Er man indehaver af en computer, så har man højst sandsynligt stiftet bekendtskab med League of Legends. Spillet har bragt eSport til et helt andet stadie, og selv EkstraBladet bringer artikler om League of Legends - blandt andet, da Copenhagen Wolves hev en flot tredjeplads plads i hus til Dreamhack Winter 2012, hvor de så igen bragte en artikel om holdet, da de fik kvalificeret sig til Season 3.

Spillet har i skrivende stund en brugerdatabase, som tæller hele 32 millioner spillere, som hver måned logger ind for at få beriget trangen til tilfredsstillelse på slagmarken. I alt 70 millioner brugere er registreret.


Starten på det hele

Den succes, som Riot har opnået med spillet, har jo ikke været foruden en masse arbejde og arbejdskraft. Det startede tilbage i 2008, nærmere betegnet den 7. oktober 2008. Brandon Beck og Marc Merrill var navnet på to individer, som havde en sød tand til Warcraft III, hvor især Defence of the Ancients, også kendt som DotA, var en af deres helt store favoritbaner.


Sådan så League of Legends ud tilbage i 2009 - det har ændret sig siden dengang.


De to amerikanere fik hurtigt allieret sig med Steve "Guinsoo" Feak og Steve "Pendragon" Mescon, som begge var en af årsagerne til DotA Allstars popularitet. Guinsoo var personen, som designede og tegnede den kendte DotA bane til Warcraft III: Frozen Throne, mens Pendragon tog sig af at supportere de spillere, som var faret vild.


Jeg begyndte at spille LoL dengang, hvor teemo var en nyhed. To af mine kammerater spillede i den tid League Of Legends - og de mente jeg skulle prøve det ellers så underlige spil. Jeg prøvede Teemo og blev straks forelsket i spillet. 1 måned senere stoppede jeg igen indtil et halvt år senere, hvor jeg fandt ud af at mine kammerater guffaz, be4 og pl99z spillede det. Dette blev straks til en hyggelig tid med det dejlige spil League of Legends - og jeg har været fanget af det siden.

- Kenneth "Lybech" Lybech, tidligere Memento Mori Gaming


Riot Games åbnede deres første kontor tilbage i 2006, hvor spadestikket til League of Legends fandt sted. I skrivende stund forlyder det, at over 100 mennesker sidder og arbejder med spillet.

Det var dog ikke en helt almindelig arbejdsplads. Udover at det selvfølgelig handlede om spil, så var sammenholdet ligeledes i højsædet. Marc Merrill involverede alle de ansatte, da der skulle laves champions til spillet. Alle fik mulighed for at komme med input.


Der er sket meget siden spillet så således ud. Kilde: AllMystery)


Idéen med at lave et MOBA (multiplayer online battle arena) spil, som stod alene, altså ikke blot var en bane, som tilfældet var i Warcraft III, blev i starten modtaget skeptisk, men folk fik hurtigt øjne op for den brugervenlighed, som spillet tilbød.


Da den hårde tid ramte

Mange har nok altid troet, at League of Legends har været populært siden dets første spæde skridt, men faktisk var det ikke lutter lagkage for "den nye dreng i klassen" i starten. IGN kastede sig nådeløst over det nye spil få dage efter, at det var annonceret.

Her var dommen klar: Det var et fint spil, men det havde mangler.


"here's a lot to like about League of Legends. The game design is enjoyable and there are tons of great champions with nearly limitless customization options. The strategy elements are sound, and it can be fun to just pick a lane and start chewing through minions as you work your way towards enemy towers and champions.

But sometimes it feels like League of Legends throws too much at the player, both in terms of the number of champions and the general confusion of the larger battles. While that's not enough to dampen your enthusiasm of the game, the vague status of the launch and the more-than-occasional hostility of the community just might.

- IGN, League of Legends Review, 2009.


De lidt hårde domme fortsatte, og også Kotaku lavede en anmeldese relativt hurtigt efter spillets lancering, hvor dommen ligeledes ikke var overvælende:


As a long-time fan of real-time strategy games, I approached League of Legends with more than a little doubt that it could provide the sort of engagement and intellectual stimulation I'm used to from my RTS gaming sessions. But it only took a couple of matches to prove me wrong.

My biggest concern with League of Legends is not whether it's worth playing, but whether it can survive under the creative micro-transaction pricing system that Riot Games has established to financially support the title.

 - Kotaku, League of Legends Review: Free, Addictive, Worthy, 2009.


