ESport har aldrig været så populært som nu, og mange virksomheder har fået øjnene op for netop dette. Derfor har adskillelige store virksomheder kastet sig ind i kampen om at for at få lov til at sponsorere nogle af de helt store professionelle gamere. Både TV2 og Mirosoft har stået bag en turnering i FIFA, og Elgiganten, Hungry.dk og Power er ligeledes set sponsorere eSport.
Udvidet tilskuerkreds til eSport
Danmark klarer sig godt inden for eSports-verdenen, og det er ikke længere kun 15-20 årige unge drenge, der følger med, når eSports-turneringerne transmitteres i TV. Dette så vi blandt andet i starten af december, hvor mænd og kvinder i alle aldre fulgte med, da danske Astralis besejrede Team Liquid i finalen i ESL Pro Leagues i Odense. At tilskuerkredsen er blevet meget større har medført, at flere og flere store virksomheder har fået øjnene op for værdien i sponsorering af eSport.
Effekten af sponsorater
Hvis en virksomhed sponsorerer et hold eller en turning, medfører det for virksomheden, at de bliver mere synlige på markedet. Men derudover har sponsoraterne også den effekt, at eSport og gaming kan vokse sig større i Danmark, fordi det tilfører nogle økonomiske midler til branchen, som der er hårdt brug for, hvis gaming skal være mere en blot en fritidsaktivitet.
Få styr på virksomheden
At sponsorere et hold eller en turnering inden for eSport kræver naturligvis, at virksomhederne har økonomien i orden, og at deres økonomistyring fungerer optimalt. Hvis en sponsorerende virksomhed har rod i papirerne, kan det få fatale konsekvenser for dem, virksomheden sponsorerer. Det kan nemlig både gå ud over holdets eller turneringens økonomi, men også ens gode ry og rygte og dermed mængden af fans og tilhængere kan let blive påvirket af en sponsors skandaler.
Leder du selv efter en sponsor, eller ønsker din virksomhed at sponsorere eSport og gaming, bør I forinden sikre jer, at der er styr på økonomi, salg, service og drift.