Den danske regering vurderer at omkring halvdelen af den voksne befolkning har kendskab til - og tager del i - esport eller computerspil generelt. Kigger man på tallene for drenge i teenageårene, flyver de helt op på 96%. Her spiller halvdelen af dem på daglig basis.

Esports voksende popularitet er en naturlig selvfølge af den succes som danske hold og spillere har opnået internationalt. Alene på baggrund af Danmarks størrelse, klarer vi os ualmindelig godt når det kommer til den økonomiske del af branchen. Det er tydeligt at vi forstår at producere talent i verdensklasse.

Kigger man på de højeste indtjeninger for spillere fra et specifikt land, er Danmark i fornemt selskab.

Esports - højeste indtjeninger per land (kilde: https://www.esportsearnings.com/)

1. USA - $99.4 millioner (663.5 millioner DKK) på baggrund af 13,026 spillere
2. Kina - $89.1 millioner (594.8 millioner DKK) på baggrund af 3523 spillere
3. Sydkorea - $75.1 millioner (501.3 millioner DKK) på baggrund af 3390 spillere
4. Sverige - $31 millioner (206.9 millioner DKK) på baggrund af 2283 spillere
5. Danmark - $26.2 millioner (174.9 millioner DKK) på baggrund af 1307 spillere

Det bliver dog endnu mere imponerende når man omregner disse tal til per spiller. Her træder Danmark nemlig to trin op på ranglisten.

1. Kina - $25.291 per spiller (168.820 DKK)
2. Sydkorea - $22.153 per spiller (147.873 DKK)
3. Danmark - $20.046 per spiller (133.809 DKK)
4. Sverige - $13.579 per spiller (90.641 DKK)
5. USA - $7.631 per spiller (50.937 DKK)

Disse tal dækker dog "kun" præmiepenge, og ikke den løn som alle spillere forventes at modtage på en månedlig basis. Tallene kan dog være med til at fortælle, hvor succesfulde spillerne fra hvert land er. 

Det er heller ikke en kæmpe overraskelse at Danmark ligger så højt som det gør. Med CS:GO giganten Astralis og Dota 2 stjernen Johan "N0tail" Sundstein under det røde og hvide, har vi legender inden for nogle af de største titler i esport. 
I 2018 alene, hev "N0tail" $3.75 millioner (25 millioner DKK) hjem - hvilket gav ham andenpladsen på listen over spillerne med den højeste indtjening. De otte mest succesfulde danskere - tre fra Dota 2 og de fem medlemmer af Astralis - tjente alle over $1.000.000 i præmiepenge sidste år. 

Esportspanelet

Med en branche i rivende udvikling, betyder det som regel også at de respektive regeringer rundt om i verden begynder at vise interesse. Der er fortsat stor forskel på den tilgang som landene vælger i forhold til esport. Nogle har endnu ikke fået øjnene op for det enorme potentiale, mens andre lande - som Danmark - har valgt en positiv og inkluderende strategi. En vi ønsker at bygge videre på.

Dette blev annonceret i sidste uge i København, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og kulturminister Mette Brock havde sat esport på dagsordenen. Det er ikke et nyt emne for statsministeren, der før har været ude og vise sin støtte til de danske spillere - og til denne del af mainstream kultur. 

De to ministre fremlagde planen om et såkaldt "esportspanel", der skal se på en række af de udfordringer og muligheder, der er inden for esport. Panelet skal sørge for at opmuntre til at "dyrke" esport (med ligelig fokus på drenge og piger) og dermed støtte det talent, som vi tydeligvis kan se allerede findes i landet. 

Udover det, skal panelet være med til at besvare de bekymringer som mange forældre allerede står med. Her fylder motion, sundhed og socialt samvær meget. Panelet kommer også til at fokusere på problematiske dele af esport som snyd, betting af skins, racistisk og anden dårlig opførsel
Med et samlet internationalt marked på 10 milliarder kroner inden for de kommende år, er esport ikke længere noget man kan tillade sig at ignorere. 

Det samlede udspil til esportsstrategien kan læses her.