En halv uge efter Overwatchs anden sæson af competitive gik live sammen med en stor portion af ændringer til diverse heroes, er det tid til at gøre en tidlig status. Det primære fokus i dette indlæg vil være omkring oplevelser med competitive kampe.
Hero changes
En af de større ændringer var at lave hitboxes fra projectiles større igen. Dette har resulteret i en øget brug af heroes som Hanzo og Pharah og ej at forglemme Genji samt Zenyatta, der begge allerede var meget benyttet.
Tre af de førnævnte var også nogle af de heroes med de største ændringer.
Hanzo's forøgede hastighed, når han holder buen spændt (fra 40% langsommere til 30%) samt den forøgede hastighed for hans pile (en stigning på 30%), har resulteret i en mere pålidelig Hanzo. Den øgede hastighed for pilene gør det betydeligt sværere at undgå dem, hvilket resulterer i en betydelig større mængde hits. En buff, der bestemt var tiltrængt for Hanzo, der før var et meget sjældent syn i competitive sammenhæng.
Zenyatta's Orb of Discord's nerf (extra damage done reduceret fra 50% til 30%) har selvfølgeligt haft en effekt på ham. Det ser dog ud til, at de fleste (Zenyatta mains undtaget) anser det positivt, da den tidligere nemt kunne resultere i et instant kill med nok koordination. Zenyatta's flexibilitet er dog stadig en utrolig vigtig force for et hold, hvor hans Orb of Discord stadig kan gøre vældig skade, og hans ultimate, Transcendence, bestemt heller ikke kan glemmes.
Genji har altid bragt adskillige spillere stor besvær på grund af hans mobilitet og afsindige mængder skade. En nogenlunde Genji spiller kunne uden alt for store problemer tage mindst 4 spillere ud med sit ultimate, Dragonblade. Læg dertil muligheden for et Ana ult, Nano Boost, eller en af Zarya's projected barriers, hvilket ville gøre ham endnu sværere at få ned. Diverse nerfs, som reduktionen af Dragonblade (fra 8 sekunder til 6), fjernelsen af muligheden for afbryde et melee ved brug af swift strike, samt faktummet, at man ikke længere kan hoppe en tredje gang ved at klatre op ad en væg, har bestemt gjort Genji mere "menneskelig" at bekæmpe. Han kan stadig være utroligt svær at få nedlagt - Hvilket også er meningen. Dette betyder stadig, at han er meget svær at få ned, når han bruger sit ult, typisk (ideelt set) resulterende i, at en Lúcio eller Zenyatta dropper deres respektive ults for at gøre op for det.
Mercy er blevet betydeligt mere brugbar (og set) efter, at hendes healing er blevet buffed med 20% per sekund - En meget positiv ændring set i lyset af, at Lúcio og Zenyatta stort set var obligatoriske valg i løbet af season 1. Mercy's Resurrect kan og bør på ingen måde undervurderes og er et af de ults, der virkeligt er game changing. Spørgsmålet, som mange pt. stiller, er dog om, det er for game changing. Hvis en Mercy er en del af spillet, er der på nuværende tidspunkt meget stor chance for, at hendes Resurrect giver hende play of the game. At smide hendes ult efter, at modstanderen har smidt samtlige af deres for at udrydde holdet, vil med stor sandsynlighed afgøre en kamp og måske endda et map.
Season 2 som helhed
Selvom season 2 knap nok er startet, er der allerede nogle overordnede problemstillinger at tage med. I season 1 var der et problem med mangel på adspredelse, resulterende i at langt størstedelen af spillerne lå og rodede rundt i 50'erne. Dette betød, at man let kunne gå fra en meget komfortabel sejr til et enormt nederlag fra en kamp til den næste. Dette billede er pt. stadig aktuelt, da langt størstedelen ligger mellem 2200 og 2800 (se nedenstående billede). Dette giver meget samme oplevelse som det førnævnte. Ranksene vil forhåbentligt blive mere adspredt, som tiden går, og folk automatisk vil finde deres "rette" plads i systemet ved blot at spille nok.
En lille ting, jeg også kort vil påpege, er relateret til selve placement kampene. Som i season 1 skal man spille 10 for at få givet en rank at starte fra. Ligesom season 1 virker spillet i season 2 til at ignorere folks ranks, så længe de er grouped med en spiller, der endnu ikke har fået en rank, hvilket kan resultere i, at et hold med en gold player kan komme til at møde en spiller med diamond - Noget, der umiddelbart ikke ville være fair. En idé ville være kun at tillade folk uden rank at spille disse kampe. Til sidst kan også nævnes det overordnede problem med, at DPS heroes stadig virker til at få mere rank end support og tanks. Dette er jo som udgangspunkt ikke fair, hvis man antager, at alle gør det lige godt. I værste tilfælde kan det resultere i, at en support spiller ikke kan spille med sin gruppe grundet det nye 1000 ranks maksimum, der må være imellem spillere i en gruppe. Det skal dog understreges, at risikoen/chancen, for at det sker, er lav.
Eichenwalde - Det nye assault/escort map
Allerede fra de første glimt af Eichenwalde kunne man hurtigt se, at der var tale om et meget stort map. Mappet tillader en masse flank router, der passer utroligt godt til heroes som Tracer og Genji. Det er også meget mere lodret, end man typisk ser i Overwatch. Heroes som Pharah, Junkrat og Hanzo kan fx komme rundt omkring og få en fordelagtig position på kort tid. Det initierende choke point i form af broen tæt ved det angribende holds start spawn er måske en tand for stærkt. Det anses af mange for at være det stærkeste i spillet indtil nu. Dens bredde samt det faktum, at det er den eneste vej at komme ind til objective gør, at man forholdsvist let kan få et meget stærkt og effektivt forsvar sat op. Det skal nævnes, at heroes som Pharah eller D.VA er i stand til at komme over hustagene og flanke nogle få steder. At gøre dette koordineret nok hjælper med at bryde forsvaret ned og pushe videre. Det er dog en ualmindelig svær disciplin at udføre. En enkel alternativ vej eller mulig flank kunne muligvis hjælpe med at adressere det.
Selvom, der i løbet af artiklen ikke kun har været ros, men også en god mængde ris, vil jeg personligt anbefale Overwatch og dets competitive side. Der er ingen bedre fornemmelse end de ultra tætte kampe, hvor man bare får alt på sit hold til at klikke.
Hvad er dine oplevelser med de nye ændringer, season 2 samt Eichenwalde?