StarCraft har aldrig helt været det samme siden, at det enormt populære StarCraft: Brood War blev forsøgt erstattet af StarCraft II: Wings of Liberty, Heart of the Svarm og Legacy of the Void. Spillerbasen, samt spillets viewer-numbers på de forskellige streams, faldt drastisk i takt med de nye StarCraft udgivelser. Dette blev bestemt ikke hjulpet af den kendsgerning, at andre nye spil som Dota 2, League of Legends og CounterStrike blev mere og mere udbredte.

Flere triste nyheder for de tilbageværende StarCraft fans er dog netop blevet annonceret. Fra og med i går den 18. oktober 2016 vil KeSPA stoppe den sydkoreanske liga StarCraft Proleague. Dette bliver enden på verdens første hold baserede esports liga, som ellers havde kørt helt tilbage fra marts 2003.

Efter flere års kamp om at holde den sydkoreanske liga i live så længe som muligt, er det dog omsider blevet for meget for KeSPA. Besværlighederne med at holde ligaen i live inkluderer en række forskellige faktorer. Ligaen havde større og større problemer med at skaffe sponsorater samtidig med, at der tidligere har været match fixing problemer i den sydkoreanske StarCraft scene. Udover dette er nyhederne om, at fem af de store Proleague hold går fra hinanden, endnu en faktor der gør, at ligaen ikke vil kunne fungere fremadrettet. 

Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at StarCraft som en global competitive esport er dødt. KeSPA udtrykker selv et ønske om fortsat at støtte op om både esport og StarCraft, selvom at de ikke selv har en fungerende liga længere. Derudover klarer StarCraft det fra et competitive synspunkt bedre i vesten end tidligere, hvor fx Alex "Neeb" Sunderhaft blev den første ikke koreanske spiller til at vinde en stor sydkoreansk turnering i 16 år.

Det er også nævneværdigt, at selvom mange af de store sydkoreanske organisationer ikke længere støtter StarCraft, så vil både Afreeca og Jin Air beholde deres spillere:

Man skal dog ikke tage fejl af, at dette er et stort slag at tage for StarCraft som esport, og fremtiden for spillet er på nuværende tidspunkt usikker. StarCraft er dog samtidig den esport i verden, der har holdt sig kørende i længst tid, og der er muligvis stadig et par år tilbage i baggagen.