Selvom det er over tre år siden, at League of Legends blev udgivet, og selvom det har samlet sig en brugerdatabase, hvor det kun er de færreste, som kan følge med, så er anmeldelserne stadig kritiske:


Due to the outdated graphics, terribly organized inventory system, and steep learning curve, I have to this game a C+ overall. While it is a good game, it’s not accessible for most people, and can get expensive to be competitive. All that said, it is still a solid game, with a large player base, and very rewarding… just expect to not have a lot of that reward and fun for the first couple months.

- Theunpaidgamers, League of Legends Review, 2012


Men en ting er, hvad kritikerne siger, en helt anden ting er spillernes mening om spillet.


Jeg spiller LoL grundet det adrenalinrush, som jeg får ved at lave et play. Først var spillet underholdende, og da man så blev bedre og bedre, så lavede man selvfølgelig også bedre plays. Samtidig er det også der, hvor mine mates er, og det trækker selvfølgelig også op.

- Kenneth "Lybech" Lybech, tidligere Memento Mori Gaming


Jeg spiller League of Legends fordi, at jeg synes, det er rigtigt sjovt. Og det blev endnu vildere, da jeg opdagede, at man kunne spille compentive, hvor man tager spillet hellt seriøst og spiller på sine højeste niveauer!

  Dan Van "NeeGodbro" Vo, Copenhagen Wolves


Jeg spiller League of Legends, fordi jeg er lidt af en PVP freak. Tilbage i mine gamle gamer dage spillede jeg på et rimelig højt niveau i WoW Arena. Det begyndte dog at kede mig, og derfor viste min gamle 2vs2 makker mig League of Legends, og jeg har elsket spillet lige siden, da det competetive er fantastisk i det, og det er det, som jeg elsker. En af de ting, som jeg synes der er rigtig godt ved det, er, at hvert spil, som du tager, er unikt, og altid tager en forskellig udvikling baseret på de valg, som du tager i spillet. Det vil altså sige, at der aldrig er to spil, som er de samme!

- Frederik "Phake" Knudsen, Medieansvarlig Copenhagen Wolves


Vejen til succes

En kvalifikation til Season 3 Championship trak snildt over 100.000 unikke besøgende i den forgangende weekend, hvilket vel bare er med til at bekræfte, at Riot har fået lavet et spil, som er i stand til at samle en stor gruppe mennesker.

Riot afholdte deres første World Championship til Dreamhack i 2011, som blev afviklet i Sverige. Dette var med til at sætte League of Legends på verdenskortet, da den samlede præmiepulje talte hele 100.000 USD, hvad der svarer til 560.000 danske kroner. 

På det tidspunkt slog hele 1.6 millioner et smut fordi den officielle stream af eventen, som League of Legends ligeledes efterhånden er begyndt at blive kendt for, da de altid tilbyder stream af høj kvalitet.

Bare et år senere var arrangørerne igen klar til at afvikle deres World Championships, da en vinder af sæson to skulle findes. Beløbet, som Riot havde sat til side, beskrev klart og tydeligt deres år: succesfuldt. Hele fem millioner amerikanske dollars, hvad der svarer til cirka 28.000.000 danske kroner.


Billedet her viser med al tydelighed, at League of Legends er et spil, der tiltrækker mange tilskuere.


Det blev dog ikke en gnidningsfri event, da en masse tekniske problemer hindrede arrangørerne i at afholde eventen uden forsinkelser. Turneringen blev dog afviklet, og Taipei Assassins, også kendt som TPA, vandt over konkurrenterne fra Syd korea - Azubu Frost med cifrene 3 - 1, hvilket sikrede taiwaneserne 5.600.000 danske kroner, som kunne ligges ned i lommen.


Da Taipei Assassins sikrede sig 1. pladsen i Sæson 2 finalerne - Kilde: Istorya


Udover at afholde turneringer, som samlede ufattelig mange folk med samme passion, så var det også en god markedsstrategi, som Riot benyttede. De annoncerede i midten af juli 2009, at spillet ville kunne hentes helt gratis fra deres hjemmeside, hvilket uden tvivl har været med til at tiltrække en masse spillere.


Investorernes andel i succesen

Vi kan selvfølgelig blive ved med at skamrose Riot, som uden tvivl har gjort et godt stykke arbejde, men vi skal ej glemme, at utallig firmaer har været med til at promovere spillet og støtte det i et omfang, som har gjort, at flere og flere udelukkende kan leve af League of Legends.

