Gruppe A og B stod klar til at skyde den første del af Worlds 2019 i gang. Før vi kan starte med gruppespillet, skal de fire sidste deltagere nemlig findes - og dette gøres gennem det såkaldte play-in stage. Fordelingen betød altså, at dagen havde Clutch Gaming/Unicorns of Love/Mammoth og Splyce/Isurus Gaming/DetonatioN FocusMe på skemaet.

Allerede ved dagens første matchup stod det klart, hvordan forskellige metas og champion prioriteter kommer til at gøre Worlds ekstra interessant. Her peger vi f.eks. på Heimerdinger botlane, som Unicorns samlede op i deres første kamp ved turneringen. 


 Clutch Gaming (0-1)  Unicorns of Love

Clutch Gaming fik en dårlig start på turneringens første kamp, især som følge af nogle alt for aggressive beslutninger fra Huni. De første fights kom også til at finde sted omkring Rift Herald, og det er ikke en hemmelighed at Clutch prioriterer dette objective. De har formået at sikre Rift Herald i tæt på 90% af deres kampe, og er blevet kendt for deres 10. minut Herald strategi.

I mellemtiden samlede UoL kills op her og der, på baggrund af flere fejl fra Clutch. Cody Sun forsøgte tydeligvis at spille så smart som muligt, men det betød også at han tøvede med at trykke på aftrækkeren, hvor andre måske havde gjort det. Hans prioritet kan man dog ikke argumentere mod, da late-game Xayah hurtigt blev Clutch’s tydeligste win-condition.

Dette var UoL dog godt klar over, og derfor tog de så mange fights som muligt. Jungler, AHaHaCiK, sørgede for at finde de perfekte engages. Idet at UoL også virkede langt mere koordinerede end Clutch, faldt kampen hurtigt sammen for det nordamerikanske mandskab. Midlaner Nomanz, kom så langt foran på den lille “Yordle Gunner”, at Xayah/Rakan ikke længere var en trussel.
En hurtig beslutning omkring Dragon, åbnede op for en tidlig Baron buff og mulighed for et øget tempo for UoL - noget som Clutch ikke fik vendt rundt igen. Det var dog ikke fordi de ikke forsøgte. 

Det tog altså ikke mere end ét game, før vi havde turneringens første upset. På trods af at Clutch trådte ind i turneringen som 3rd seed fra NA, havde de fleste nok forventet at de ville komme ud af play-ins uden problemer. Alle gruppernes hold kommer dog til at spille mod hinanden to gange, så intet er endnu afgjort.


 DetonatioN FocusMe (0-1)  Splyce

Splyce valgte at banne Heimerdinger under deres draft, ikke fordi de blev skræmt af Innaxe fra kampen før, men derimod fordi DFM midlaner, Ceros, er kendt for at spille Heimerdinger (10 games under Spring og Summer i år, hvor han vandt 9 af dem). Holdenes draft var ikke overraskende før de begyndte at vælge junglers. Xerxe gik tilbage til et gammelt comfort pick i form af Hecarim, mens Nocturne blev samlet op til Steal. Med 20 sekunder tilbage før holdene ville blive locked, valgte DFM dog, til stor begejstring for kampens casters, at smide Nocturne over til Ceros istedet.

Et tidligt bait fra Splyces botlane var tæt på at gå galt, men hurtige beslutninger fra Norskeren - og et perfekt gank fra Xerxe - sikrede holdet First Blood. Knap 30 sekunder senere, var Xerxe toplane hvor han samlede endnu et kill op. Syv minutter inde, var der allerede syv kills fordelt mellem holdene. Splyce gjorde tydeligvis op med deres ry som et langsomt hold, og sørgede for alvor for at skubbe kampen i gang. Med det, sad Kobbe nu på en 2/0/2 Xayah, med en 10 minutters Essence Reaver inden for rækkevidde.

Ceros på Nocturne, viste sig i mellemtiden at være et problem for Humanoid i midlanen. Ved at få Xerxe til at prioritere midlanen, neutraliserede de ham dog hurtigt. Rakan fungerede også som den perfekte disengager i de senere teamfights. Norskeren formåede nemlig, gang på gang, at stoppe Ceros i at gøre noget som helst, når han valgte at flyve ind på enten Kobbe eller Humanoid.

Med et sundt forspring, blev det hurtigt op til Splyce at holde fast i kampen - og lukke den på deres præmisser. Skæve ting som Nocturne mid, eller uheldige teamfights plejer normalt at være præcis hvad der får Splyce til at miste fokus. De havde dog en solid plan som de ikke vigede fra. På nær nogle små keyboard problemer hos Xerxe, gik det forholdsvist smertefrit for Splyce - og dermed kan vi krydse den første europæiske sejr af. Kobbe sluttede 11/0/5 på Xayah.


