En ufair fordel

Jeg kniber lige mig selv i armen, da jeg læser teksten på den asiatiske spiludbyder Garenas hjemmeside. Så smiler jeg, mest i forvirring. Den er sgu god nok. Det er ikke mig, der er druknet i et kvælende ocean af absurditeter, trods jeg ikke længere troede, at jeg kunne blive latterligt mundlam over kontroversielle udmeldinger i eSports-sammenhæng. Man ser lidt af hvert, hører lidt af hvert. Alligevel bider følgende sig fast som en uræsonnabel og nærmest komisk udmelding, der får mig til at trække på smilebåndet:

”And there are arguments and concerns from other participants who disputes that Lesbian, Gay, Transgendered Women members may probably have some unfair advantage."
Kilde: Garena

Helt mundlam er jeg dog ikke. Jeg burde nok komme med en kontekst, inden jeg fortsætter. Garena er et velkendt navn, der ringer mange klokker hos verdens spilinteresserede. I Asien er Garena en af de største udbydere af kendte MOBAs, såsom HoN og altså også League of Legends. Det er sidstnævnte, jeg gerne vil tale lidt om, men dette tilfælde kunne sikkert have fundet sted i hvilket som helst andet konkurrencepræget online-spil.

Kvinde eller ej?

I dag, d. 3. februar 2015, har Garena annonceret, at de har besluttet at afholde anden udgave af en månedlig ''feminine tournament'' i League of Legends. Det alene får mig til at trække semiopgivende på skuldrene, trods der ikke er noget nyt under solen angående kønsopdeling – LANs og turneringer har længe gjort det for den billige PR-point og de lune sponsorkroners skyld. Intet nyt under solen.

Og så alligevel åbner turneringen op for et twist, der på mange måder kunne være plat, dansk reality TV værdigt: Garena har valgt at oprette en kvindeturnering, eller en "feminin turnering", men tillader samtidigt en homoseksuel eller transseksuel på hvert hold – Èn. Holdet må, udover fire kvindelige deltagere kun have én ”feminint identificerende” spiller. Hvordan afgrænses det overhovedet? Jeg undres. 

Det er ikke valget af, at homo- eller transseksuelle må deltage, der giver mig kaffen galt i halsen. Bestemt ikke, da jeg ikke tror på, at køn, hverken fysisk eller identificerende, definerer evner i eSport. En kvinde er en kvinde, vel. Det er begrænsningen heraf samt bekendtgørelsen af hvorfor, at de ikke burde deltage på lige fod med alle andre deltagere, som kønsidentificerer som kvinde. Kort sagt har kvindelige spillere givet udtryk for, at kønsidentiteten giver en ”unfair advantage” – Okay. Under hvilke omstændigheder har LGBT-identificerende pludseligt fået superkræfter, der gør dem så meget bedre end andre kvinder i computerspil?

Misforstå mig ikke; Overstående er ikke et spørgsmål fremsat i feminismens bitre lys, tværtimod. Jeg velkommer, stadigvæk, alle til at konkurrere på lige fod, uanset køn, kønsidentitet, race, you name it. Velkommen, grib musen, slå dig ned. Det er blot foruroligende, at kvinder, der kæmper for at blive anset som ligeværdige på linje med mænd i eSport, endnu engang spænder ben for sig selv og trækker arrangører med i faldet i jagten på billig PR.

Garena burde egentligt snuppe en rungende highfive, fordi de lader LGBT-identificerende deltage i deres turneringer – Flot, trods åbenlyst, for hvad skulle problemet dog nogensinde være heri? – Dernæst kan Garena få lov at give den highfive tifoldigt retur med renter og hele svineriet, for deres middelalderlige segregation af kønnene. Turneringen bidrager med en bizar og tragikomisk dobbelt-diskrimination og yderligere opdeling af en sport, der burde være en samlet udøvelse og som blot latterliggør hele projektet. Problemet hviler både på organisationens og de turneringsansvarliges skuldre, såvel som de resterende kvindelige deltagere, der har fået en forskruet oplevelse af, hvordan dygtighed hænger sammen med indholdet, eller mangel på samme, i trussen. Kom nu for alvor ind i den kamp, kvinder, som I åbenbart gerne vil være en del af, fremfor at stå udenfor og pege fingre.

