De fleste af os går med en lille drøm om at lave vores eget spil. Vi har taget en snak med Alexander Arendttorp, administrerende direktør hos StonePlant Studios i Aalborg. Sammen med ham vil vi forsøge at beskrive spiludviklingens verden samt StonePlant's egen lille historie.

Vores spæde opstart var allerede første semester på universitet, hvor vi hurtigt opdagede vi havde en fælles interesse for spil og deres skabelse. Vi deltog i vores første game jam i løbet af første semester, det er et event lidt lignende et lan, men hvor man laver spil henover weekenden i stedet for at spille dem selv. Vi var nye og ikke helt gode, da vi aldrig havde prøvet det før. Det gik heller ikke fantastisk og spillet kunne dårligt blive spillet om søndagen. Dog fik vi en award af en af dommerne til jammen, som syntes netop vores spil, trods hårde kanter, virkede til at mest potentiale. Det gav os blod på tanden og vi vidste vi havde noget sammen. Så kort tid efter legede vi med tanken om en virksomhed, bum, nu er vi her
Det lille studie på fem personer har allerede haft mange oplevelser og indtryk, som Alexander reflekterer over:

Det er hårdt, men fedt.Vi studerer stadig i øjeblikket, men meget tid går til spil udvikling. Der er mange andre indies, som laver spil og håber på at bryde igennem den svært hårde grænse og blive professionelle. Dog er vi nogle ildsjæle og det er mega fedt at lave spil i det hele taget. Så må vi håbe pengene kommer engang. Jeg er selv blevet lidt overrasket over hvor meget arbejde, der ligger i det administrative i at drive en virksomhed. Så overvejer man selv at starte en spilvirksomhed op, så glem ikke alt papirarbejdet!

Vi har skrottet en masse spil fordi vi gjorde dem for store, eller for kedelige at spille. Hver gang vi prøver noget nyt af, lærer vi et eller andet, som ville have været rart at vide fra starten af. Det er en del af rejsen tænker vi, og det er det, som hjælper os med at gro. 

Studiet, som ser op til en masse af de større udviklere, har allerede nu mål for deres spil.

Vi går meget op i at spillene skal være pæne at interagere med, altså at det skal være tilfredsstillende at trykke på sådan noget som en busk. Blade der flyver rundt over det hele, lyden af en busk der bliver rusket etc. Derudover, vil vi rigtig gerne at det ikke bare er hjernedød underholdning, men at man som regel kan lære et eller andet fra spillet.


363
Arozzi
2289 kr.
324
Paracon
1399 kr.
299
DXRacer
2299 kr.
3
Cycling
219 kr.
274
G2A
111 kr.

Emnet blev herefter ledt over på andre, som går med en spiludvikler i maven. Her havde Alexander et par gode råd at give videre.
Afgør med jer selv om i er ude efter at tjene penge, eller om i gør det af passion. For det afgør også hvad det er for en slags spil i skal lave. Man kan godt starte alene, men find et par folk du ville arbejde godt med, som også kan noget andet end dig.
Til sidst blev der åbnet lidt op for, hvad StonePlant på nuværende tidspunkt arbejder på.
Vi har i den seneste tid arbejdet på vores første kommercielle spil, Justin Space. Det er et arkade-lignende endless runner, hvor man spiller som Justin, der er en lille astronaut fanget i rummet. Målet er at få Justin til at leve så længe som muligt, men et grusomt sort hul følger efter ham. Justin får ikke mange sekunders fred og han kan ikke undslippe sin uundgåelige undergang for evigt.

Du kan foruden deres hjemmeside følge StonePlant Studios på både Facebook og Twitter. Justin Space er allerede ude på både Android og iOS, og kan hentes gratis på Google Play og App Store.