Mammoth (1-0)  Unicorns of Love

Det australske hold, Mammoth, var af mange blevet rangeret som turneringens dårligste hold, og deres chancer blev bestemt ikke bedre efter UoL’s dominerende præstation mod Clutch. Hold fra OPL (Oceanic Pro League) har historisk set heller ikke klaret sig godt til Worlds - de har, ligesom den vietnamesiske liga VCS, aldrig haft et hold, der nåede til gruppespillet. Dagens tredje game introducerede ikke nye champions i forhold til den generelle meta i de store regioner. Den eneste afvigelse er Corki, der efter nerfs i patch 9.16, ikke længere prioriteres så højt.

AHaHaCiK fortsatte med at være den primære grund til, at UoL får tidlige fordele. Som jungler er det naturligvis hans opgave, men han har allerede bevist at han kan gøre det bedre end gruppens øvrige junglers. Mammoth kæmpede dog imod, og efter en lige teamfight, fangede de AHaHaCik ved Rift Herald - ét hurtigt kill, samt et vigtigt objective gik dermed til australierne. Oven på Rift Herald, byggede Mammoth et lille forspring. 

Med Corki og Kai'sa, betød det dog ikke noget for UoL, hvis kampen trak ud. Mammoth havde dog allerede et svar til de to sårbare champs i midgame. Midlaner, Triple, kom langt foran på Syndra og sørgede derfor for, at holdet kunne stå imod over for de farligste spillere på UoL. Efter en 3 for 0 teamfight for Mammoth, lavede ADC k1ng en enorm fejl hvilket betød, at holdet mistede muligheden for at tage Baron. Holdets enorme kontrol - vision såvel som Skarner/Syndra og Nautilus' forskellige CC - gjorde dog at de blot kunne vente på k1ng og sikre Baron 40 sekunder senere. Herefter begyndte den traditionelle siege - Mammoth bevægede sig fremad stille og roligt. Da de fangede Corki og Ekko, lignede det at Mammoth kunne starte gruppen 1-0. Det var UoL toplaner, BOSS, ikke meget for. Sammen med Innaxe, sørgede de for at holde gang i kampen.

Et fantastisk Baron bait sikrede Mammoth dagens andet upset i Gruppe A. Uden vision besluttede Boss sig at teleporte ind til for et flank. Mammoth var dog klar på det, og flyttede fokus fra Baron til den vindende teamfight - clean ace. 


 DetonatioN FocusMe (0-1)  Isurus Gaming

Heimerdinger blev endnu en gang bannet, igen over for midlaner Ceros. På trods af Ekko gik 0-3 i dagens tidligere kampe, valgte DFM stadig at samle ham op som deres first pick. Isurus var heller ikke interesseret i at spille mod Nocturne, og viste tydeligvis en hel del respekt for DFM's stærkeste spiller. Med Gangplank bannet og Gnar taget fra ham, blev toplaner Evi sat på Kayle toplane - en champ han sidst spillede under dette års MSI.

For første gang i dag, skete der absolut intet inden for de første otte minutter. Isurus fandt et first blood på DFM jungler, Steal, efter en mindre god reaktion på et Ezreal ult. Godt ét minut efter, var Warangelus' Ezreal skyld i Steals død nummer to - endnu et perfekt ult. 

Hvad der lignede et perfekt botlane dive fra Isurus, blev vendt til en 1 for to til DFM. Ceros' skarpe bevælgelser blev for meget for Seiya på Ryze, der missede tre vigtige Overloads. Dette syntes at give DFM et selvtillidsboost, og med to ekstra kills og en Mountain Dragon oveni, fik de stort set lukket hullet til Isurus. Samtidig gav de Evi og Yutapon tid til at scale - med en support orienteret Karma oveni, sad de på det perfekte late-game.

Selvom kampen fortsatte med sjuskede teamfights fra begge hold, fortsatte DFM med at snige sig ud på toppen. Mens DFM scalede, gav de dog Isurus plads til at udbygge en større CS forskel. Så på trods af en overlegen late-game comp, blev kampen pludselig tættere end DFM måske havde håbet, og med stærke carrys på begge hold, var spillerne meget tøvende i forhold til at starte noget.

DFM endte med at prøve for hårdt på at presse deres fordel igennem. Warangelus' Ezreal viste sig at være for stærk - Kayle ult, Ekko ult og to Guardian Angels blev brændt før DFM overhovedet rørte ham. Efter at have sikret sig Baron, tog det ikke lang tid før Isurus lukkede dagens fjerde kamp. Mandskabet fra Latinamerika starter altså gruppen 1-0, mens DTM har været mindre heldig med deres 0-2 start.


