Interpret, LLC - et konsumermarkeds analyse firma - har udgivet en ny rapport, GameScape. I rapporten har firmaet taget et kig på seerne. Rapporten er baseret på USA.

   

   

Først og fremmest er den gennemsnitlige alder for esportsseer højere end du måske tror. Median alderen er helt op på 28, og 39% ligger i aldersgruppen 25-34. Så det er altså ikke bare børn og unge, der sidder med lukkede gardiner på deres værelse en hel weekend. Hele 55% af publikummet er altså fuldtidsansatte mennesker, og 68% af dem der har alderen 18+, de har faktisk en indkomst, der ligger over gennemsnittet $50.000 eller 350.000 DKK.

   

Debatten om at esport er en reel sport, har kørt rundt længe nu. Det viser sig altså, at det kun er 61% af seerne som deler denne mening. Det er også selvom at mange er sportsengageret, 57% ser NFL, 47% ser NBA, og 40% ser MLB.

   

   

Publikummet er ikke bare seer, de har hjulpet en stor del med finansieringer, grundet deres forbrug på relaterede godter og servicer. Hele 69% har brugt penge på enten merchandise, betting eller diverse subscriptions.

   

Alle esportens entusiaster bevæger sig ikke kun inde for de spil, de selv spiller. Hele 44% af League of Legends spillerne, følger også med i andre spil, og 36% af CS:GO spillerne gør det samme.

   

I de store turneringer er det ikke kun til finalen, at esportsfans dukker op. Næsten halvdelen er der allerede fra gruppespillet, mens den næststørste procentdel ankommer ved kvartfinalerne. Det gør, at sponsorerne får deres reklamer, set af mange hele vejen gennem. 

“Som esports publikumerne gror verdenen over, repræsenterer de væsentlige forretningsmuligheder for et væld af firmaer,” sagde Yuanzhe (Michael) Cai, Direktør af Interpret, LLC, på presseudgivelsen af rapporten.

Det har blandt andet åbnet øjnene op for Gillette, som er sponsor ved IEM Katowice 2017. De gik sammen med League of Legends legenden Enrique "xPeke" Cedeño Martínez, og Audi som er sponsor for Astralis