I sidste uge annoncerede Valve, at det nu blev meget lettere at få penge tilbage på Steam. Så længe du ikke har spillet mere end to timer og købet ikke er mere end 14 dage gammelt, kan du typisk få dine penge tilbage let og bekvemt. En super god politik for spillerne, men nu kæmper visse udviklere med følgerne.
Efter den nye politik er blevet indført, har spillerne taget det til sig. Måske lidt for meget, ifølge visse udviklere, der nu kæmper med, at op imod 30 til 70 procent bytter deres spil ind igen efter kort tid. Indieudvikleren Puppygames fortæller på Twitter, at deres "refund rate" på det ellers populære og vellidte tower defence spil Revenge of the Titans er eksploderet. Før den nye politik havde de kun haft fem refunds i de sidste 10 år. Herunder kan du se en kurve over deres salg, der er styrtdykket grundet enormt mange refunds.
Også udvikleren bag Beyond Gravity kæmper en ulige kamp. Deres indiespil har en meget kort main story, der kan gennemføres på under to timer. Hvilket gør, at spillere kan gennemføre og derefter bytte spillet igen. Spillet er meget kort, men koster således også omkring 16 kroner. Efter den nye politik fortæller udvikleren, at ud af 18 salg oplever de 13 refunds. Det er 72% og nærmest katastrofalt for en lille udvikler. Herunder kan du se salget af Beyond Gravity falde pludseligt.
Nu kan man jo sige, at hvis folk generelt er glade for et produkt, så ville de sikkert ikke bytte dem ind igen, og det er for og så vidt også rigtigt nok. Men dertil kommer der andre problemer, som fremhæves af Matt Gambell fra Skatanic Studios, der udvikler spillet RPG Tychoon. De oplever også langt flere refunds nu. Men Matt Gambell er ikke imod den nye politik, han savner blot, at der er mere information om, hvorfor et spil byttes.
Initially, this data doesn’t really show much except the fact that people ARE almost instantaneously using this refund feature. It’s also worth mentioning that 7 of those refunds show no purchase data (which would only mean that these are claims on the game purchased towards the end of May) and the other refunds were interesting. Looking at sales data it’s not unusual for some users to purchase multiple copies of the game (I imagine for gifting to other players) however one user purchased the game 7 times and then refunded 5 of them. (Did they buy 6 copies for friends, only to find that 5 of them already had it?)
This is part of the problem. There’s no way of knowing WHY users have claimed a refund. There’s no communication with me as a developer.I have so many questions… Could it be that they were having technical issues? Is it something that could have been solved by talking to me? Did they ACTUALLY mistakenly buy 7 copies of the same game, is that even possible? - Matt Gambell.
Ud over manglen på information, kommer der muligvis mere DRM (Digital Rights Management). For hvis folk bytter et spil ind, skal de jo ikke have mulighed for at spille det. Det ville jo være direkte pirateri. Men med det nye system, hvor folk kan have spillet hentet ned på lovlig vis og derefter bytte det ind, bliver det nemmere end nogensinde at piratkopiere det. Derfor følger Matt Gambell, at de nærmest er tvunget til at inkoorporere DRM i deres spil, selvom de absolut ikke ønsker der.
Now I kind of want to add DRM to the game so that you can’t play it because you’ve actively revoked your rights to it… but doing that is against everything I believe in and is totally unfair for those that have paid for it and have paid for it to be DRM free. Matt Gambell.
Hvad siger du til den nye byttepolitik? Er den fin, som den er nu, eller skal Valve måske tilpasse den en smule?