Der er nye ændringer på vej til Overwatch, og de er indtil videre landet på PTR (Public Test Realm) serveren. Disse ændringer omfatter især, hvordan Competitive Play vil ændres op til starten af sæson 2. Her får I et kort overblik over nogle af de vigtigste ændringer til Competitive Play. Sidst men ikke mindst vil der være et kig på, hvad der er at se frem til, angående Overwatch content de næste par dage.
Først og fremmest ændres det nuværende ranking system, hvor man bliver placeret på en skill rating mellem 1 og 100, til et system bygget på skill "tiers", hvor den individuelle skill rating nu kan gå fra 1 og op til 5000. Dette er blandt andet for at være sikker på, at hver enkelte spiller føler, at de er blevet mere præcise, samt korrekt vurderet i forhold til deres pågældende niveau. Det nye skill tier system vil introducere følgende tiers, som man bliver placeret i, når man har fuldført sine 10 placement games i Competitive Play:
Spillere der lander i henholdsvis Bronze, Silver, Gold, Platinum og Diamond, vil ikke have mulighed for at falde ned til en lavere tier, selvom deres skill rating kan falde ned under grænsen. Det er kun i de to bedste tiers, Master og Grandmaster, at man kan risikere at falde en tier ned, hvis man er inaktiv, eller hvis spillerens skill rating bliver lavere end den pågældende grænse. Derudover vil spillere i Diamond Tier eller højere også miste 50 skill rating point for hvert døgn, de ikke har spillet Competitive Play efter 7 dage. Disse spillere skal altså sørge for, at få minimum ét Competitive spil ind hver uge, hvis de ikke vil miste deres skill rating.
D.Va:
- Defense Matrix vil nu regenerere efter et 1-sekunds delay (tidligere 0.5 sekunder).
Hanzo:
- 30% fald i hastighed, når man aimer (tidligere 40%).
- Maksimal projektil hastighed er blevet skruet op med 30%.
Mei:
- Mei's Blizzard projektil kan nu gennembore diverse barrierer.
- Radius er blevet forøget fra at være 8 til 10 meter.
Mercy:
- Mercy's Healing-per-sekund er blevet forøget med 20%.
- Holdkammerater der er blevet genoplivet, vil nu kunne starte kampen igen efter 2.25 sekunder (reduceret fra 3 sekunder tidligere).
Genji:
- Double jump vil ikke længere resettes, når Genji wall climber.
- Swift Strike vil ikke længere afbryde hurtige melee angreb.
- Swift Strike giver ikke længere skade til traps som Widowmaker's Venom Mine eller Junkrat's Steel Trap.
- Swift Strike kan ikke længere komme igennem Junkrat's Steel Trap.
- Varigheden af Genji's ultimate (Dragonblade) er blevet reduceret fra 8 sekunder til 6 sekunder.
Lúcio:
- Lucio's speed boost er blevet reduceret med 30%. Dette betyder, at teammates nu kun får et speed boost på 70%, hvor det tidligere var 100% forøgelse.
Roadhog:
- Hvis du ikke er i "line of sight", når du bliver hooked af Roadhog, vil det ikke flytte dig (fx gennem vægge).
Zenyatta:
- Discord orb debuff er reduceret fra 50% til 30%.
- Venstre klik skade er blevet forøget fra 40 til 46 per angreb.
Selvom det stadig er usikkert, præcist hvordan meta'en vil forme sig efter denne patch, vil det formegentligt omvælte en stor del af hero rotationen i mange Competitive Matches. Især er det værd at bide mærke i ændringerne til Genji, som blandt andet har fået ødelagt hans populære combo af "højre klik, melee attack, shift" efter denne patch. Dette, sammen med de andre ændringer, som at hans Double Jump ikke længere resetter, når han klatrer på murer, vil sandsynligvis være et hårdt slag for Genji spillere. Derudover ser Hanzo ud til at være en Hero, som man bestemt skal holde øje med, efter disse buffs er gået live!
Spillere kan også se frem til den nye bane, som Blizzard annoncerede i anledning af Gamescom, nemlig hybrid banen Eichenwalde, der vil fungere ligesom Hollywood og King's Row. Samtidig kan spillere holde øjnene åbne for den nye Overwatch Cinematic "The Last Bastion", som skulle udkomme i løbet af dagen (torsdag 18. august). Spillere, der har weekenden fri, kan også vælge at følge med i den store turnering ESL Overwatch Atlantic Showdown 2016, som bliver afholdt ved Gamescom mellem den 20. og 21. august. I denne turnering har otte af verdens stærkeste Overwatch hold, fire fra Europa og fire fra Nordamerika, kvalificeret sig, og kæmper om en enorm præmiepulje på $100.000! Her ser mange holdet EnVyUs som storfavoritter, da de tidligere har domineret alt i den nordamerikanske region, men hold som Rogue, Cloud9 og Fnatic skal bestemt ikke undervurderes!