Vi er nu over 2 uger inde i Competitive Play i Overwatch, og folk spiller på livet løs. I de 2 uger det har været ude, er der dog begyndt at opstå nogle bekymringer i spillerbasen omkring gamemodet. Hovedpunkterne tæller unfair fordeling af Skillrating points blandt de forskellige classes, samt det store antal af leavers i de lavere ranks, er nogle af de største problemer, der pt. bliver snakket om blandt spillerbasen. Denne artikel vil dække disse problemer og krydres med skribentens egne erfaringer fra ladderen.
Der har ifølge The Daily Dot været en oplevelse af, at spillere der foretrækker at spille healers, f.eks. Mercy og Lucio, samt Tank karakterer som Reinhardt, modtager mindre Skillrating efter at kampen er vundet. Ifølge Daily Dot skyldes dette, at Skillrating delvist er baseret på tal, som de fleste Healers og Tanks ikke scorer højt på igennem en kamp. Dette viser sig hovedsageligt i Damage Done, som healers generelt ligger lavt på. Systemet tager f.eks. ikke Mercys damageboost ind i beregningen, og det skaber som resultat en langsomere rejse imod de høje skillratings, hvis Mercy er den karakter du foretrækker. Skribenten selv kan dog ikke bekræfte dette.
Et andet stort problem, som mange spillere har reporteret, er den meget store mængde af leavers som mange Competitive matches har på de lavere ranks, hvor skribenten selv befinder sig. Dette er naturligvis ikke et problem som er unikt for Overwatch; alle der har spillet LoL kender til smerten og frustrationen, ved at se en mand stå stille ved basen og ikke være til nogen hjælp for holdet. I Overwatch er forlængelsen af problemet også, at man modtager et meget stort hak i sin Skillrating som tak for, at man blev i matchen og kæmpede til det sidste for at vinde, på trods af oddsene. Leavers kan ikke undgås i online spil, men at de resterende 5 spillere også bliver hårdt straffet for det? Det er et problem, som der bestemt skal tages hånd om.
Heldigvis ser det også ud til, at der er gode ændringer på vej fra Blizzards side. De bliver ved med at følge op på spillet og tage feedback, og debatten raser dagligt på Blizzards egne fora omkring spillet, og især hvordan Competitive Mode kan forbedres. Sudden Death og Cointoss er på nuværende tidspunkt under luppen, da der her er en følelse af, at Attackers på samtlige maps har en stor fordel i Sudden Death, hvilket også er skribentens egen erfaring.
Et andet problem, som spillerbasen også bekymrer sig meget om, er Hero stacking, hvor et hold tager 4-6 af den samme karakter. Dette er problem som især bliver eksemplificeret af hold der består udelukkende af f.eks. Torbjörn eller Genji, fordi netop disse karakterer er stærke i metaet. Dette er et irritationsmoment for mange, der hellere vil spille med et afblanceret hold. Dette problem syntes Blizzard dog ikke at være enige med spillerbasen i, ud fra et tweet der er kommet fra Overwatch teamet selv:
@CShadowstaff Hero stacking is a core concept and strategy of Overwatch. Teamwork is key!
— Overwatch (@PlayOverwatch) 6 July 2016
Hvad er jeres mening om Hero stacking?