Den sociale medie gigant Facebook har i lang tid forsøgt at sætte sig på gaming markedet. Først forsøgte de med mobilspil, men efter at det er slået fejl, forsøger de nu at indtage PC markedet. Derfor har de annonceret, at de launcher deres helt egen spilclient med lige fod med Steam, Uplay, Origen og alle de andre.
Programmet hedder Gameroom og er lige nu i et beta stadie, men det kan stadig hentes ned, hvis man skulle have lyst til at prøve det. I programmet logger du så simpelthen ind med din Facebook bruger, og programmet udnytter flere af Facebooks features, så man nemt kan spille med sine venner, dele, hvad man spiller og betale for spil via Facebooks payment system.
Ind til videre er der kun Facebooks mobilspil i programmet, men det er planen, at der skal rigtige PC spil på, så snart Facebook begynder at lokke developers til. Det bliver dog med al sandsynlighed en meget svær opgave, da der allerede er så mange veletablerede spilclients.
Men det er ikke det eneste move, som IT-firmaet laver for at bevæge sig ind i gaming universet. I følge en rapport fra theinformation planlægger virksomheden nemlig også at indføre direkte streaming af esportsevents på Facebook. Lige nu er de i gang med at undersøge mulighederne for samarbejde med flere forskellige partnere blandt andet Activision Blizzard, der står bag både WoW, Call of Duty og Overwatch. Selv udtale chefen for involvering i sport hos Facebook, Dan Reed, følgende, da Facebook streamede MLG Anaheim i juni.
“With over 1.6 billion people on the platform and a growing suite of VOD and live-streaming products that partners can use to increase engagement, Facebook is uniquely positioned to help esports fans connect around exciting moments and great esports content.”
I forvejen har Facebook et samarbejde med Activision Blizzard, der gør det muligt at streame ens spil live på Facebook via battle.net clienten.