I dag bød på de afsluttende kampe i Gruppe A og B. Clutch Gaming/Unicorns of Love og Mammoth startede dagen med en 1-1 score, mens feltet var bedre fordelt i Gruppe B, hvor Splyce lå forrest med 2-0. 

Ved udgangen af dagen vil vi stå tilbage med fire hold, der går videre til knockout-delen af play-ins. 


 Unicorns of Love (1-0)  Clutch Gaming

Ved at lade Qiyana gå igennem til Unicorns, fik Clutch sikret Xayah/Rakan til Cody Sun og Vulcan. UoL's svar på dette, da holdene mødtes sidste gang, var Heimerdinger og Morgana. Oven på et Morgana ban, blev det i stedet Heimerdinger/Fiddlesticks.

Efter et ringe early game for Lira under holdenes første opgør, var han opsat på ikke at gentage dette. Sammen med Huni og Damonte lavede han early invades og fik hurtigt sat UOL jungler, AHaHaCiK, bagud. Han sad fast på level to i lidt tid, mens Lira allerede havde ramt level fire. Forspringet blev også større, da Damonte fik sat et nemt kill op på Nomanz med et hurtigt flash-goldcard. På trods af forspringet, endte Lira og Damonte med at miste deres tempo efter en dårlig 2v2 fight.

Clutch stod igen klar ved Rift Herald 10 minutter inde. Hvad der normalt fungerer for dem, gik fuldstændig galt. Det var tydeligt at de ikke respekterede level 6 Fiddlesticks og det faktum, at de stod perfekt til en Qiyana engage. Clutch fortsatte alligevel med at spille langt fremme, og deres selvtillid endte ned at tabe dem endnu en teamfight hvorefter UoL kunne samle Baron op. UoL fandt dog hurtigt ud af, at en 5v5 siege ikke ville fungere mod den tre-ADC-comp som Clutch sad på. Det betød dog ikke noget, da de bare kunne løbe ind og samle endnu en Baron Buff op igen - og oven på denne, slog de Clutch for anden gang.

Clutch skulle nu kæmpe for at holde fast i håbet om at gå videre til næste stadie af play-ins. At placere sig som 1st seed i play-ins grupperne har altid været meget vigtigt. Det er nemlig kun sket én gang før, at et 2nd seed i play-in er gået videre til det egentlige gruppespil. Hong Kong Attitude gjorde det tilbage i 2017.


 Splyce (0-1)  DetonatioN FocusMe

Selvom UoL kan få lov til at spille Heimerdinger så meget som de har lyst til, så lader man ham ikke gå igennem draften mod DTM's Ceros. Med hele syv bans, rettet mod midlane, bliver både Humanoid og Ceros tvunget ud i mere risikable champs som Nocturne/Galio og LeBlanc. Humanoid har dog bevist at han er mere fleksibel, og denne strategi har dermed givet Splyce en fordel i de forrige kampe. 
Xerxe faldt også tilbage på Hecarim, som Splyce er alene om at prioritere høj.

Med en Nocturne på holdet, havde DTM mulighed for at igangsætte ganks langt hurtigere end Splyce. Et first blood på Norskeren gav desuden japanerne mulighed for at samle den første Dragon (Mountain) op. Mod en Nocturne gælder det om at være proaktiv og selv starte fights, før han får lov til det. Det er altid nemmere at håndtere end Nocturne når man ved han kommer.

Den første fight gik dog til DFM, da de med Nocturne/Galio har en enormt stærk engage. Idet at Vizicsacsi ikke var i live til at teleport botlane, blev det også hurtigt til en 4v5. Holdene bankede sammen igen ved næste Dragon, hvor de endte med en 2 for 2. Splyce virkede ellers dominerende under holdenes første opgør, men en blanding af ubeslutsomhed og en forøgelse i DFM's niveau, fik dagens kamp til at se meget lige ud.

Kampens fights fortsatte med at være tætte, og holdene skiftede til at bytte kills for objectives uden egentlig at komme videre. Endnu en 4v5 gav DFM mulighed for at tage Baron og pludselig så det ud som om, at Splyce kunne gå hen og tabe deres første kamp. DFM fortsatte med at finde de rigtige engages og endte altså med at samle deres første sejr op.


 Unicorns of Love (0-1)  Mammoth

Med en sejr over Clutch tidligere på dagen, havde UoL nu muligheden for at sikre førstepladsen i Gruppe A. Skulle Mammoth gå hen og vinde, ville gruppen i stedet blive smidt ud i kaos, med muligheden for en three-way-tie. 
UoL valgte at sætte sig på en god del burst, mens Mammoth draftede en stærk teamfight combo.