 Mammoth (0-1)  Clutch Gaming 

Dagens femte kamp var af stor betydning for Clutch Gaming, der nødigt ville starte turneringen ud 0-2. Overfor et velspillende Mammoth, så denne matchup pludselig mindre sikker ud. Såfremt Clutch havde sørget for at få styr på deres draft mellem de to kampe, burde de dog fortsat være favoritter mod Mammoth. Når vi nævner deres draft, er det i forbindelse med noget så dumt som at banne Damontes Qiyana, selvom de var på Blue side. At de selv valgte at fjerne en af deres stærkeste champions, sendte et klart signal om at de følte sig hævet over UOL - og er du gal hvor blev de sat på plads. Når man drafter har man naturligvis en fast plan, men at være fleksibel og tvinge dine modstandere til at investere deres bans på bestemte champs, er oftest det, som giver hold en fordel før kampen overhovedet starter.
Clutch besluttede at det var tid til at gå væk fra Ekko - der nu var 0-4 i turneringen - og i stedet samle Elise op. Med Xayah og Kai'sa taget væk fra Cody Sun, smed de ham på Sivir. Kombineret med Vulcans Rakan, fik Clutch hurtigt samlet de rigtige champs op til en stærk engage. Oven på de seneste Orianna buffs, trak Clutch i den retning mens Mammoth satte Triple på Azir. Mammoth placerede også Nocturne jungle i denne omgang.

Huni fortsatte med den samme aggressive stil som altid. Selvom han endte med at dø til Fudge på Karma, fik Lira udlignet med nød og næppe. Fudge sad i forvejen i en svær matchup, og før Mammoth fik byttet top og botlane, havde Huni allerede fjernet tre turretplates. 

10 minutter inde vendte Clutch sig igen mod Rift Herald - denne gang med succes. Lira fandt et hurtigt kill på Fudge, og fik dermed Mammoth til at trække sig. Herald blev sluppet løs botlane og med yderligere fem plates, fortsatte Clutch med at udbygge deres forspring. Hunis Tristana blev flyttet rundt på de forskellige lanes og for hvert tårn som faldt, blev Mammoths jungle åbnet yderligere op. Selvom Clutch gik glip af en Infernal Dragon, var de tilfredse med at træde ind i late-game med et forspring på knap 9k guld. Med så stor en fordel, behøvede Clutch heller ikke at fremtvinge fights, hvilket var præcis hvad de tabte deres første kamp på.

Hvad der så virkede som en sikker kamp for Clutch, blev pludselig sprunget åben da k1ng stjal Baron med et perfekt W - Lira missede execute med 1 hp. Med tæt på et tocifret forspring, blev det heldigivis ikke til en afgørende fejl for Clutch. Tristana/Sivir blev, med tiden, for meget at forsvare imod.
Clutch starter altså Play-ins 1-1 - præcis ligesom gruppens øvrige hold. 


 Splyce (1-0)  Isurus Gaming

Sidst på dagen skruede Splyce op for eksplosiviteten. Humanoid, der normalt har mere succes på konservative champions, blev sat på LeBlanc. Isurus' svar var Seiya på Lissandra og Lee sin, med muligheden for at overleve hendes all-in og samtidig mobiliteten til at fange hende.

Et tidligt solo kill på Vizicsacsi toplane, blev tradet til 1 for 1 da Xerxe var i nærheden. Begge botlanes forsøgte desuden at skabe tidlige muligheder, men med rigelig disengage, skete der altså ikke det store. 

Et godt roam fra Norskeren/Humanoid sikrede holdet et kill på Oddie, og dermed gik kampens første dragon til Splyce. De fortsatte med at udspille Mammoth og tydeliggjorde - som man også havde forventet af Clutch - forskellen på niveauet i de to regioner.
På bare 15 minutter sad Splyce på et forspring, der talte knap 5k guld. Med prioritet på alle lanes, blev både Rift Herald og Dragons samlet op uden modstand. Det lignede ikke at Isurus Gaming, det bedste latinamerikanske hold nogensinde, kunne følge med.

Ud af ingenting fandt Isurus dog muligheder for at kravle tilbage i kampen. Især efter at Kobbe blev fanget to gange, var det oplagt at gå efter Baron. Splyce formåede dog at forsvare dette objective, og endte med at tage den selv. Med Baron buff på samtlige spillere, havde Splyce hvad de skulle bruge for at afslutte turneringens første dag - som et europæisk hold, var 2-0 præcis hvad vi forventede fra dem.

I det efterfølgende interview sagde Kobbe også, at alt andet end 4-0 i gruppen ville være en skuffelse. Det ville også være et bevis på, at de er klar til at træde ind i gruppespillet.


Dagens bedste teamfight!

Oven på en hektisk dag, deler vi her vores bud på den bedste teamfight efter de indledende seks kampe. Den udvalgte teamfight fandt sted under dagens anden kamp, hvor DetonatioN FocusMe spillede mod Splyce.


Hvad der ellers lignede en perfekt engage fra DFM, blev hurtigt vendt rundt til Splyces fordel da Vizicsacsi og Kobbe fik lov til at affyre deres ults. Denne fight afgjorde resten af kampen - efter at DFM havde smidt alt hvad de havde efter Splyce, mistede de fokus og evnen til at stå imod. 


Dagens resultater efterlader os altså med følgende stillinger i de to grupper:

Play-ins fortsætter igen i morgen fra kl. 13:00, hvor gruppe C og D overtager. Royal Youth og DAMWON Gaming åbner dagen.
Kampene kan følges på Riot Games' officielle twitch-kanal, hvor al dækning af Worlds bliver vist.