Under mediedagen til PUBG Global Invitational (PGI), præsenterede PUBG fremtiden for spillet i esports regi. Det var en rigtig spændende præsentation, og i modsætning til mange andre så vælger PUBG den klassiske tilgang til esport og med mange nye aktiviteter.


45
Nordic
1079 kr.
50
Nordic
1599 kr.
52
Nordic
1449 kr.
65
Nordic
699 kr.
83
Nordic
1489 kr.

De nye initiativer starter dog først i 2019 og der var stor fokus på hvordan man kunne sikre de deltagende hold økonomisk stabilitet, som gør det muligt at drive et PUBG hold med fuldtidsprofessionelle. På det økonomiske område får vi dog allerede det første tiltag at se ved PGI som starter her i eftermiddag, for det bliver nemlig muligt at købe in-game trøjer som bærer logo fra de deltagende hold. Som ved mange andre titler så går en del af dette beløb til holdene selv. 

Prisen for disse er 9,99$ hvilket svarer til ca. 62,- for en af trøjerne. Herunder kan du se de to trøjer som støtter holdene med danske spillere:

Herudover vil der også blive skabt andre former for merchandise og større præmiepuljer, som skal være med til at sikre indtægter til de professionelle hold. Alle holdende skal så i første omgang kæmpe om at deltage i de 4 officielle ligaer der tager plads i Europa, USA, Kina og Korea med samme regelsæt. Præcis som ved League of Legends vil holdene dyste imod hinanden igennem sæsonen, men det ultimative mål er at kvalificere sig til det årlige PGI. Yderligere regioner vil først kunne blive tilføjet fra 2020. 

I modsætning til andre titler som Overwatch og League of Legends, så kommer PUBG til at arbejde sammen med de organisationer som allerede afvikler turneringer i hver af disse regioner. Det kunne eksempelvis betyde at vi får ESL, StarSeries eller en tredje til at stå for den daglige drift af den europæiske afdeling.    

Alt i alt er det super fedt at se PUBG rent faktisk har en plan for esport, og at de samtidig vælger den strategi som det er tilfældet. Selvom PUBG har været meget skrappe omkring adgangen og mulighederne for selv at afvikle turneringer, så har de både givet fri adgang til custom servers, og deres CEO Changhan Kim slår også fast at amatør turneringer fortsat er en vigtig del af PUBG.