League of Legends har længe været et af de største spil på verdensplan, og det er ikke mindst indenfor esports genren. Den 15. Oktober i 2012 annoncerede Riot Games, at deres spil nu officielt var blevet verdens mest spillede, med en svimlende playerbase på 70 millioner, hvoraf 32 millioner loggede på hver måned, og cirka 12 millioner spillede League of Legends dagligt. Og netop at så mange spillere loggede på hver dag, kunne mærkes. Der blev i gennemsnit spillet 1 milliard timers League of Legends hver måned, hvor der sammenlignet med Halo, "kun" var spillet 2 milliarder timer samlet siden 2004.

Riot Games har dog i de sidste mange år stødt på mere kritik fra offentligheden i form af både uønskede spil ændringer, og uønskede valg af, hvordan Riot håndterer esports-siden af spillet. Samtidig har Riot, især i de seneste år, fået hård konkurrence af andre spil, der er brudt frem på den store esports scene, som eksempelvis spillene CS:GO, Dota 2, Hearthstone, Overwatch og mange andre titler.

null Foto: pinterest.com


Disse statistikker er dog blevet forældet, og Riot Games har nu på overraskende vis udgivet de nye officielle tal på, netop hvor populært computerspillet egentlig er. Spillet viser sig nemlig langt fra at være døende og faldende i playerbase. Den 13. september 2016 udgav Pete Volk fra Riftherald.com nemlig artiklen, med de nye statistikker fra Riot Games' skabere Marc “Tryndamere” Merrill og Brandon “Ryze” Beck.

Riot Games estimerer nu, at der på månedsplan er mere end 100 millioner aktive spillere på verdensplan. Præcist hvad spillets enorme succes skyldes, kan være svært at besvare, men at League of Legends har brudt så hårdt igennem både i Asian og Sydamerika, er uden tvivl en del af spillets internationale succes. Både lande som Kina, Japan, Sydkorea, Vietnam, Brasilien og Mexico samt mange flere har enorme playerbases og deltager aktivt i den internationale scene på hver deres vis. Især League of Legends succes i Kina og Sydkorea overstiger ellers populære vestlige spil som CS:GO og Dota 2, og henter sandsynligvis store dele af deres brugere derfra.

Det er tydeligt, at esporten er kommet for at blive, og det ser ikke ud til at nye populære spil som Overwatch og CS:GO, er ved at overstige League of Legends lige med det samme. Dette begrænser dog ikke nødvendigvis disse spils succes, da begge spil også har en hurtigt voksende esports-scene. Især CS:GO er en af de absolutte top esports titler i øjeblikket med enorme turneringer og præmiepuljer. Spørgsmålet ligger nærmere i, hvilken retning esporten tager herfra. Mange titler er stadigt voksende og ved at finde fodfæste, men interessen er allerede begyndt at komme hos store sponsorer, organisationer og fodboldklubber.

League of Legends har altså på nuværende tidspunkt ifølge Riot Games' skabere mere end 100 millioner månedlige brugere. Interviewet med netop Marc Merril og Brandon Beck kan findes her.