Det er et lille stykke tid siden, at det blev annonceret, at de næste to sæsoner af ESL Pro League vil blive streamet på YouTube Gaming. Det sker efter, at WESA og YouTube har indgået et partnerskab, og allerede fra den 7. februar skal ESL Pro League ses på YouTube. Du kan allerede nu stifte bekendtskab med platformen, da de gensender kampe indtil den 7. De to sæsonner vil have en samlet præmiesum på over 14.000.000 kroner.
Ken Hershman fra WESA udtaler:

"YouTube has emerged as an innovative platform with an impressive track record for attracting high-quality content providers to its service and we look forward to making Pro League available to their ever-growing gaming audience. This arrangement allows us to get more value for our content, which leads to more revenue for our teams and players, while offering the viewer a state-of-the-art experience in today’s evolving digital world.”

Og fra YouTube fortæller Ryan Wyatt:

"YouTube is happy to announce our partnership with WESA to distribute the upcoming seasons of the ESL Pro League. Entering their fifth season, ESL’s ability to continue to produce the highest quality content at the pinnacle level of competitive play is unrivaled. Professional Counter-Strike fans and viewership has been growing at such an explosive rate and we are excited to continue sharing this passion with our gaming viewers."

Hvis du ligesom os havde glemt alt om YouTube Gaming, så har vi set lidt på platformen og deres tidligere turneringer samt udfordringer.

Turneringer på YouTube

Man kunne se udfordringerne ved Overwatch og turneringen MLG Vegas, der foregik samtidig med IEM Gyeonggi, men som blev streamet på Twitch. En af vores skribenter tog en række screenshots af antallet af viewers på YouTube og Twitch under turneringen, som kan ses her: Dag 1, Dag 2, Dag 3.

Det er selvfølgelig blot et udsnit og kan måske tildels tilskyndes, at reklamen for MLG Vegas ikke havde været voldsomt effektiv. YouTube Gaming

(Ikke imponerende mange viewers eller solidt layout)

Eller har det været fordi, at YouTube Gaming simpelthen ikke har formået at hive viewers og streamers over på deres platform. Ideen bag YouTube Gaming er ganske fortrinlig, men allerede ved første øjekast er interfacet enormt ringe, og det samme gælder sorteringsmulighederne. Det kan lyde meget banalt, men at kunne sortere efter mængden af viewers er en af de signifikante ting på Twitch, og samtidig besøger størstedelen af viewers meget få streams, før de sætter sig og ser en. Det kan man læse mere om i blandt andet ’Modeling and analyzing the video game live-streaming community’. Her fandt de, at folk gennemsnitligt kiggede på tre kanaler, før de fandt en. I en anden undersøgelse fandt man, at pareto princippet (80-20) ikke kun var tilfældet på Twitch, men at 10% af streamerne havde 95% af viewerne. Det var dog tilbage i 2014 og 2012, men tendenserne har nok ikke ændret sig voldsomt. Man kan nok nikke genkendende til, at man ofte kigger på de populære streams først.

Det hjælper nok heller ikke, at de fleste ikke har haft en stor interesse i at flytte over til YouTube. Fx kan de fleste nok huske, hvad Matt “Nadeshot” Haag sagde i denne vlog (02:04) om, at beslutningen om at forlade Twitch til fordel for MLG var den værste beslutning, som han nogensinde havde taget.

   

Hertil kommer, at en stor del af seerene af esport ikke selv spiller spillet. I følge Newzoo er der tale om hele 40%. Det betyder, at hvis partnerskabet mellem WESA og YouTube Gaming skal blive en succes, skal de ikke blot have folk til at se kampene, men begynde at bruge platformen. Det samme problem har både Azubu og Hitbox siddet med, og ingen af de to platforme har formået at sætte sig som seriøse konkurrenter til Twitch. Viewers kl. 08.03 den 16 januar 2017, Hitbox - Azubu

Det er godt nok lige blevet annonceret, at Azubu har købt Hitbox. De fleste kender nok Azubu fra SpectateFaker dramaet, hvor et rebroadcast på Twitch fik flere viewers end Faker's egen stream, som Azubu havde betalt for at være på Azubu. Du kan læse om det fra et mere jurdisk standpunkt, hvor esportsadvokanten Bryce Blume har skrevet lidt omkring det og firmaers IP og opretsrettigheder. Hertil kommer, at Azubu skylder penge til flere turneringsorganisatører, der derved skylder penge til organisationerne som f.eks. Magistra

Det er sandsynligvis ikke områder, som YouTube får problemer med. Men det er vigtigt at pointere, at selv med både NadeShot og Faker på andre platforme blev de aldrig populære, da communitiet ikke fulgte med over fra Twitch. Det er den samme udfordring, som YouTube Gaming står overfor, og selvom de eksklusivt streamer ESL Pro League, så vil spillerne stadig streame på Twitch. Om det så senere kommer frem, at WESA holdenes spillere er blevet tvunget over på YouTube, er ikke til at vide, men hvis spillerne fra Fnatic, EnVyUs, Virtus.pro, Natus Vincere, G2 Esports, Ninjas in Pyjamas og mousesports pludselige streamer på YouTube, så er det nok på grund af et internt pres. 

Betyder det noget, hvis du bare gerne vil se Counter-Strike? Ikke udover, at du skal skrive https://www.youtube.com/ESLCS og vælge live fremfor https://www.twitch.tv/esl_csgo. Er du hardcore fan, så skal du nok finde vej til kampene, men om de mindre hardcore gør det, det bliver spændende at se. 

Hvad synes du om YouTube Gaming, og bruger du selv platformen fremfor Twitch?