Selvom MOBA-genren er en af de nyere genrer i spillenes verden, er dens popularitet ekstrem stor og evigt voksende. Især i eSports-verdenen. League of Legends er genrens absolut mest populære spil, og hvert år generer dette ene spil en omsætning på mere end $1 milliard. Og LOL's dominans på MOBA-markedet vil fortsætte til langt ind i 2016, og sikkert også længere. I hvert fald ifølge en ny stor markedsundersøgelse foretaget af analysefirmaet EEDAR, der beskæftiger sig med spilmarkedet.
"Deconstructing the PC MOBA market 2015", hedder undersøgelsen, og den går i dybden med alt fra antal spillere og hvor mange penge de bruger til detaljer om de forskellige MOBA-spils styrker og svagheder samt et utal af andre elementer.
Analysen forudser, at League of Legends vil fastholde omkring 66,3% af spillerne på MOBA-markedet i 2016, med Dota 2 på en andenplads med 14.0%. Derefter kommer SMITE med 8% og Blizzards endnu ikke udgivne Heroes of the Storm med 7%.
EEDARs MOBA-forudsigelser for 2016. Kilde: EEDAR
Ifølge analysen vil MOBA-spillere ikke bevæge sig særlig meget fra det ene spil til det andet, grundet den relativt store sværhedsgrad og stejle indlæringskurve. Sammen med et væld af ingame køb af kosmetiske ting og special editions fastholder sværhedsgraden spillerne i deres foretrukne MOBA, og derfor er det ifølge EEDAR muligt at lave forholdsvis sikre forudsigelser.
Men en af analytikerne bag undersøgelsen, Edward Zhou, siger dog, at med spil som SMITE og Blizzards kommende Heroes of the Storm, ser vi nogle langt mere brugervenlige spil, hvilket muliggør større skift imellem spillene. Blizzard er om nogen kendt for at lave spil, der er ekstremt finpudsede, velafbalancerede og let tilgængelige, og Zhou påpeger også, at Blizzard har en meget loyal fanbase, som uden tvivl står i kø for at springe på Heroes of the Storm.
LÆS OGSÅ: Heroes of the Storm har fået en udgivelsesdato
More MOBA - more money!
Der er penge i MOBA-genren. Selvom spillene ofte er gratis at spille, generer de en frygtelig masse penge via salg af kosmetiske ting til figurerne, avatarer, items og mange andre ting. I 2010 omsatte free-2-play MOBA'er for blot $1,22 millioner på det nordamerikanske marked. Det forventes at dette tal er eksploderet til over $500 millioner i 2015. Herunder kan du se den årlige vækst siden 2010. Det er imponerende!
Indtjeningen er eksploderet siden 2010. Kilde: EEDAR.
EEDAR har også lavet en oversigt over, hvordan pengene fra dine lommer bliver fordelt. Den helt store guldgrube er "Avatar Cosmetics", altså skins, hatte, støvler og andre synlige ting til din karakter. Her ryger 36% af millionerne hen. Derefter følger "Hero/Champion Unlocks" med 20% og "Boosts" ligger på en 3.plads med 10% af omsætningen. Der er flere detaljer på diagrammet herunder:
Her kan du se fordelingen af omsætningen i F2P MOBA-spillene. Kilde EEDAR.
Det kosmetiske er et kæmpe aspekt af MOBA-spillene. I den nedenstående graf kan du se, at 41% af spillerne har spenderet penge på skins og lignende. Disse spillere vil i gennemsnit bruge næsten $25 (174 kr.) om året, blot på det kosmetiske. MOBA-spillere bruger derfor ifølge EEDAR flere penge på denne type mikrobetalinger end i nogen anden spilgenre. Dette typer på, at MOBA-spillere er dybt engagerede i deres specifikke karakter eller karakterer.
Her kan du se, hvor meget spillere i gennemsnit bruger på de forskellige aspekter af MOBA-genren. Over 41% bruger penge på kosmetiske ting til deres karakterer. Kilde: EEDAR.
Der er langt fra alle MOBA-spillere, der får hevet muldvarpen op fra baglommen. Faktisk spenderer omkring 46% slet ikke en krone (eller en cent, da tallene er fra Nordamerika). Den sidste graf for denne gang viser nemlig, at 10% af spillerne står for 62% af omsætningen, og den mest hardcore/rigeste 1% af spillerbasen generer hele 15% af den samlede omsætning.
Her kan du se, hvem der spenderer pengene. 46% bruger aldrig en krone og 1% af spillerne står for 15% af den samlede omsætning. Kilde: EEDAR.
Om disse tal passer helt på det danske MOBA-marked, ved vi selvfølgelig ikke. Men mon ikke, at de tegner et ret så tydeligt billede af, at der er mange, mange penge i MOBAs, så fremt de bliver lavet og understøttet ordentligt. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det kosmetiske har et ekstremt stor potentiale, selvom det ikke har nogen reel værdi rent funktionelt i spillene.
Men hvad med vores læsere? Hvor mange penge bruger I generelt om året på skins, boosts og lignende? Og hvad er det vildeste, I nogensinde har investeret i, når vi snakker F2P-spil?
(Du kan selv hente hele analysen fra EEDAR ved at skrive din mail på deres officielle side).