At sige en branche er i rivende udvikling er én ting, men at kunne fremvise tal, der understøtter denne påstand, er en helt anden. Det er præcis hvad det amerikanske erhvervsmagasin, Forbes, har valgt at gøre her hvor vi nærmer os årets afslutning. 

Udover at opstille en liste over de mest værdifulde organisationer i esport, bidrager de også med et indblik i branchen. Herunder findes de vigtigste nøgletal:

● Konkurrencer i videospil - hele essensen af esport - har et globalt publikum på 454 millioner mennesker. De næste tre år forventes dette tal at stige med mere end 190 millioner. 

● Sponsorater, reklamering og medierettigheder er fordoblet siden 2017, til $897 millioner.

● Den globale omsætning inden for esport rammer $1.1 milliard i år, hvilket er en forøgelse på 27% i forhold til 2018. Omkring 40% af den omsætning findes i Nordamerika. 

På trods af disse imponerende tal, har prominente investorer som forretningsmanden, Mark Cuban, der både ejer hold i esport og traditionel sport, alligevel udtrykt deres tvivl omkring det amerikanske markeds styrke. Cuban selv, hader de konstante ændringer som spillenes udgivere implementerer (det vi kender som updates eller patches), han siger værdien i branchen er på vej ned og stiller spørgsmål ved det fremtidige potentiale på det amerikanske marked i forhold til det asiatiske.

Man kan dog ikke komme uden om at esport, og computerspil i det hele taget, for alvor er blevet mainstream i den pop culture, som hersker i dag. Det er fortsat for tidligt at sige om Cuban har ret, for vi har virkelig kun skrabet toppen af isbjerget. 

Sammen med de ovenstående nøgletal fulgte en liste med de 13 mest værdifulde organisationer i esport. Den følgende liste indeholder organisationer, der er vurderet til over $100 millioner. Den gennemsnitlige vurdering ligger i år på $217 millioner - en stigning på 52% i forhold til sidste år. Den vurderede omsætning er fra 2019, og er blevet fastsat i samarbejde med holdene selv. Tallene inkludere alle indtægtskilder på nær spillernes andele af præmiepenge. Listen inkluderer dog ikke asiatiske giganter som SK Telecom T1 (omdøbt til T1). Grunden må være manglende data, da jeg ikke er et sekund i tvivl om, at den koreanske organsation kan være med på dette niveau. Det samme gælder for de store hold i Kina.


#12 (delt 12. plads) | OverActive Media | $120 millioner 

Udvikling siden 2018: Var ikke på listen

Anslået omsætning i 2019: $5 millioner

Hold i franchised ligaer: Splyce i League of Legends (LEC), Toronto Defiant i Overwatch (OWL) og Toronto Ultra i Call of Duty (CDL)

Hold uden for en franchised liga: Fortnite, Smite og StarCraft II


#12 (delt 12. plads) | Misfits Gaming | $120 millioner 

Udvikling siden 2018: Var ikke på listen

Anslået omsætning: $8 millioner

Hold i franchised ligaer: Misfits Gaming i LEC, Florida Mayhem i OWL og Florida Mutineers i CDL

Hold uden for en franchised liga: Fortnite, Marvel vs. Capcom og Clash Royale


#11 | NRG Esports | $150 millioner

Udvikling siden 2018: Var ikke på listen

Anslået omsætning: $20 millioner

Hold i franchised ligaer: San Francisco Shock i OWL og Chicago Huntsmen i CDL

Hold uden for en franchised liga: Fortnite, Rocket League, Clash Royal, Super Smash Bros., Apex Legends, Gears of War og Dragon Ball Fighterz 


#10 | 100 Thieves | $160 millioner 

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $70 millioner

Anslået omsætning: $10 millioner

Hold i franchised ligaer: 100 Thieves i LCS

Hold uden for en franchised liga: CS:GO og Fortnite


#9 | G2 Esports | $165 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $60 millioner

Anslået omsætning: $22 millioner

Hold i franchised ligaer: G2 Esports i LEC

Hold uden for en franchised liga: CS:GO, Rainbow Six: Siege, Rocket League, PUBG, Apex Legends, Fortnite, Hearthstone og Sim Racing


#8 | Team Envy | $170 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $75 millioner

Anslået omsætning: $8 millioner

Hold i franchised ligaer: Dallas Fuel i OWL og Dallas Empire i CDL

Hold uden for en franchised liga: Overwatch Contenders, CS:GO, Fortnite, PUBG, Paladins, Super Smash Bros.


#7 | Fnatic | $175 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $55 millioner

Anslået omsætning: $16 millioner

Hold i franchised ligaer: Fnatic i LEC

Hold uden for en franchised liga: CS:GO, Dota 2, Fortnite, Rainbow Six: Siege, Apex Legends, Clash Royale, Rules of Survival og Street Fighter V


#6 | Gen.G | $185 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $75 millioner

Anslået omsætning: $9 millioner

Hold i franchised ligaer: Gen.G i LCK, Seoul Dynasty i OWL og Shanghai i NBA 2K

Hold uden for en franchised liga: Overwatch Contenders, Fortnite (Team Bumble), PUBG, Apex Legends og Clash Royale


#5 | Immortals Gaming Club | $210 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $110 millioner

Anslået omsætning: $11 millioner

Hold i franchised ligaer: Immortals i LCS, Los Angeles Valiant i OWL og OpTic Gaming Los Angeles i CDL

Hold uden for en franchised liga: Clash Royale (Immortals), CS:GO (MIBR) og Rainbow Six: Siege (MIBR)


#4 | FaZe Clan | $240 millioner

Udvikling siden 2018: Var ikke på listen

Anslået omsætning: $35 millioner

Hold i franchised ligaer: Ingen

Hold uden for en franchised liga: CS:GO, PUBG, Call of Duty, Fortnite, Rainbow Six: Siege og FIFA


#3 | Team Liquid | $320 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $120 millioner

Anslået omsætning: $24 millioner

Hold i franchised ligaer: Team Liquid i LCS

Hold uden for en franchised liga: CS:GO, Dota 2, StarCraft II, Fortnite, Rainbow Six: Siege, Clash Royale, PUBG, Apex Legends, Hearthstone, Smash Melee, Smash Ultimate, Street Fighter V, Tekken, Quake og Teamfight Tactics


#1 (delt 1. plads) | Cloud9 | $400 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $90 millioner

Anslået omsætning: $29 millioner

Hold i franchised ligaer: Cloud9 i LCS og London Spitfire i OWL

Hold uden for en franchised liga: CS:GO, Fortnite, Hearthstone, PUBG, Rainbow Six: Siege, Rocket League, Super Smash Bros., Teamfight Tactics og World of Warcraft


#1 (delt 1. plads) | Team SoloMid | $400 millioner

Udvikling siden 2018: Forøgelse af værdi på $150 millioner

Anslået omsætning: $35 millioner

Hold i franchised ligaer: Team SoloMid i LCS

Hold uden for en franchised liga: PUBG, Fortnite, Hearthstone, Smash, Overwatch, Rocket League, Apex Legends, Magic: The Gathering, Rainbow Six: Siege og Teamfight Tactics


Artiklen er udarbejdet ud fra Forbes' originale liste