Riot Games har i løbet af det sidste år fået hård kritik fra fans, professionelle spillere og organisationer verden over. Riot tog i løbet af sæsonen beslutning efter beslutning, der på den ene eller anden måde angiveligt fik flere frustrerede fans til at råbe op.
Al kritikken af Riot Games kulminerede for alvor i august 2016, en af Riot Games' founders, Marc " Tryndemere" Merrill, havde svaret på en populær Reddit thread, hvor han blandt andet anklagede Andy "Reginald" Dinh for ikke at investere nok penge i scenen. Herfra tog det fart, da flere store organisationer som Team SoloMid begyndte at svare Riot igen.
Reply to Marc. #LCSForever
Read: https://t.co/2ovbACnSLa
— Andy Dinh (@TSMReginald) 24. august 2016
Riot Games har dog endelig annonceret ændringer på vej til den professionelle League of Legends scene. Tidligere i dag offentliggjorde Riot en artikel på lolesports.com, hvor de fortalte om deres videre planer for scenen i den kommende tid. Interessante ændringer inkluderer, hvordan Riot omsider har planer om at hjælpe LCS organisationers økonomiske vækst. Dette har de planer om at sætte i værks via følgende ændringer:
- Allerede til dette års Worlds 2016 og fremadrettet vil Championship skins og wards nu give 25% af indtjeningen direkte videre til Worlds' pricepool, så de deltagende hold kan vinde en større sum penge.
- 25% af indtjeningen på hvert års Challenger Skins (fx Challenger Ahri) vil gå direkte til MSI's pricepool.
- Startende efter dettes års Worlds vil 25% af indtjeningen for Team Championship skins (fx SKT Zed) gå
direkte til den organisationen og de spillere, som inspirerede nævnte skins ved at vinde verdensmesterskabet.
- Der vil fra næste sæson komme flere in-game items, skins og andre ting, som fans kan købe for direkte at støtte de forskellige hold. Dette er set tidligere med de forskellige hold-ikoner, men omfanget af forskellige kosmetiske items, man kan købe, vil blive gjort større.
- De ønsker fremover at dele ligaernes indtægtskilder med de forskellige organisationer og spillere.
- At samarbejde med forskellige virksomheder og partnere for at skabe en ny forretningsmodel.
- At være mere "transparent" overfor LoL's community. Dette inkluderer bedre og mere uddybende kommunikation mellem virksomheden og fans, spillere og organisationer.
- De ønsker ydermere at hjælpe udviklingen i nogle af de mere "unge" etablerede ligaer og dermed inddrage flere lokale fans.
I am fundamentally not a fan of crowd-sourcing prize pools. I tend to agree with Riot on distributing money across all teams.
— MonteCristo (@MonteCristo) 22. september 2016
Efterfulgt af:
But if you are going to crowd-source, I think it's good that Riot does it on a single asset so the prize pool stays reasonable.
— MonteCristo (@MonteCristo) 22. september 2016
Er dette den rigtige retning at føre spillet mod?