Overwatch har været en bragende succes som spil og har mere end 30.000.000 aktive spillere. Af de 30 millioner, har Bobby Kotick, som er CEO af Activision Blizzard, fortalt på en konference, at de 75.000 er professionelle spillere. 

Det er 0.25% af spillerbasen, som Blizzard anser for professionelle, hvilket procentvis ikke er langt fra, hvor mange der er Global Elite i CS:GO. Det er dog nok de færreste, som vil mene, at man er tæt på at være professionel på det niveau. Kotick gav ingen definition på de professionelle, men det må være meget løst, da det er flere end alle andre esportsspil lagt sammen og mere til. Du kan se Bobby Kotick fortælle det her ved 06:00 og fremefter. 

Om disse finurlige tal har været medvirkende til den groteske rapport fra Morgan Stanley, som estimerede at Blizzards OWL kunne indbringe mere end 700.000.000 årligt i deres base case, og op til 5.040.000.000 kroner i bedste case. Rapporten er dog også blevet heftigt kritiseret for at være rent gætværk fra eksperter i miljøet.  Som en holdejer har fortalt Richard Lewis:

"The report is a joke that we’re all laughing about. Having been involved in esports for as long as we have we don’t understand that projection, especially when you consider how little you make on something as big as having a team in [Riot Games League of Legends Championship Series] LCS."

Tilgangen fra Activision Blizzard har også hæmmet den organiske vækst af esportsscenen, hvor Team SoloMid tidligere i ugen droppede deres Overwatch hold og ville afholde sig fra scenen indtil videre. Hvilket sandsynligvis var pga. den vanvittige købspris af det spot i OWL.

DreamHack har blandt andet været ude at sige, at det ikke giver mening for dem at afholde store turneringer i Overwatch.

Duncan "Thorin" Shields snakkede tilbage i marts om problematikken med pladserne til OWL, og mange af de andre problematikker. Et af hans store fokuspunkter er koreanernes dominans i OWL, og at der ikke nødvendigvis ikke er mere end en eller to pladser for regionen.