Når du skal have ny hjemmeside, skal du ikke selv opfinde den dybe tallerken - den er allerede opfundet. Til gengæld er der en række andre faktorer, du skal overveje, før du vælger din nye hjemmeside. Hvad koster en hjemmeside? Er det muligt at være involveret fra start til slut? Der er mange spørgsmål, der skal besvares, og efter at have læst denne guide satser vi på, at du er blevet lidt klogere på, hvad der er værd at vide, før man investerer i en hjemmeside.
Prisen
Det første punkt er prisen på det stykke arbejde, der skal udføres. De fleste arbejder ud fra
et budget, og derfor er det essentielt at vide på forhånd, hvad det stykke arbejde, der skal
udføres, koster. Som regel ligger de forskellige bureauer, der laver hjemmesider, på
nogenlunde matchende priser. Der vil dog være forskel, og derfor er det essentielt, at man
snakker krav og behov med det pågældende bureau, således de kan give dig et mere
minutiøst overslag i pris.
Det rigtige bureau
En anden vigtig ting er, at man vælger det rigtige bureau, hvilket lyder lettere sagt end gjort.
Her er det essentielt, at man vælger et bureau, man føler kan løfte den arbejdsbyrde, der
ligger forud. Fornuften skal med i overvejelserne, og det er centralt, at man altid læser det
med småt, eventuelle supportaftaler og timepriser.
Et godt tip er her, at du - på forhånd - sikrer dig, at du har en fast pris. Hvis du ikke aftaler en pris på forhånd, kan det nemt komme til at gøre ondt i lommeforet. Kort sagt: Få styr på så mange ting som muligt. Få en ordentlig præsentation af det arbejde, som de har tænkt sig at udføre for dig. Det er sjældent, at to bureauer leverer samme kvalitet og pris på en udvalgt opgave. På McDonalds ved man, at man får samme kvalitet uanset butik – det er ikke tilfældet med online bureauer.
Sådan ved du, at du har fat i de rigtige
Mavefornemmelser giver ingen garantier. Derfor er det vigtigt, at du tager forbehold for en
række forskellige faktorer, før du ved, hvorvidt det er det rigtige hjemmeside bureau, som du
har fat i.
Først og fremmest er der bindingen. Pas på med lange bindinger - det kan i sidste ende betyde, at man efter to år med samme design og struktur ønsker noget nyt, men desværre er der yderligere to års binding. Lange bindinger er typisk blandt hjemmeside bureauer, der
lukrativt tilbyder kunder, at de kan betale månedligt for hjemmesiden, dog med den negative side, at der som oftest er lang binding.
Har du adgang til din hjemmeside og tilbyder dit bureau dig, at du kan få vejledning i den? Flere bureauer arbejder i deres eget, lukkede system. Sørg for, at du selv har adgang til den, og sørg for, at du kender den, og specifikt ved, hvordan du gør de ting, der er vigtige for dig at gøre. En ny hjemmeside er ligegyldig, hvis du ikke kan bruge den.
Flere bureauer tilbyder, at man som kunde kan være involveret fra start til slut. Disse bureauer og deres arbejde er som oftest det, der rammer spot on. Når kunden selv har noget at skulle have sagt, og disse ønsker bliver kombineret med professionelle, der ved, hvad de laver, så kulminerer det som regel i fantastiske resultater, som alle parter er stolte og tilfredse af.