Denne artikel er skrevet af Anne Marie Lykkegaard, studerende ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, som besøgte NPF #14 i weekenden. Her besøgte hun expo området til eventen, hvilket der kom denne artikel ud af.
Skrevet af: Anne Marie Lykkegaard
I NPF’s expo område kan man tjekke en masse nyt gear ud. Producenterne bag de 15 stande er her ikke kun for at lokke kunder i butikken, men for at vise deltagerne til NPF, at de støtter op om arrangementet ved at lave en masse aktiviteter.
NPF har i år et stort Expo område, hvor deltagerne kan se noget af det nyeste gear, få en snak om, hvordan de kan streame fra deres computer uden at gøre den langsom, eller, hvis uheldet er ude, erhverve sig en ny mus. Men producenterne er her ikke primært for at lokke nye kunder i butikken, men bakke op om stemningen ved Danmarks hyggeligste lanparty.
En af de producenter, som primært er her for hyggens skyld, er Sharkgaming.dk. De har haft 100 t-shirts med, som de har delt ud til gæsterne, der har besøgt deres stand. Her kan man spille på en af deres opstillede computere og deltage i forskellige konkurrencer. De synes det er vigtigt, at deltagerne ser, at de støtter op om gaming.
Tilliden til virksomheden bliver helt anderledes, når man er helt ude. Det er vigtigt, at vi viser, at vi støtter op om alt, hvad der har med gaming at gøre. Det er ikke promotionen, der er det vigtigste, men at vi er med og laver en masse sjovt.
- Mikael Taipalus, ejer af SharkGaming.
Hos Komplett.dk er de også helt enige i, at salg og promotion ikke er hovedfokus.
Stemning og hygge
Komplett.dk er den eneste stand, som i år har lov til at sælge produkter til deltagerne. De kan hjælpe, hvis musen strejker eller hvis sidemanden har noget misundelsesværdigt gear, men det er ikke kun derfor, de er her. De er her for at aktivere gæsterne.
Vi har fået en masse fed aktivering af gæsterne, som har været vores hovedfokus. Det sekundære fokus er butikken, der er en ekstra service for gæsterne, som kan købe ting, hvis de er kommet til at ødelægge deres eget.
- Morten Beutelmann, salgschef ved Komplett.dk.
Hos Komplett.dk er de glade for, at NPF har valgt at lægge fokus på stemningen og hyggen, modsat andre events, hvor der også er et expo-område.
De andre (events red.) har mere fokus på e-sport. Her er det hygge, der er i fokus. Det er lidt mere hyggeligt og lidt mere nede på jorden.
- Morten Beutelmann, salgschef ved Komplett.dk.
For producenterne handler det kort sagt om at vise deltagerne deres interesse for gaming og være der for dem.
Komplett.dk er efterhånden garanter for at levere en imponerende stand i expo områderne til events. Ved NPF #14 var det bestemt ingen undtagelse. (Foto: Gaming.dk)
Win-win situation
Hos hwt.dk, som tester hardware og lægger beskrivelser ud online til interesserede, er formålet at snakke med deres læsere, og hjælpe gæster med eventuelle spørgsmål. Det gavner deres forretning og i sidste ende gamerne.
Det er fedt at være med, fordi vi kan snakke med vores læsere. De kan komme og stille spørgsmål, og vi kan hjælpe. På den måde får vi flere besøgende på vores site, bliver mere kendte ud i verden, og så bliver producenterne mere hypet om at sende produkter til os, som vi kan teste for brugerne. Det er win win.
- 'The Boss' fra hwt.dk.