MSI GE72VR Apache Pro

Anmeldelser | 26. november 2016, 00.40

Surfer man lidt rundt på nettet efter en ny bærbar, som man skal bruge til at spille på, så støder man ofte ind i MSI. De har et bredt udvalg af modeller i forskellige størrelser, og jeg har været så heldig at få fingrene i en MSI GE72VR Apache Pro. Jeg har smidt den igennem lidt af hvert, og kommer derfor med mine tanker om den herunder.

MSI har virkelig formået at skabe en æstetisk flot maskine, som ikke skriger for meget af gaming, så man kan rent faktisk tillade sig at have den med sig på farten eller i skole. Dog er det en 17 tommer model, så den er ikke just let at have med rundt, trods den ikke vejer synderlig meget.

Tastaturet er fuldt LED belyst med rig mulighed for ændringer inde i det såkaldte Dragon Center. Det er dog ikke et mekanisk tastatur, som jeg er dybt forelsket i, men har man i mente, at det er en bærbar, er tastaturet ikke så ringe endda - faktisk slet ikke. Dog er der en smule flex i tastaturet, som er unødvendigt i denne prisklasse efter min mening. Ydermere befinder der sig to knapper oppe i højre hjørne, som er MSI's Cooler Bost og SteelSeries Engine.

Det er en fin touchpad, men dog ikke noget jeg bruger særlig ofte, da jeg altid har en mus tilsluttet - men den fungerer ganske godt.

MSI har forsøgt at holde portene på venstre side, så der er plads til musen på højre side - et must til alle bærbare efter min mening. Jeg er personligt godt tilfreds med antallet af porte, som giver dig mulighed for at tilslutte, hvad end du ønsker. Jeg bruger ikke dem alle, men du er godt dækket ind i fremtiden. Dog vil jeg til hver en tid anbefale at slutte din computer direkte til internettet, da det trådløse altid kan få problemer, og der findes intet værre end at miste forbindelse i et vigtigt øjeblik under en kamp.

Vender man bærbaren rundt, så kan man med god vilje se lidt af indmaden. Her er nemlig god luftgennemførsel, som bliver skudt ud af bagsiden gennem to ventilationsporte. På undersiden ser man også højtalerne i fronten, som også har en separat subwoofer. Det er en rigtig god lyd, som kommer ud, og jeg blev overrasket over, hvor højt den rent faktisk kunne afspille. Jeg bruger dog altid headset, når jeg spiller, men er der stemning for lidt musik, kan den sagtens sørge for, at naboerne også kan høre med. Leder du derimod efter den bedste lydkvalitet på markedet, kan du godt vende snuden ud i butikkerne. For så skal du enten hive fat i et lydkort og nogle bedre afspillere, hvis det skal komme fra denne computer. Lyden er fin og høj, men den slår ikke benene væk under dig.

Specifikationer

• Skærm:
  • 17.3" 1920x1080 IPS
  • Grafikkort:
  • GTX 1060 6 GB
  • Processor:
  • Intel i7-6700 HQ 2.60 GHz (3.50 GHz Turbo)
  • Hukommelse:
  • 16 GB 2133 MHz
    (32 GB understøttet)
  • SSD:
  • 256 GB
  • Harddisk:
  • 1TB 7200 RPM
  • Optisk drev:
  • Super Multi DVD
  • Strømforsyning:
  • 180-watt AC adapter (6 cell batteri)
  • Styresystem:
  • Windows 10
  • Tilslutning:
  • 1x HDMI v1.4
  • 1x Mini DisplayPort v1.2
  • 1x SD kortlæser
  • 1x Hovedtelefon-output
  • 1x Mikrofoninput
  • 2x USB 3.0
  • 1x USB-C
  • 1x USB 2.0
  • 1x Killer Gaming Network E2400 LAN
  • Dimensioner:
  • 41,99 cm x 28,78 cm x 3,2 cm
  • 2,7 kg
  • Diverse:
  • 720p webcam
  • Multi-Touch touchpad
  • SteelSeries RGB tastatur
  • Dynaudio (4 højtalere + 1 subwoofer)
  • Mikrofon
  • Bluetooth 4.0
  • Intel Dual Band Wireless-AC 3165 (802.11 b/g/n/ac)

Hvordan klarer den sig?

Bærbaren er blevet smidt ud for en række benchmarks - både syntetiske samt rigtige gaming scenarier.

UNIGINE Valley 1.0 med højeste settings ved 1920x1080.

UNIGINE Heaven 4.0 med højeste settings ved 1920x1080.

Renderet med standardindstillinger ved 2560x1440.

Renderet med standardindstillinger ved 1920x1080.

Den gennemsnitlige FPS i de forskellige spil er fundet ved normal gameplay eller multiplayer. Derved er det kun en guideline til dens performance i disse spil.

En stabilitetstest i AIDA64 efter 30 minutters arbejde.

Hvad mere får jeg med i pakken?

MSI har uden tvivl gjort et godt stykke arbejde med GE72VR. Efter min mening er det sådan her, en såkaldt gaming laptop skal se ud. Den skal være stilren, så man kan have den med sig ud i verden. Dog er denne model en 17 tommer, og derfor tager man den nok ikke lige med sig overalt, da den tager en del plads - vægten er til gengæld ikke et problem. Derudover er byggekvaliteten også rigtig fin, men bliver dog trukket ned af flexet i tastaturet.

