Oculus afholdte i går deres ventede liveshow, hvor de afslørede et væld af detaljer omkring deres kommende VR headset, Oculus Rift. Riften lander som tidligere annonceret i Q1 2016, hvor der medfølger en Xbox One controller. Der kommer også en dedikeret VR distributionsplatform ved navn Oculus Home, som er skræddersyet til virtual reality. Til sidst afslørede de også en prototype af Oculus Touch, som er deres egne VR controllere, der dog ikke ankommer på samme tid som headsettet. Du kan se hele showet herunder. Det begynder cirka 35 minutter inde.
Det er lidt underligt at se Microsoft så stærkt tilstede med deres controller, da Oculus jo selv arbejder på deres helt egen udgave. Men Oculus Touch udkommer jo først senere, så et bundle med en Xbox One controller virker alligevel som en god ide. Samarbejdet med Microsoft handler dog ikke kun om controlleren. For det bliver nemlig også muligt at streame Xbox One spil til Oculus Rift via din PC. Du kan se mere omkring streaming og controlleren herunder, hvor Microsofts next gen-chef snakker med Major Nelson.
Oculus Touch - en ny form for VR controller
Oculus Touch blev som allerede skrevet også vist frem, og det ligner en videreudvikling af Sonys Move controllere. Oculus havde indtil videre kun en simpel prototype, og den endelige forbrugerudgave bliver anderledes og får flere features. Touchen udkommer i første halvdel af 2016, men altså lidt senere end selve headsettet.
Sådan tager Oculus Touch sig ud i prototype-form. Foto: Oculus.
Prototypen kalder Oculus for Half Moon, og det er ikke svært at se, hvorfor de er landet på det navn. Den består af to separate controllere, hver med knapper, triggers og analoge joysticks. De er spejlvendte af hinanden, og de skulle kunne registrere fingerbevægelser så som at pege eller "thumbs up". PC Gamer fik en snak med Oculus VP Nate Mitchell, der fortalte lidt mere om de interessante controllere.
"It’s relatively basic in terms of—we’re not talking about knowing exactly where all your fingers are – but for basic gestures, whether we’re talking about pointing, or the hand trigger that we have to like pick up things. It enables a pretty cool set of hand poses that do make it really effortless to pick up stuff in the world, toss it, and do those kinds of actions that you can’t do with a gamepad." - Nate Mitchell.
Det ER bare svært at se sej ud med VR-headsettet på. Foto: Oculus.
Oculus Rift vist i sin endelige form
Det hele gik dog ikke op i streaming og controllere. Oculus Rift tog selvfølgelig den største del af opmærksomheden, da vi endelig fik forbrugerudgaven at se samt en masse spændende detaljer.
Headsettet kommer med to OLED skærme med et meget bredt synsfeldt, et tracking-system med meget lav latency, så alle bevægelser bliver registreret, samt en ekstern censor, der skal placeres et sted i rummet, hvor du benytter din Oculus Rift.
Oculus Rift consumer modellen. Foto: Oculus.
Riften har indbyggede høretelefoner, der kan levere 360-graders spatialiseret lyd, altså en effektiv form for 3D-lyd, der burde kunne placere dig enormt godt i spilverdenen. Disse høretelefoner kan afmonteres, hvis du ønsker det.
Riften kan indstilles efter hovedstørrelse og efter afstanden imellem dine pupiller, hvoraf sidstenævte er ekstremt vigtigt for at få den rette fornemmelse for 3D og det virtuelle rum. Har du briller, kan der afmonteres en plade på Riften, så der bliver god plads til dem. Sidst men ikke mindst skulle hele riften være dækket af en lækkert blødt stofmateriale, der hvor den kommer til at røre ved din hovedet, således den er behagelig at have på.
Herunder er der et væld af billeder fra den endelig udgave af Oculus Rift. Skal du have fingre i sådan en bad boy, når den lander næste år?