2019 har været et travlt år for League of Legends, der fejrede 10 års jubilæum i oktober. Ekstra travlt har det været for afdelingerne, som står for spillets udvikling og gameplay.

Fans af spillet har før været vant til at skulle vente længe mellem udgivelsen af nye champions. Det har dog ikke været tilfældet på det seneste, hvor årets sidste to måneder alene, har beriget spillet med tre nye champions.

Ifølge den ledende gameplay designer hos Riot Games, Mark "Scruffy" Yetter, kommer dette dog ikke til at fortsætte i de nye år. I et længere opslag om de seneste ændringer under dette års off-season, nævner han, at deres mål aldrig har været at pumpe nye opdateringer ud:

We are as excited as you about this [the three new champions], but our current goal is not to speed up the pace of new champions and VGUs.

Derfor vil tempoet blive sænket igen fra 2020:

Expect things to slow down a bit and 2020 should be fairly similar to 2019 in terms of champion releases.

I 2019 er der blevet introduceret seks nye champions, mens tallet var tre i 2018. Den seneste måned har vi fået selskab af Senna og ApheliosSummoners Rift, mens den nyeste champion, Sett, forventes at blive frigivet inden udgangen af året. 

Deres tætte udgivelser var ikke planlagt på forhånd, men det endte med at passe fint ind i alle de øvrige updates, der er blevet frigivet siden dette års Ranked Season sluttede i november. 

De tre champions skal signalere en overgang til et bedre fokus på spillets kompleksitet. I 2020 ønsker Riot nemlig at finde en bedre balance mellem spillets - og de forskellige champions - sværhedsgrad. På den måde vil de holde spillet frisk for veteraner, uden at ødelægge oplevelsen for nye spillere, der fortsat er ved at finde sig til rette i spillets univers. 

Selvom mange fans foretrækker konstante udgivelser af nye champions, håber Riot på at kunne vende tilbage til mentaliteten om; kvalitet først, og derfor løsere deadlines. 

Debatten har raset på forskellige forums den seneste måned, men Riot vælger altså at gå imod strømmen. At falde tilbage til de prioriteter, der har været med til at gøre League of Legends til - og holde det som - et af de største spil i verden, virker, trods alt, ikke som den dummeste idé. 

Bare fordi Riot sidder med nogle meget ambitiøse planer for fremtiden, duer det ikke, at de forsømmer det spil, der er grundlaget for studiets succes.