Vi har haft fat i Marco "Snappi" Pfeiffer fra Heroic for at høre lidt omkring det seneste år og hans tilgang og erfaring med at være ingame leader. Der er sket meget, siden Lukas "gla1ve" Rossander, Valdemar "valde" Bjørn Vangså og Snappi spillede for Copenhagen Wolves, og Heroic har haft en række flotte resultater, hvor der blandt andet kan nævnes: 

  • #1 ved POWER-LAN 2016, hvor de slog både Astralis og Dignitas 
  • #3 ved Northern Arena 2016 - Toronto, hvor de tabte til 2:1 til Cloud9
  • #3-4 ved Northern Arena 2016 - Montreal, hvor de tabte 2:1 til OpTic
  • #1 ved International Gaming League 2016

Snappi blev en del af Team X, der senere blev til Heroic, da Asger "AcilioN" Larsen blev hentet til det internationale Splyce lineup. Det har siden vist sig at have været en rigtig god rekruttering. 

   

Et tilbageblik på 2016
 

2016 var et godt år for Heroic. Er du selv tilfreds med jeres præstationer?

Jeg er personligt glad for det, vi har vist i 2016, men samtidig har der også været skuffelser. Minoren var et kæmpe nederlag, og så sidder kampen mod Dignitas til Starladder også stadig og driller i baghovedet. Tingene kunne have set anderledes ud, hvis vi havde vundet de kampe. Til gengæld føler jeg, at vi gjorde en god figur til Northern Arena Toroento og Montreal samt POWER LAN. IEM Oakland var også et fint resultat, men i forbindelse med Minoren, Oakland og Northern Arena Montreal, havde vi næsten ikke spillet med niko, så det er derfor også svært at få tingene til at spille 100%.

Hvad har været den bedste oplevelse i 2016?

Der har været flere gode oplevelser. At avancere fra Starladder og POWER LAN har nok været de 2 største, da ingen på daværende tidspunkt havde regnet med, at det ville ske. Jeg håber ikke, det bliver sidste gang, at vi vinder et event, og målet for 2017 er da helt klart også at prøve og vinde en internationalt turnering.
 

Rollen som ingame leader og spillerskift
 

Tilbage i maj på Copenhagen Wolves overtog du rollen som igl., da Mertz og valde blev hentet ind til lineuppet. Var det første gang, at du prøvede kræfter med at være ingame leader?

Jeg havde været IGL meget kort i starten af CS:GO, men på daværende tidspunkt var jeg aldrig gået all in, og det var en rolle, jeg spillede, da jeg havde mest erfaring. Så man kan godt sige, at det var første gang, at jeg rigtig var IGL.

Mange har antaget, at det var gla1ve, som var igl. for Heroic. Hvordan har du haft det med det?

Det har irriteret mig en smule. Jeg spillede AWP i Wolves, og i 1.6 og CS:GO havde jeg også spillet lurk – 2 roller, jeg altid havde fragget godt i. At jeg så påtog mig IGL rollen og dermed ofrede visse dele af mit individuelle spil, hvorefter de fleste stadig antog, at det var gla1ve, der callede, har været ret irriterende.

niko og gla1ve er to forskellige spillere, og selvom de i nogen grad spiller samme rolle som entry, har det så været svært at få tilpasset niko til holdet og holdet til niko?

gla1ve spillede mere entry, end hvad niko gør, men udover det udfylder de på mange punkter den samme rolle. niko er en mere defensiv spiller, end hvad gla1ve var, og det har både sine fordele og sine ulemper. Man kan sige, at gla1ve nok var bedre til at kommunikere og til det generelle teamplay, men med niko har vi fået en bedre aimer. Hermed ikke sagt, at niko snakker eller kommunikerer dårligt, for det er skam ikke tilfældet.

Heroic ved Northern ArenaHeroic ved Northern Arena Toronto. Foto: Heroic

Du udtalte efter POWER LAN, at det altid var nøjeregnende når I forcede, og I kun forcede, når I kunne breake modstandernes økonomi. Er det din tilgang til spillet fremfor at håbe på, at en åbner T-siden med et tilfældigt deagle headshot?

Jeg synes generelt, det er tåbeligt at peake rundt med deagles, da det hele bare er random. Hvis det er noget, vi gør, vil det som oftest bare være den enkelte spiller, der har haft penge til overs, og som derfor har købt en deagle. Hvis vi kan breake modstanderen, og vi har en taktik, hvor vi kommer close, så føler jeg, at en 30-40% for at vinde runden er nok til at retfærdigøre købet.

Pistoler virker ret stærke, og der er altid en chance i en runde. Hvorfor tror du, at pistol forces har en så høj succesrate?

Pistoler er bare bedre i det her spil. I 1.6 vandt du stortset aldrig en eco. Om de er for OP eller ej, det ved jeg ikke. Det er måske også mere spændende for tilskuere, at alle runder faktisk kan vindes. Det, jeg er mest træt af, er, at accuracy er alt for høj, når du bevæger dig.

Hvordan er jeres rollefordeling på holdet, og mener du, at der er faste roller på et hold?

Der er faste roller på et hold, og der vil være spillere, der er sat op til, at de statistisk skal skyde flere. Dette gælder både hvilke spots, du holder som CT, og hvilken rolle du har som T. Men det hele er ikke altid så firkantet. Nogen spillere kan lide at gå først, og andre kan ikke. En aggressiv CT spiller vil f.eks. altid få højere ADR, end en spiller der spiller situationen klogt og trækker sig defensivt (specielt mod eco). På den front kan stats til tider være misvisende i den her tid, hvor folk går så meget op i dem. AWPen giver sig selv, da der kun er en, der spiller i denne rolle, og spillere generelt udmærker sig i den.

Heroic i ShanghaiHeroic på sightseeing under IGL. Foto: Friis

Hvornår ser vi jer i aktion igen i 2017?

I ser os forhåbentligvis til DH Leipzig og DH Las Vegas. Jeg kan selvfølgelig ikke love noget, da vi som minimum skal kvalificere os til Las Vegas og måske også til Leipzig.

Heroic er blevet inviteret til DreamHack Leipzig 2017 og har nu haft tid til at få øvet en del mere. Ved spillerskiftet havde de en lang række events i streg, hvilket hæmmede deres mulighed for at rokere rundt og øve en masse med niko. De går ind til Leipzig som et af favoritholdene, og det bliver spændende at se, om de kan nå det samme flotte niveau, som de ramte i 2016.
Heroic består af:

  • Andreas "moddii" Fridh
  • Michael "Friis" Jørgensen
  • Marco "Snappi" Pfeiffer
  • Valdemar "valde" Bjørn Vangså
  • Nikolaj "niko" Kristensen