Kampen tippede hurtigt til Mammoths fordel, oven på et godt early game fra jungler, Babip. På trods af at Mammoth gik glip af den første Infernal Dragon, begyndte de hurtigt at opbygge en lille goldlead. Med en teleport fordel til UoL, fik de tvunget Mammoth ud i en ringe fight - og udlignet kampen igen. Oven på deres momentum, begyndte UoL at overtage kampen. Med uendelige muligheder for CC, fortsatte UoL med at finde kills - og omsætte dem til yderligere map control. Edward blev sendt rundt på de forskellige lanes for at presse især k1ng og Fudge, og for hvert kill de fandt, faldt yderligere et tårn eller objective.

31 minutter inde gik det dog helt galt for UoL, efter k1ng ramte tre items på Xayah. Efter en suveræn teamfight sikrede de Baron - BOSS svarede dog igen ved at teleporte ind i Mammoths base og fjerne det første Nexus tårn. UoL fortsatte med at tage alt for risikable beslutninger, mens Mammoth spillede smart og på deres egne præmisser. Late-game så heller ikke godt ud for UoL - udover den rene scaling, sad Mammoth også på en overlegen teamcomp. UoL's eneste chance var at sende Nomanz ud på flanks. Han formåede dog aldrig at nå k1ng og det gjorde altså ikke en forskel i sidste ende.


 Isurus Gaming (1-0)  DetonatioN FocusMe

Normalt har holdene ikke været interesseret i at lade Skarner gå igennem. DFM fik dog mulighed for at samle ham op, da Isurus vægtede Gragas højere. Da hans tre primære champs (Heimerdinger, Nocturne og Galio) var bannet væk, blev Ceros sat på Ziggs i stedet. Ind i Seiya på Syndra - som han kun har spillet én gang i løbet af 2019 - var det svært at sige noget på forhånd omkring den matchup.

Oddie var til gengæld meget komfortabel på Gragas. 5 minutter inde havde han sine Predator boots, og det kom til at gå ud over Evi. Oddie var naturligvis godt klar over, at hans største fordel over for Steal, lå før level seks. Alt syntes at foregå toplane, hvor Isurus også satte Rift Herald i gang. På trods af et outplay fra Evi, mistede DFM hurtigt alt momentum, og faldt tilbage til at reagere på Isurus' beslutninger.

Efter et stille mid-game, blev der skruet op for tempoet da Xayah og Ezreal ramte tre items. Med Gangplank på endnu et spike, blev Isurus ved med at snige sig ud på toppen. Selvom kampens stats placerede dem som 5k guld foran, virkede kampen alligevel tættere. Steal formåede at stjæle Baron fra Isurus. Selvom DFM ikke selv fik meget ud af Baron, var det punktet hvor kampen blev vendt rundt.

En time inde var vi dog stadig ikke tættere på at kåre en vinder. Et nederlag for DFM ville betyde at de placere sig som gruppens sidsteplads, og det var desværre det der skete for dem. Isurus vandt den afgørende Elder Dragon fight (63 minutter inde) og slog altså DFM ud af turneringen. Kampen er den femte længste nogensinde i forbindelse med et World Championship.


 Clutch Gaming (1-0)  Mammoth

Alt var på spil for Clutch under dagens femte kamp. En sejr ville holde liv i drømmen om main-stage, mens et nederlag ville garantere dem sidstepladsen. Hvis gruppen blev ved med at følge det mønster som vi så på den første dag, havde Clutch dog ikke noget at frygte. UoL slog Clutch, Mammoth slog UoL og Clutch slog Mammoth - i så fald ville vi ende i en three-way tiebreaker. I en three-way tie kommer de to hold, med den længste gametime, til at spille først. Taberen bliver elimineret fra turneringen, mens vinderen kæmper mod det resterende hold om førstepladsen i gruppen. Skulle det utænkelige ske, vil det være første gang at et nordamerikansk hold er blevet slået ud i play-in uden at nå til knockout-stage.

Holdenes draft foregik uden problemer, og de kunne begge træde ind i kampen meget tilfredse. Som altid prioriterede Clutch at få fat i en af Cody Suns comfort picks, præcis ligesom Mammoth gør med deres ADC, k1ng. Dermed gik både Kai'sa og Xayah igennem draften.

