Første sæson i Apex Legends - "Wild Frontier" - landede i tirsdags kl. 18:00, og med den kom også den første store opdatering. Herunder vil vi gennemgå patch notes for at forstå præcis hvad Respawn har ændret på.


Season 1: Wild Frontier, Patch Notes

⚐ Introduktion af Battle Pass til Sæson 1.

● Der er blevet tilføjet et battle pass faneblad i lobbyen.
● Pris: 950 Apex Coins.
● Du kan låse op for over 100 unikke ting gennem sæsonen.
   ᵒ Introbillederne er blevet opdateret på PC og Xbox (det er på vej til PS4).
   ᵒ Hovedmenuen er blevet opdateret med indhold fra sæson 1.
   ᵒ Den visuelle del af lobbyen er blevet opdateret med indhold fra sæson 1.
   ᵒ Apex Legends FAQ siden indeholder nu også Q/A omkring battle pass.

Introktion af Battle Pass Bundle 

● Få adgang til det nye battle pass, samtidig med at du låser op for de første 25 levels med det samme.
● Pris: 2.800 Apex Coins.

Gratis præmier

Alle der spiller Apex Legends under den første sæson, kan optjene følgende præmier:

● 1 Wild Frontier Legend Skin.
● 5 Apex Legends Packs.
● 18 Stat Trackers med et tema der afspejler sæson 1.


Ny Legend: Octane 

Octane vil også blive kendt som: the High-Speed Daredevil.
Hvis det ikke involverer udspring, hop, styrtdykning eller racerløb - så gider Octane ikke at være med. Han er altid festens midtpunkt, og går meget op i at dele sine meninger. At vinde mesterskabet er ikke nok... måske kun hvis man snyder døden et par gange undervejs. 

⚐ Passiv: Swift Mend

● Når Octane ikke tager skade, vil han generere 1 health point (HP) hvert andet sekund.

Tactical: Stim (Q)

● Octane bevæger sig 30% hurtigere over de næste seks sekunder - den koster til gengæld HP. Mens denne ability er aktiv, vil Octane være mindre sårbar over for angreb, der medfører langsommere bevægelse. Den tager 2 sekunder om at genoplade.

Ultimate: Launch Pad (Z)

● En jump pad der frit kan placeres, for derefter at slynge spillere op i luften. Den tager 90 sekunder om at genoplade.

Pris - 12.000 Legend Tokens eller 750 Apex Coins.


Balancering af Legends og justeringer af hitbox

Hitboxen for Gibraltar, Caustic og Pathfinder passer nu bedre til deres størrelse og form.

Caustic 

● Reduceret cooldown på hans traps fra 30 -> 25 sekunder.
● Øget radius og effektiv afstand med op til 10%.
● Fjernet en ét sekunds forsinkelse, før hans gas begyndte at skade modstanderne.
● Reduceret cooldown Gas Grenade fra 2:30 -> 2 minutter. 

Pathfinder

Insider Knowledge (hans passiv)
ᵒ Der er nu bedre mulighed for at gøre brug af Pathfinders passiv, da antallet af beacons på mappet er steget fra 10 -> 12.

Bangalore

Double Time (hendes passiv)
ᵒ Reduceret bonus på movement speed fra 40% -> 30%. 

Gibraltar

Defensive Bombardment (hans ulti)
Løst en bug, hvor teammates ikke blev påvirket af Shell Shock. Det var meningen at hans ulti skulle have samme effekt som Bangalores.


Våben

Spitfire - udsynet i ADS med legendary skins (The Continuum og The Heavy Construct) er blevet forbedret.
Digital Threat sigtekorn - sigtekornets highlights er nu tydeligere. En anelse lysere, og ikke længere påvirket af Temporal Anti-Aliasing (TSAA).

● Løst: spillere kunne skifte mellem våben hurtigere ved at skifte holdning.
● Løst: spillere kunne genlade Peacekeeper hurtigere end hvad der var meningen.
● Løst: forkert auto ranging når man benyttede sniper på fullscreen.
● Løst: udsynet i ADS blev blokeret hvis man benyttede legendary skins som Caustic, og havde bestemte kombinationer af våben og sigtekorn.


Stabilitet og ydeevne (PC)

Respawn introducerer nogle løsninger i denne patch, der kommer til at forbedre den generelle stabilitet på PC. Der er dog fortsat mange problemer, som skal takles med tiden. Der er også blevet tilføjet "crash reporting", så spillere har mulighed for at indsende data og, derigennem, selv være med til at løse problemer. 

● Forbedret stabilitet til flere forskellige GPU konfigurationer.

● Den maksimale FPS på PC er blevet sat til 300 for at forbedre stabiliteten, men samtidig lade spillerne nyde de sprøde frames.

● Taklet problemet med crashes på PS4, pga. manglende hukommelse.

● Introduktion af en bedre mulighed for at bidrage til løsninger, når Apex crasher på PC uden en fejlmeddelelse. Respawn arbejder hårdt for at minimere de crashes som mange oplever på PC. De ønsker også at respekterer deres spilleres privatliv.

● Tilføjet muligheden for at rapportere en spiller for snyd eller misbrug på PC.
ᵒ Alle reports bliver sendt direkte til Easy Anti-Cheat, hvor de bliver behandlet. Du kan rapporterer spillere du spectater efter du selv er død, eller gennem dine egne holdkammeraters Banner kort under "Squad" fanen. 
ᵒ Da disse patchnotes blev frigivet, var 499,937 accounts allerede blevet bannet for snyd.  
Speed hacking: der er pt. anti-speed hacking i Apex Legends, men det har indtil videre ikke været så effektivt som forventet. Forklaringen ligger muligvis i en nyopdaget bug, der vil blive udredt hurtigst muligt.