Ser vi bare på den danske scene, så har Komplett udvist stort engagement for League of Legends scenen. Det har de vist ved at støtte Copenhagen Wolves, men også Gaming.dk LoLLigaen har været så heldig at fange deres interesse. Men hvad får egentlig et firma som Komplett til at støtte et spil som League of Legends?

Morten Beutelmann, som til daglig agerer Markedschef hos Komplett.dk, gav undertegnede denne kommentar:


Hos Komplett.dk findes stort set kun ansatte, som selv spiller, hvad end det er på PC eller konsol. Mange af os elsker også alle former for E-sport og følger dagligt med i, hvad der rører sig på scenen.

League of Legends er blandt de absolut største online-spil, som både kan spilles på hygge- og konkurrenceplan, det forekom derfor naturligt at hjælpe Gaming.dk med at tiltrække nye dygtige spillere i netop League of Legends. Vi ønsker at støtte og hjælpe til at udvikle og fremme E-sport i Danmark og den danske talentmasse. Vores tætte samarbejde med blandt andet Copenhagen Wolves giver os også mulighed for at støtte udviklingen i positiv retning.


Komplett er så tilfredse med League of Legends, at de i fremtiden har tænkt sig at forblive et aktiv på scenen.


Vi ønsker at støtte der hvor talenterne udvikles, støtte talentfulde teams, som kan klare sig i international sammenhæng og teams, som for alvor kan sætte Danmark på verdenskortet når det kommer til E-sport. I Danmark er vi allerede sindssygt dygtige til League og Legends, og her må vi forsvare vores position og fortsætte med at eksekvere nye strategier og udvikle vores spil.

Der er rigtig mange projekter i gang lige nu, blandt andet støtter vi her til foråret E-sporten med hele 250.000,- ved Copenhagen Games. Yderligere spændende tiltag indenfor både League og Legends og flere andre spil vil blive offentliggjort inden længe direkte på vores Facebook side: https://www.facebook.com/Komplettdk, hvor vi opfordrer alle til at følge med.


Forhåbentlig får flere og flere investorerer øjnene op for den eksponeringsmåde, som League of Legends i den grad kan tilbyde.


Fremtiden er lys

Man fristes til at sige, at Riot har opnået den succes, som kunne lade sig gøre med League of Legends, men inderst inde ved man jo godt, at Riot højst sandsynligt overrasker endnu engang, når vi snart får mere information omkring sæson tre og dets finalespil, hvor der sikkert igen vil være en svimlende pengepulje.

Allerede nu har League of Legends modtaget hele fire nævneværdige medaljer. Den første hentede spillet allerede tilbage i 2009, da det blev til titlen: IGN PC Best Strategy Game 2009. I selv samme måned, og årstal, blev det til endnu en pris. Gamespy gav deres anerkendte Gamespy Gamers Choice Awards 2009, som blev kåret via brugerne, til spillet.

Blot et år senere blev det til endnu en pris, da spillet i 2010 høstede 1st Game Developers Online Choice Awards, og senest var det så Golden Joystick Award i 2011.

Men hvordan har Riot tænkt sig at bibeholde interessen for spillet? Riot qu1ksh0t tog sig tid til en kort snak med undertegnede omkring de fremtidige planer:


    

Does Riot Games have any special plans for the future? New maps/modes, new events?
Riot Games always has special plans ;) As I am sure you can understand, I don’t really have access to that information and even if I did, I wouldn’t be allowed to share hehe :D

Anything planned to keep some of the more casual players interested?
League of Legends is a game that always has players coming back, every week the champion rotation moves around and with newly released champions making their way into the rosters it’s a great way to keep casual MOBA players checking out the latest offerings.



Til sidst vil jeg gerne nævne, at Copenhagen Wolves jo har formået at kvalificere sig til Season 3, hvor de absolut bedste hold fra hele verden samles for at kæmpe om de millioner af dollars, som præmiepuljen tæller.

Copenhagen Wolves har for alvor sat gang i dansk eSport, og de er med til at sætte et lys på den dansk scenen, som vi kun kan være taknemmelig for. League of Legends er uden tvivl et spil, som for mange er rigtig oplagt.



Hvis at dette har fanget din interesse, så kan du hente spillet her. Det er selvfølgelig gratis, og det tager kun få minutter at oprette en bruger. Snart er du altså klar til at gå på slagmarken med din online venner.