Med et meget passivt early game, var det tydeligt at meget var på spil for begge hold. Udover at Clutch sikrede to Ocean Dragons uden problemer, skulle vi 19 minutter ind før vi så den første fight. Oven på perfekt brug af CC fra Babip og Destiny, vandt Mammoth uden problemer. Den efterfølgende fight havde de dog ikke styr på Huni. Hans to item Ryze rev Mammoth fra hinanden, og Clutch vendte derefter øjnene mod Baron. De fik hurtigt taget den første inhibitor midlane, for derefter at rotere toplane.

En halvhjertet engage fra Babip kunne ikke stoppe Clutch, der lukkede Gruppe A med 2-2 - og en three-way tie. Da Clutch, med dette game, har den hurtigste gametime, skal UoL og Mammoth altså spille mod hinanden først. Vinderen møder Clutch i kampen om gruppens førsteplads. Dette betyder altså, at Clutch allerede er sikret en plads i knockout-stage. De skal bare finde ud af om det bliver som 1st eller 2nd seed. 


 Isurus Gaming (0-1)  Splyce

Idet at DetonatioN FocusMe allerede var blevet elimineret, var den sidste kamp i gruppe B udelukkende om førstepladsen. Isurus viste i deres draft, at de ønskede at få det overstået hurtigt. Med stærke early game champions, og ingen scaling, skulle Splyce bare stå imod. Splyce havde selv samlet Corki og Jhin op, hvilket ville tippe kampen til deres fordel omkring mid-game. Jhin har altid været et monster mod et ikke-tank hold, så med Kai'sa/Xayah bannet, var det et oplagt valg for Kobbe.

Isurus fulgte dog deres plan, og Vizicsacsi gav dem deres første kill efter 5 minutter. Xerxe sørgede for at tracke Oddie bedst muligt, hvilket gjorde svært for Isurus at følge planen. Et perfekt botlane gank sikrede Kobbe to tidlige kills, og han havde dermed en 11 minutter Infinity Edge inden for rækkevidde. 

På trods af et par fejl, var det kun et spørgsmål om tid førend Splyce ville begynde at vinde. Med en Infernal Dragon oveni, så det bare værre og værre ud for Isurus. Toplaner, Buggax, viste sig dog at blive et stort problem for Splyce. Med seks kills på Quinn, havde Splyce ikke nogen, der kunne stå over for ham i en sidelane.

Splyce får dog et pusterum efter et perfekt Baron call. Kobbe faldt dog kort efter, men Splyce tog endelig det første skridt mod at lukke kampen. Hvad der ellers lignede et sikkert kill på Vizicsacsi blev vendt til et stærkt push for Splyce. Med Teleport oppe fik Humanoid fjernet alt midlane, og efterlod kun Isurus' Nexus. 
Derefter tog det lige et tilløb før Splyce fik afsluttet kampen. 


Tiebreaker Games

 Mammoth (0-1)  Unicorns of Love - På trods af at de tabte begge kampe mod Mammoth forud for denne tiebreakerkamp, så slog UoL det australske hold ud af turneringen på 28 minutter - og dermed var de sikret en plads i knockout.

 Clutch Gaming (1-0)  Unicorns of Love - Clutch Gaming sluttede dagen med en vigtig sejr, og træder derfor ind i knockout-stage som 1st seed. De gjorde præcis hvad Unicorns gjorde i den første tiebreaker kamp - de slog det hold som de havde tabt til to gange i streg. Dermed kommer Clutch til at undgå de øvrige 1st seeds fra play-in - udover Splyce, finder vi ud af hvem det er i morgen.
Det er også i morgen, at de forskellige knockout matchups bliver trukket. Her kommer holdene til at spille BO5.


Dagens bedste teamfight!

Selvom de ikke længere er en del af turneringen, har Mammoth ikke noget at skamme sig over. Især ADC, k1ng, havde en fremragende præstation under dagens tredje kamp.


På trods af nogle stærke flanks fra Nomanz på LeBlanc, formåede UoL aldrig at få stoppet k1ng. Vi behøver ikke fortælle jer hvor stærk late-game Xayah er - hvilket er præcis hvad k1ng beviser her.


Dagens resultater efterlader os med følgende stillinger i de to grupper:

Play-ins fortsætter igen i morgen fra kl. 12:00, hvor de sidste kampe i Gruppe C og D skal spilles. DAMWON Gaming og Royal Youth åbner dagen.
Kampene kan fortsat følges på Riot Games' officielle twitch-kanal, hvor al dækning af Worlds bliver vist.