget TV show, The Dude Perfect Show, på Nickelodeon, har de rig mulighed for at leve op til de værdier. Det bliver hellere ikke dårligere af at kunne skrive sine navne under et par Guinness World Records

De har været på listen siden 2017.



#1 | Ryan's World (Ryan Kaji)

Indtægt: $26 millioner - eller 174.8 millioner DKK

Kategori: Legetøj

Placering sidste år: #1

Otteårige Ryan startede med at åbne legetøj på YouTube da han var tre år gammel. Siden da har han fået smag for videnskab og for at afholde eksperimenter, men han har altid holdt sig til sin oprindelige passion; legetøj. Med hans egen linje af legetøj og børnetøj, et show på Nickelodeon og en ny aftale med netværket Hulu, må man sige at han har været produktiv i hans korte liv. 

Ligesom Anastasia (se #3) overlader han nok alt det kedelige arbejde til hans forældre, mens han selv kan fokusere på morskaben. Og ligesom Anastasia, har han også genereret uvirkelige mængder af visninger på de fire år han har været i gang. Vi snakker over 40 milliarder visninger fordelt på forskellige kanaler, hvoraf to videoer alene står for knap tre milliarder af dem. 

Han har været på listen siden 2017.


Alle tal er før skat og fra perioden 1. juni 2018 til 1. juni 2019.