Skandalens tåge er lettet. En uge efter årets sidste store major, Dreamhack Winter, er overstået, er hadet mod Fnatic og folkets forjættede forventninger om endnu en topspillers uundgåelige tur på VACation stilnet af.

Derfor kan Frederik "realition" Byskov nu reflektere over det event, der pludselig skulle vise sig at blive det mest travle event i hans over fem år lange karriere som administrator ved Counter-Strike turneringer.

Læs også: Flusha: "Modtager dødstrusler".

Dreamhack Winter blev på mange måder en helt anderledes oplevelse for ham, end hvad han er vant til. Det begyndte allerede, da tre internationale topspillere blev fældet for snyd.

Frederik "realition" Byskov (til venstre) har i fem år stået for turneringer for blandt andet Gaming.dk. Foto: Gaming.dk.


Høje herrer hastede til akutte møder

I al hast blev Frederik Byskov, resten af Dreamhack Winters e-sportsledelse og Valve indkaldt til et møde sent om aftenen for et par uger siden. Hovik "KQLY" Tovmassian havde snydt, og det skulle have konsekvenser. Beslutningen blev truffet. Titan skulle udelukkes fra Dreamhack Winter.

Afgørelsen var truffet. Nu skulle pressemeddelelsen blot sendes ud. Men så klappede fælden endnu engang. Giry "Sf" Gordon havde også snydt. Pressemeddelelsen måtte vente, for nu skulle Epsilon episoden også vendes og drejes. Dommen blev den samme. På få timer var Epsilon og Titan smidt ud af den nært forestående Dreamhack Winter turnering.

Læs også: Klumme: Glem ikke november 2014.

Sagerne om snyd sendte prompte chokbølger gennem Counter-Strike communitiet. Tonen for en event, der sent vil blive glemt, var lagt an.

"Der var umuligt at snyde"

Risikoen, frygten og mistanken for, at der ville være spillere, som snød til Dreamhack Winter, var steget gevaldigt. Et hav af forholdsregler blev truffet. Spillerne skulle tilsende informationer om deres drivers og configs på forhånd og mobiltelefoner blev banlyst i spillerområdet, siger Frederik Byskov.

Alle forstod problemstillingen. Vi fik ikke en eneste klage eller undren undervejs. Det blev bredt accepteret. Det eliminerede megen mistanke ved eventen, hvilket spillerne var glade for.

Forholdsreglerne gjorde, at al snakken var minimeret hos selve holdene, når de interagerede med os og spillede på scenen. Selvfølgelig var der kommentarer, men når holdene fandt ud af, at de intet kunne lave på eventens computere, så døde snakken ganske hurtigt.

Det var faktisk mest udefrakommende, så som streamers, presse og tilskuere, der blev ved med at vende emnet om snyd.

Med de ekstra forholdsregler vil Frederik Byskov endda gå så langt som at sige, at der ikke har været snyd at finde ved årets Dreamhack Winter event.

Der er mange faktorer som gør, at jeg ikke tror på, at det har været muligt at snyde. Spillerne kunne ikke loade noget fra computeren, uden de skulle bruge admin password. Blev noget loadet fra usb/andre enheder, så spurgte computeren om password. 

Der var ingen internetforbindelse. Steam Cloud var lukket. Steam kørte i en offline version, som ingen har prøvet før. Alle configs blev kigget igennem, mens drivers blev hentet fra producentens side uden om spillerne. Vi tog derudover deres mobiler, så de ikke havde dem på sig under nogen af kampene.

Har en spiller kunnet komme igennem alt det, vel og mærke uden at være informeret om det på forhånd, så .. ja, det tror jeg bare ikke på.

Pasha blev rasende

At de mange dages opmærksomhed mod topspillere, der havde snydt, især bragte deltagerne under pres, kom til syne i gruppespillet ved eventen, da en af stjernespillerne, Jarosław "pasha" Jarząbkowski, fra polske Virtus.Pro modtog, hvad der lignede et VAC-ban.

Han røg helt op i det røde felt. Det var så ikke et VAC-ban, men en VAC authentication bug. Han var rasende, indtil han fandt ud af, at han ikke blev udelukket og at han roligt kunne spille videre, når hans PC blev skiftet.

Men det bliver ikke VAC-bans, som primært vil sætte sig fast i Frederik Byskovs erindringer fra Dreamhack Winter 2014. Han stod og overværede kampen mellem svenske Fnatic og franske LDLC, da han blev gjort opmærksom på det meget omtalte boost på overpass.

Det var svært ikke at ligge mærke til, da jeg stod på scenen, da de brugte det. Jævnfør reglerne med at udnytte pixels samt boosting er tilladt, så gjorde vi intet ved det.

Hvad vi derimod ikke vidste var, at fnatic-spilleren ikke kunne blive skudt fra sin position. Nye spots, der ikke bryder spillets principper, er ikke noget som vi gør noget ved - eller gjorde noget ved i denne situation.

"Har aldrig stået i sådan en situation"

Kort efter kampen aflagde franske LDLC dog en officiel klage hos administratorerne. Forude lå nu flere timers arbejde med en sag som Frederik Byskov og hans kolleger aldrig havde haft lignende ved en major turnering.

Da episoden med LDLC vs. fnatic opstod, så var vi alt for længe om at melde noget ud officielt. Vi havde aldrig stået i sådan en situation før, og vi ville ikke forhaste os. Men at modtage en klage kl. 21 til en event og først have noget konkret klokken tre om natten, det er ikke OK.

Til gengæld er jeg glad for, at vi ikke forhastede os og fandt frem til det rigtige jævnfør reglerne, der var sendt ud til spillerne. En hurtigere udmelding og løbende opdateringer er dog noget, vi skal gøre bedre næste gang.

Afgørelsen blev, at kvartfinalen skulle spilles om på overpass. En beslutning, der faldt sent ud på natten, men også en proces, der mødte kritik fra blandt andre de franske spillere fra LDLC, da de pegede på, at deres klage blev behandlet over fem timer, mens svenskernes kontra-klage blev behandlet på en halv time.

Jeg kan godt forstå, at det udefra kan være mærkeligt, at vi kan bruge fem timer på en ting og 1/10-del af den tid på en lignende klage, men for mig er det ikke underligt.

Vi har undersøgt sagen op og ned i fem timer. Genskabt boosted, kigget mappet igennem, taget en beslutning og skrevet et længere statement om dette.

Vi havde altså alt info klar, og derfor tog det stort set ingen tid at bearbejde den anden klage, da alt forarbejdet var klaret én gang.

Dagen efter administratorernes afgørelse besluttede Fnatic at trække sig helt ud af turneringen. Angiveligt fordi presset og kritikken mod holdet og spillerne var blevet for voldsomt.

Læs også: Fnatic trækker sig fra Dreamhack Winter 2014.

Frederik Byskov har svært ved at se, hvilke konsekvenser sagerne omkring dette års Dreamhack Winter vil få for fremtidens events. Omkring de store majors er det nemlig ikke op til administratorerne, men arrangørerne af eventen og Valve at opsætte reglerne og forholdene som turneringerne afvikles under.