Gaming er i voldsom vækst, og især i Kina går det utrolig stærkt. Forsknings og konsulent firmaet "Niko Partners" har for nyligt udgivet en rapport omkring online PC gaming i Kina, der viser den voldsomme gaming vækst i landet, samt giver nogle indikationer for den fremtidige vækst frem til 2023.


I rapporten bliver der først og fremmest slået fast at Kina er det største og vigtigste marked inden for online PC gaming. Et marked der svarer til mere end halvdelen af online spil indtægter målt over hele verden. Hvis der skal sættes tal på markedets omsætning er det i alt 15.21 milliarder dollars, eller til lidt over 100 milliarder danske kroner, blot fra det kinesiske marked i 2018. Til sammenligning omsatte den samlede spil industri i USA for blot 30.4 milliarder dollars i 2018, ifølge Newzoo.

"China is the largest and most important market for PC online games, accounting for more than half of PC online games revenue worldwide."

Rapporten afslører også at der i 2018 var 312,4 millioner online PC gamere i Kina, hvor 79,7 millioner af dem brugte penge i spil. Tallet forventes at stige til 354 millioner i 2023,og dermed overgå den samlede befolkning i USA. I Kina er det især to firmaer der nyder af de mange penge, nemlig Tencent og NetEase, der tilsammen sad på omkring 60% af omsætningen.

"There were 312.4 million PC online gamers in 2018 and 79.7 million of them spend money in games."

Også esport er i fokus. Ifølge rapporten er esport den største drivkraft for vækst i det lange løb. Esports indtægterne var i 2018 på 6,3 milliarder dollars, svarende til 41,4% af det samlede marked. I 2023 forventes det at tallet stiger til 9,5 milliarder, hvilket til den tid er 59,4% af online spil indtægter. Sammen med Kinas 138.000 internet cafeér bliver esport derfor en stor drivkraft fremadrettet.


Hvis man vil læse mere til rapporten fra Niko Partners kan det gøres på nedenstående link.

Rapport - Niko Partners