I kølvandet på en anklage fra den amerikanske Federal Trade Commission (FTC), har YouTube indgået et forlig på 170 millioner dollars. 

Anklagen lå i at: Google, der ejer YouTube, har brugt videoplatformen til at indsamle personlige data fra børn under 13 år - vel og mærke uden forældrenes tilladelse.
Denne bøde slår rekorden for den største bøde givet ved brud på Children's Online Privacy Protection Act (COPPA), som blev indført i 1998. Tiltaget kræver at virksomheder modtager forældrenes tilladelse, før de kan indsamle data fra børn under 13 år.

Ifølge FTC, blev det værre for holdet bag YouTube, da de før åbent har brugt sidens appel hos børn som en åbenlys konkurrencefordel. Under undersøgelsen nægtede de dog at det skulle være tilfældet. 
Efter forliget har direktøren for YouTube, Susan Wojcicki, udarbejdet et blog opslag, der forklarer de nye retningslinjer for behandlingen af denne type data. Du kan læse opslaget her.

Oven på nedgang i annoncepenge og en fortsat kamp mod udvidelser som AdBlock, bliver der ved med at opstå nye forhindringer som professionelle YouTubere skal navigere. Som Susan Wojcicki skriver, vil YouTube i fremtiden være bedre til at udpege det indhold/content, som kunne tænkes at være tilegnet børn. På de videoer vil man kunne slå målrettede annoncer/reklamer fra - altså indhold, der afspejler brugerens egne interesser og aktivitet på internettet. Problemet for YouTuberne er dog, at disse annoncer betaler bedre end standardannoncer som alle modtager. 

Omkring $136 millioner af den samlede bøde vil gå til FTC, mens de resterende $34 millioner går til staten New York, hvor virksomheden er børsnoteret.