På  Quake Champions hjemmeside, hvor du allerede nu kan tilmelde dig betaen, kan man også læse lidt om Quake Champions. Det er stadig Quake, som man kender det, en arena shooter med høj hastighed og kulørte våben. Men nu er der indgået et twist af champions i stil med MOBA-spillene, der har domineret esport, og selvfølgelig også Overwatch.

Syv champions er blevet annonceret på hjemmesiden, og der vil komme flere endnu, foruden de samme klassiske våben. Der er dog kun seks våben foreløbigt annonceret sammen med to arenaer. 

   

De syv champions som er annonceret:

  • Nyx
  • Scalebearer
  • Anarki
  • Clutch
  • Galena
  • Ranger
  • Visor
  • Sorlag

Mulighederne for hvad man vil kunne spille er allerede varieret, og byder på nogle meget rå karakterer, med inspiration hentet fra andre fede sci-fi universer. Ranger minder om en marine fra StarCraft, Doom eller Warhammer 40k, og Scalebearer og Galena har også nogle meget mørke og fantasy-inspirerede træk, som også får en til at tænke på Warhammer-spillene. Dog er udvalget allerede ret varieret med forskellige karaktertyper og stilretninger, og man kan nok forvente, der vil blive nok at udforske.

Quake Champions blev først annonceret i 2016 og bliver udviklet af id Softworks. Fra et interview i 2016 blev det fastslået, at man ikke skal tro, Quake Champions er blevet et MOBA på grund af tilføjelsen af de nye champions. Det vil forblive den samme hurtige og blodige kerne af Quake gameplay, som altid har været kendetegnet for Quake-serien. 


Derudover bliver det fremført tydeligt på hjemmesiden og i interviewet, at spillet vil være med ubegrænset framerate til 120 hz monitorer. Spillets præstation på computer vil nok kunne forventes at være en virkelig høj prioritet, og noget man kan se frem til, for det er stadig id Softworks, som står for spillet, og for dem har deres engines altid været et hjertebarn og stolthed - man behøver kun at se på Doom-spillene.

I tilfælde af, man ikke er virkelig old school, og har spillet computer siden 90'erne, skal det nævnes at Quake-serien er et uundgåelig vigtigt fundament inden for FPS-genren. Ikke mindst på grund af dets rolle som det måske største kompetitive skydespil, da esport var ved at blive formet. Dette gælder både Quake II, og så selvfølgelig Quake III Arena, som definerede genren og konceptet omkring arena shooters. Quake III blev senere genoplivet i Quake Live, som har nydt stor succes og holdt traditionen ved live, men nu bliver det spændende at se, hvordan Quake Champions vil indgå i forhold til serien.

   

Ranger Scalebearer Galena