I sidste uge blev den mindst populære hero i Overwatch, Symmetra, endelig opdateret. Med den opdatering fik hun tweaket sine stats og ændret næsten hele hendes kit. Og det er derfor blevet tid til at kigge på, om opdateringen har haft den ønskede effekt for support heroen. 

Som vi også beskrev i den forrige artikel om hende, er der sket følgende:

  • Symmetras Photon Shield, der placerer +25 shield på en medspiller, er blevet erstattet af Photon Barrier. Barrieren er et projektil, som fyres afsted i en retning og har en radius, som medspillere kan skjule sig bagved - Ligesom Reinhardts eller Winstons.
  • Når hun spawner, starter hun med at kunne placerere alle seks turrets i stedet for kun tre.
  • Hendes teleporter har mindre liv, men mere shield, resulterende i at den skulle være mere modstandsdygtig i længere tid.
  • Symmetra har fået endnu et ultimate, så hun nu har to. Det betyder, at hun kan vælge i mellem de to ultimates, som hun har lyst til i løbet af spillet. Det andet ultimate er hendes Shield Generator, der inden for en hvis radius giver +75 shield til hendes medspillere. Et stort plus er, at den ignorerer vægge og lignende og kan dermed blive en stor faktor i kampe.

Vurdering

Men har de mange changes så hjulpet hende? Uden tvivl. Symmetra er gået fra zero til hero. Hvor hun tidligere var et troll pick eller kun blev brugt i ganske få specifikke situationer, er hun i sæson 3 blevet en fast del af metaen. Inden hendes ændringer meldte Blizzard ud, at de gerne ville gøre Symmetra brugbar i flere situationer i spillet, og det er i høj grad lykkedes. 

Forklaringen til det skal blandt andet findes i kombination med en af Overwatchs andre upopulære heros, Torbjörn. Torbjörn, der kan give sine allierede 75 armor, kan sammen med Symmetras nye ultimate, Shield Generator, der også giver 75 shield til alle medspillere, give 150 ekstra liv til hele holdet. Det betyder altså, at en tank som Reinhardt kommer op og får 650 hp, og en squishy hero som Ana får 350. Det gør ens backline meget bedre i stand til at overleve angreb fra fjendtlige assassins. Ud over det er de to heroes begge meget stærke på defence, hvilket gør dem til oplagte valg i flere capture-the-objective maps. 

Ændringen til hendes turrets har også gjort meget for hende. Hun kan nu med det samme placere seks turrets, så man har god tid til at forberede sit forsvar. På grund af at der er så mange, der spiller Symmetra i competitive, skal man som angriber nu næsten konstant være klar på trække sig tilbage i tilfælde af, at man bliver opdaget af hendes turrets; for de gør ondt.  

Symmetra har i forvejen en høj damage fra sin photon gun, og den får mange fjendtlige supports nu at føle. Da hendes pistol har lock-on er det meget svært at komme væk fra hende, og den kan i princippet skade 120 i sekundet, hvis den får lov til at sidde fast på dig.

Hendes nye ability, Photon Shield, ser dog ikke ud til at være særlig brugbar. Den kan være et forstyrrende element for det modsatte hold, men den kan ikke bruges til at forsvare et chokepoint. Du kan måske redde en tank eller assassin, der er ved at trække sig tilbage, men dens nytte strækker sig heller ikke til mere end det. Du kan dog bruge den til at dræbe en Pharah.

Samlet vurdering

Alt i alt har Blizzard måske lykkedes lidt for godt med at gøre Symmetra viable igen. Vi kan nemt komme til at se et par enkelte nerfs til hende i den næste patch enten på hendes pistol og/eller hendes turrets. Og så er rangen på hendes Shield Generator lige nu utroligt lang. Det kan med fordel sættes en smule ned, så en Symmetra-spiller er nødt til grundigt at overveje placeringen. 

Er Symmetra blevet viable efter sine ændringer?