● Tilføjet muligheden for at rapportere en spiller for misbrug på konsol.
ᵒ Du kan rapporterer spillere du spectater efter du selv er død, eller gennem dine egne holdkammeraters Banner kort under "Squad" fanen.

Skydiving (faldskærmsudspring) er blevet optimeret for at forbedre den generelle ydeevne for spillets serverer. 

● En løsning til følgende den følgende bug er introduceret: spillet kunne crashe hvis man åbnede flere Apex Packs lige efter hinanden.


Quality of Life 

Når man refererer til quality of life inden for computerspil, er der tale om de aspekter og funktioner af spillets design, der sørger for at spillernes oplevelse er jævn og flydende.

⚐ Vi har her medtaget de vigtigste ændringer:

● Tilføjet "Trigger Deadzones" under indstillingerne for din controller. 
ᵒ Beslut selv hvor meget du ønsker at bevæge dine stik før spillet registrerer det.

● Tilføjet "Advanced Look Controls" til undermenuen for indstillinger til din controller.
ᵒ Brugerdefiner indstillinger som deadzone, response curve, target compensation (aim assist) og mere.

● Når du videregiver rollen som jumpmaster til en anden spiller, vil du nu høre din egen Legends voice over replik, oven i den voice over du høre fra den nye jumpmaster. Den tredje spiller høre det ikke.

● Forbedret mantling from a grapple point.

Pathfinder kan nu bruge sin grapple på ziplines.

Interface forbedringer til spillets Knockout shields
ᵒ Din shield bar bliver drænet for at indikere hvor meget liv dit skjold har tilbage.
ᵒ Når du har et golden KO skjold, er der blevet tilføjet en lille effekt, der skal minde dig om at du kan genoplive dig selv.

● Løst: spilleres positioner blev ikke altid vist korrekt på kortet. 

● Karakterenes animationer når de bliver beskudt, laver nu en korrekt reflektion af hvor skudene kommer fra.

● Løst: spillere kunne sidde fast bestemte steder i Kings Canyon

● Løst: en fejl der opstod hvis man fjernede tilbehør på våben, som man ikke holdt i hånden.

● Løst: en fejl hvor PC spillere konstant skiftede våben når man gennemgik en Death Box.

● Justeret koden for Supply Bins så de ikke længere burde dræbe spillere. Hvis det stadig sker tager Respawn gerne imod henvendelser!

● Løst: lyden når man benytter en zipline fortsatte med at spille selvom man var hoppet af.

● Forbedringer og løsninger til farveblinde spillere
ᵒ Tilføjet bedre farver til at understøtte Blood Hounds "threat vision". 
ᵒ Indstillingerne er blevet flyttet fra Videoindstillinger til Gameplay -> Accessibility.
ᵒ Når man pinger fjender bruger den de korrekte farver, i stedet for kun rød.

● Lyd: 
ᵒ Skruet ned for lyden når Wraith aktiverer en portal.
ᵒ Skruet ned for den afsluttende lyd ved et fuldt opladet Peacekeeper skud.
ᵒ Skruet ned for lyden når du finder eller gemmer en Thermite Grenade væk.


Øvrige bug fixes

● Hullet man fandt i Gibraltars skjold er blevet lappet. 
● Det antal spillere som Lifelines D.O.C. drone kunne heale på samme tid, blev berænset til to.

⚐ Følgende problemer er blevet løst:

● en sjælden bug hvor en spiller sad fast på the drop ship, mens han/hun blev udødelig.
● Lifelines revive skjold ville ikke blive stående hvis hun var på en bevægende flade. 
● spillere kunne sidde fast bestemte steder på mappet, mens de skydivede fra the drop ship eller fra jump towers.
● spillere kunne stadig skyde selvom de var blevet downed
Lifelines D.O.C. drone ville forblive forbundet til en spiller, men ikke heale ham/hende.
● Pathfinders zipline blev ikke affyret hvis han hoppede imens.
● ens heal bar ville tro at en heal item gik igennem, hvis denne - f.eks. en syringe - blev afbrudt lige efter man begyndte at bruge den.
● lydeffekterne fra et Knockdown shield ville fortsætte med at spille, selv efter skjoldet var blevet ødelagt.
● man kunne blive disconnected hvis man tog sin controller ud under et spil.
● man kunne udnytte Pathfinders Grapple til at klatrer op ad mure uden at stoppe.
Peacekeeper ville ikke affyres efter at man havde brugt en zipline.
skybox fog ville ikke komme frem mens man døde og skiftede til at spectate.
banner cards ville stikke ud gennem vægge hvis man spillede med en meget høj FOV.
● blinkende lys på de ballon flag, der er tilknyttet jump towers.
● en spillers banner card ville ikke være synlig efter man havde valgt sin legend. 


Razer Chroma Support

Apex legends understøtter nu Razer Chroma enheder, og disse vil nu afspille animerede farver som følge af ting du gør inde i spillet. Her er et par eksempler:

● Rødt lys under overgange mellem banners.
● Mens du skydiver vil farverne tilpasse sig efter farven på dit "røgspor".
● Når du samler loot op.
● Når du åbner Apex Packs.
● Når du skyder og tager skade. 
● Farver, der lyser når dit ultimate er parat.
● Og mere!

Ønsker du at læse de originale patchnotes (engelsk), kan de findes her. Der kan løbende blive tilføjet nye ændringer og hotfix' til disse patch notes.