En ting at lægge vægt på, er den præinstalleret software, som den kommer med. MSI Dragon Center er et godt stykke software til dem, som vil rode rundt og tweake deres computer. Du har god overblik over dit systems performance, men samtidig kan du også kontrollere tastaturets belysning, sætte forskellige profiler til både lyd og billede, så det eksempelvis passer til enten film eller spil. Samtidig kan du også vælge, hvor hårdt du vil trække på din computer og indstille blæserne derefter. Det er altså din portal til at styre de forskellige applikationer på computeren, så du får mest ud af den, og så den passer til lige netop dine behov. Dette kan du også styre fra en app på din telefon, men jeg foretrækker at gøre det på computeren, nu hvor jeg alligevel sidder der.

Ydermere får du også Cooler Boost-funktionen, som skruer blæserne op på maximum hastighed. Processor og grafikkort holder sig dog i et lovende interval, men det kan dog blive lidt varmt omkring WASD-området. Det er godt nok ikke en ubehagelig varme, men kan irritere nogle. Dog satte jeg aldrig Cooler Boost til, da jeg ikke kan holde ud at høre på den støj, som blæserne laver på fuld skrue.

Det er dog ikke alt software, som den kommer installeret med, jeg kan lide. Eksempelvis kan det kun gå for langsomt med at finde en erstatning af Norton Security, og der er også enkelte andre programmer, som jeg foretrækker et alternativ til. Efter min mening kommer den dog rimelig clean ud af kassen uden alt for meget skrammel-ware.

Tager vi i stedet et kig i selve maskineriet, så får du et lynhurtig processor. Personligt smider jeg lidt ekstra heftige programmer efter mine computere, og det klarer den også til punkt og prikke. Derudover huser den også et GTX 1060, som klarer stort set alt, hvad du smider efter den i 1920x1080. Problemet opstår dog, hvis du har tænkt dig at koble den til din eksterne skærm, som har en højere opløsning. Ikke-krævende spil, såsom Counter-Strike: Global Offensive, er intet problem, men du får ikke den bedste spiloplevelse i The Witcher 3, hvis du går over 1920x1080. Dog smider du mange penge efter en maskine, som i princippet "kun" har et mid-range grafikkort. Det er bestemt et klasse grafikkort, hvis du kun spiller med den anbefalede opløsning.

Du får en god størrelse SSD til spil og programmer, og yderligere en harddisk med 1TB lagerplads på til alle dine filer. Personligt har jeg ikke brug for den ekstra lagerplads, men jeg kan godt se idéen i det. Jeg har dog allerede ekstern lagerplads, hvorfor jeg føler sådan omkring lagerpladsen på maskinen. Dertil kan jeg tilføje, at batteritiden ikke ligger i top, men ærligtalt har det ikke været et problem for mig. Du kan sagtens se en film eller nogle episoder af Game of Thrones, men har du tænkt dig at lave hardcore arbejde på farten eller i skole, er du nødsaget til at være tæt på en stikkontakt, så du kan få livet maskinen op igen. I mit tilfælde har den dog stået på skrivebordet, hvor den har været koblet direkte til væggen.

Ydermere kan man tilføje, at den har mulighed for at blive opgraderet senere hen, hvad harddiske og hukommelse angår. Dog bryder du garantien, da du er nødsaget til at skrue hele bagpladen af, men det valg træffer du jo selv.

Du får en lækker 17.3 tommer IPS-skærm, med en opløsning på 1920x1080. Du får en mat skærm, som giver dig nogle flotte farver. Sammenligner du med en skærm af samme kaliber, men med TN-panel, er der stor forskel på farverne. Du får et rigtig flot billede, og der er god mulighed for at ændre den til forskellige scenarier. Denne model fås også med en skærm i samme opløsning, men med 120hz, og du kan også vælge en 4K-skærm i stedet. Denne serie af laptops er VR-ready, men dette har jeg dog ikke haft mulighed for at teste.

Ovenover skærmen ser du også et webcam og en mikrofon. Ingen af disse er imponerende, men heller ikke noget, jeg nogensinde bruger. Det betyder så ikke, at de er ringe, men nærmere standard ud fra markedets andre laptops.

Alt i alt får du en fed maskine. Du får et lækkert design med børstet aluminium, og samtidig får du et tastatur, der rent faktisk er behageligt at skrive på i mange timer. Dens touchpad er fin, dog ikke fantastisk, men den trækker ikke ned efter min mening. Ydermere får du en stærk processor med et hurtigt grafikkort, som nok skal klare dine udfordringer i den anbefalede opløsning. Har du også lyst til at tweake din computer, om det så er lyd, billede, udseende eller performance, så får du i hvert fald muligheden for det. Det er let og simpelt. Bum! Temperaturen holder sig inden for rimelige grænser, men får du næsten spat af højlydte blæsere som mig selv, skal du måske lige ændre lidt i MSI Dragon Center. Herefter får du altså også en fed gaming oplevelse. Uden tvivl.

Personligt har jeg ikke brug for den ekstra harddisk, og jeg så i stedet hellere at pengene blev brugt på at opgradere grafikkortet, nu hvor vi er oppe i denne prisklasse. Det er selvfølgelig, fordi vi har med en 17 tommer at gøre. De kommer oftest med to harddiske, og står man i samme sko som mig, skulle man måske se på, hvad MSI har at byde på i 15 tommer-serien, for så at undgå lagerpladsen, men gå op i en højere model på grafikkorten.

• Lækkert design.
  • God performance på både grafikkort og processor.
  • Flot IPS-skærm i 1920x1080.