Uanset hvilket spil du følger mest med i eller bruger allermest tid foran skærmen på, så kan vi godt blive enige om, at vi alle elsker esport. Det gør ikke så meget, om det er Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends eller et helt tredje spil. Vi har vores grunde til, hvorfor vi elsker spillet og støtter op om arrangementerne dertil. Vi har måske alle haft et lille ønske i maven om at blive professionel esportsudøver, når vi eksempelvis ser de danske drenge fra Astralis dominere på streamen, da de i weekenden hev knap to millioner danske kroner med hjem. Men vi skal faktisk ikke særlig langt tilbage, hvor det ikke var muligt at leve af sin computerspil-hobby.
I en rapport udarbejdet af Newzoo, der specialiserer sig inden for spil, esport og mobil, blev der i 2015 omsat for knap 2,3 milliarder kroner. I denne rapport spår man dog, at man i 2016 har haft en stigning på 42,6 procent, så den samlede omsætning inden for esport-industrien rammer omtrent 3,2 milliarder kroner.
Foto: Newzoo
For kort tid siden offentliggjorde Riot Games tallene for dette års verdensmesterskab i League of Legends, som bliv afviklet for godt og vel halvanden måned siden. Uden at røbe det hele, så kan man se en klar vækst inden for scenen. Desuden blev præmiepuljen også mere end tredoblet kontra sidste år, så den landede på den gode side af 47 millioner kroner.
Tallene viser, hvor mange der så finalerne i alt samt det største antal af seere på samme tidspunkt.
Sammenligner man sidste års finale med dette års, vil man kunne se en samlet stigning på 19,4 procent. Her er altså tale om godt og vel syv millioner mennesker mere end sidste år, som så finalen i slutningen af oktober.
Andreas Frost Gislund, arrangør af viewing party i Aalborg:
Vores event var en kæmpe succes. Med nogle fantastiske samarbejdspartnere i både Nordisk Film og Riot Games samt alle vores sponsorer, så fik vi mulighed for at lave et markant større setup, end hvad der ellers havde været muligt. På trods af det ellers store setup, så lykkedes det os stadig at holde stemningen intim, som den har været til det tidligere event i Aalborg. Alle folk var der med samme formål, netop at se finalen. Med over 200 folk var der over tre gange så mange mennesker, som der var til eventet før det, så det var umuligt at gøre det uden de medarrangører, jeg havde på dagen.
Med denne store succes kommer der helt sikkert flere events af samme kaliber i Aalborg, og sandsynligvis også med flere forskellige esports. Især CS:GO har stort potentiale, så det er meget sandsynligt, at der kommer flere af den slags events. Vi har allerede nu snakket om et event til næste Major i netop CS:GO, hvor vi håber på at folk også vil deltage. Der er heldigvis en generel interesse om at esporten i Danmark skal vokse blandt de interesserede, uanset hvilken esport, der er ens favorit.
Hvis esporten skal vokse yderligere i Danmark, er det vigtigt at folk dukker op til netop disse events. Det er netop partnere som Nordisk Film, der er fantastiske at have med på esportsscenen på længere sigt, da biografoplevelsen er det tætteste, man kommer på at være der selv. At få esport fast på biografens plakater ville være kæmpestort for den danske scene. Desuden vil det også hjælpe foreningerne frem, da man med et godt samarbejde med foreningerne, som det vi har med Aalborg eSport, forhåbentlig kan øge interessen blandt den brede befolkning endnu mere.
Dan Olsen, arrangør af viewing party i Århus:
Vores event i Århus er tilbagevendende hele tilbage fra 2013. Der var vi de eneste i Danmark, som arrangerede et viewing party, og der kom folk helt fra København for at se det. Jeg tog chancen, selvom jeg ikke havde meget erfaring, og jeg kunne derfor leje en sal i Biocity, hvor der stod én i kiosken og en operatør til at holde styr på det hele. I alt mødte 230 gæster op, så pigen i kiosken fik en del at se til den aften. Biografchefen skrev senere hen til mig, at de gerne ville lægge lærred til, hvis jeg ville arrangere et sådan event det efterfølgende år.
Jeg var heldig at blive kontaktet af en Rioter, som hjalp med streamen og gav skins ud. Efterfølgende har vi fået støtte fra blandt andet Shark Gaming, SteelSeries, eOddset og POWER. Desuden blev vi featured i et par sekunder i pausen på Riots egen stream.
I år var deltagerantallet 220, da mange jyder vælger at tage til det store event i København. Dog har vi i år lagt mange flere kræfter i at skabe et større show, da vi blandt andet har haft cosplayers, en streamer som host og flere konkurrencer og giveaways. Samtidig gik vi for første gang også ind i et samarbejde med Nordisk Film om arrangementet.
Jeg gik ind i arrangør-rollen udelukkende på grund af passion for spillet. Jeg er ikke en del af en organisation, klub eller anden form for fællesskab. Jeg er bare mig, som sammen med nogle venner sætter en stream op, fordi vi elsker spillet, og vil dele denne passion med andre. Derfor synes jeg, at man skal støtte op om de events, der nu bliver sat op. For det er jo i grunden det, som det hele handler om.
Dimitri Daniluk, arrangør af viewing party i København:
Selvom der over de seneste år har været et par e-sports-visninger rundt omkring i landet i Nordisk Film Biografer, så var Worlds-finalen 2016 det første officielle viewing party vi har afholdt i Danmark. Vi havde knap 900 gæster til arrangementet i Imperial samt over 200 gæster i hhv. Århus og Aalborg. Vi var generelt positivt overraskede over den store interesse, taget i betragtning at det var et natarrangement i Halloween-weekenden, hvor mange uden tvivl havde andre aftaler.
E-sport passer perfekt ind i en biografsal og giver fans mulighed for at samles om de store øjeblikke i en social kontekst. Vi kigger lige nu aktivt på muligheden for at dække flere League of Legends arrangementer i vores biografer i 2017, samtidigt med vi er åbne over for andre måder at bringe e-sporten ind i vores biografer på.
x
x