"Dem og os - Og dem"

I eSport har vi allerede en gennemgående barriere – Mænd og kvinder – Os og dem, dem og os. En barriere, der gradvist nedbrydes og genopbygges, et trættende og unødvendigt projekt. Med sin nye beslutningstagen anderkender Garena flere kønsroller, hvilket jeg bifalder, men opstiller dermed blot endnu flere barrierer. Er det et eller andet sted ikke harmfuldt over for den eSport, der var i fuldt flor? I et forsøg på at udligne kønsforskellen i eSport, støtter de den blot – Os, dem, dem, dem, dem og dem – Og dem. I dette tilfælde på baggrund af tomme udsagn af kvinder, som gang på gang beklager sig over opdelingen, men som alligevel ikke tør træde ud af den kedelige kønsopdeling - Stram op!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er fan af kønssegregerede eSportsturneringer. Hvilke biologiske forudsætninger er der for, at kvinder ikke kan konkurrere på ligefod med mænd? Og omvendt, for den sags skyld. Meget få, ja, ingen. Tyndhåret forskning har undersøgt mænds klikhastighed kontra kvinders, reaktionstid og mange andre aspekter der påvirker de fleste konkurrenceprægede computerspil. Alligevel vender vi evigt tilbage til den samme gamle sang – Kvinder og mænd skal kønsopdeles og nu har LGBT-identificerende fået magiske kræfter, der desværre (?) ikke gør dem i stand til at konkurrere med andre kvinder - Åbenbart. 

I min store forvirring omkring hvorvidt homo- eller transseksualitet pludseligt, på magisk og forunderlig vis, er blevet givet lynhurtig reaktionstid eller sondefodret spilviden, der gør dem de resterende overlegne, læser jeg nyheden igen. For mig er det personligt umådeligt svært at se, hvordan et individs seksuelle præference, kønsidentitet, indhold i spandexen eller mangel på samme, kan anses som værende en spilmæssig fordel i et computerspil. Det har i flere år runget højt, klart og ikke mindst gentagende, at køn hverken er en forhindring eller en ulempe i computerspil. Vores forudsætninger er det samme. Er de ikke? Jeg har, og vil altid, stå fast på, at kvinder og mænd kan og bør konkurrere på lige fod på den virtuelle slagmark. Det gælder derfor også homoseksuelle, transkønnede og alt derimellem. For hvorfor ikke?

En selvmodsigende skandale

De asiatiske lande udgør i vid udstrækning et spændende kontinent, hvor frisindet og tolerancen er omfangsrig, dømmende pegefingre få, men ligeså diametral modsat er den gennemgribende konservatisme og de altoverskyggende kønsroller, der endnu sidder tungt på samfundets idealer. Bedst som jeg troede at kontinentet var klar på lidt af hvert, ja selv fremgangsmænd indenfor mange ting, bliver jeg alligevel chokeret. Ikke over transseksualitet, ikke over homoseksualitet, ikke over seksualitet eller identitet i sig selv. Jeg bliver chokeret over, at seksualitet, og køn, endnu er et emne til debat i eSport – Og at scenen atter bliver slået tilbage til middelalderen med endnu en turnering, der glorificerer et køn, det kvindelige, eller feminine som turneringen beskriver det, men samtidigt diskriminerer flere af slagsen på en dybt tragikomisk måde. Det er på alle tænkelige måder smerteligt selvmodsigende.

Så for at vende tilbage til de indledende ”unfair advantages” som homo- og transseksuelle åbenbart besidder og hvad disse dog kunne være, må du, som læser, hellere end gerne kaste lys over sagen, hvis du skulle ligge inde med en uvurderlig up-to-date viden omkring kønsidentitet og seksualitet i forhold til eSport, samt hvad din umiddelbare opfattelse af misseren er. Jeg er nysgerrig. Og en smule forvirret.

Det er et spændende dilemma, som i min optik lammer det aspirerende niveau af eSporten på mange led. En dobbelt-diskrimination og en tilbagesætning af projektet om en forenet sport, som i bund og grund er kvindernes egen skyld.

TL;DR: Homo- og transseksuelle kvinder og mænd må selvfølgeligt gerne deltage i Garenas nye kvindeturnering, men dog kun én på hvert hold, hvis ikke de vil modtage 1 års udelukkelse. Det sker på den baggrund, at Garena mener, at førnævnte besidder en ”unfair advantage”.

Hvad tænker du?

Er dette et skridt frem, to tilbage? Gavner køns- og/eller seksualitetsopdeling noget og i bedste fald hvad – Og ikke mindst, hvordan pokker kan kønsidentitet have indflydelse på, hvorvidt et individ er bedre eller værre til noget, end folk der identificerer forskelligt herfra? Hvordan kan problemet fremtidigt håndteres, hvis det overhovedet er under indflydelse?

Jeg kniber mig endnu engang i armen. Det var ikke satire, ikke en tidlig aprilsnar. Som jeg afslutter dette tankerableri, hviler nyheden om turneringen endnu ligeså solidt på Garenas hjemmeside, som kønsidentiteters tomme fordomme ruger på kønsopdelingen i eSport.

Det er et fælles ansvar - Spillere, som organisationer og turneringsansvarlige. 

Kom nu ind i kampen.