Grand Theft Auto V

Anmeldelser | 6. august 2014, 09.27

Dagen gryer med rødt lys over stranden ved Los Santos. Motionister løber langs promenaden, pumpere træner ivrigt deres svulmende biceps og turister tager billeder på molen ved siden af forlystelsesparken. Vi befinder os i Los Santos, Rockstars digitale hyldest til Los Angeles. Det er toppen af den vestlige kultur; hor, ekstrem rigdom, falske bryster, overfladiske personligheder og filmstjerner står i direkte kontrast til den megen fattigdom og den udbredte bandekriminalitet.

På stranden møder vi Michael. En pensioneret bankrøver i eksil. Han lever et komfortabelt liv med et stort hus, swimmingpool, en lækker bil og en smækker kone. Alligevel presser midtvejskrisen og depressionen på. Ægteskabet knirker gevaldigt, konen er måske utro og børnene er nogle forkælede møgunger. Michael går derfor til psykolog, for at få styr på sit liv. Det ender dog hurtigt med ”lort på styret” i stedet for ”styr på lortet”. Michael skylder en mafioso en stor sum penge, og det kickstarter eventyret, hvor Michael må samle en ny bande og gennemføre det ene vilde kup efter det andet. Faktisk er Michael bare er en ud af tre hovedpersoner. Det kriminelle ensemble består nemlig også af Franklin, et bandemedlem med drømme om rigdom, og Michaels gamle makker, den vanvittige og voldelige Trevor.

Historien fortælles på et uhørt højt niveau

Du får altså tre spilbare karakterer, som du frit kan skifte rundt imellem, både under missioner og når du bare skal lege rundt i den mageløse sandkasse. Fortællermæssigt er det en udfordring med tre hovedpersoner, men Rockstar formår at binde historierne troværdigt og solidt sammen. Grand Theft Auto V byder derfor på interaktiv historiefortælling på uhørt højt niveau, der rykker ved opfattelsen af, hvordan godt spil kan formidle en historie. Manuskriptet er særdeles velskrevet, gennemgående sjovt og til tider hylende morsomt.

Stjernen i Grand Theft Auto V er byen Los Santos og det omkringliggende bjerg- og ørkenområde, The Alamo Sea. Rockstar bruger alle deres erfaringer fra tidligere GTA-spil sammen med Red Dead Redemption, L. A. Noir og Max Payne til at skabe den mest livagtige spilverden, der hidtil er set. Spilområdet er større end GTA: San Andreas, GTA IV og Red Dead Redemption tilsammen. Størrelsen alene er ærefrygtindgydende. Når spilverdenen på samme tid er vanvittigt detaljeret, helt ned til lokaliseret dialekt, graffiti, påklædning og tusindvis af andre små ting, må alle elskere af sandkassegenren lave et samlet knæfald.

Hele banen er åben fra første sekund. Du kan nu frit vælge, om du vil give dig i kast med historien eller blot udforske byens bankende hjerte, havets undersøiske kongerige, bjergtindernes øde skønhed eller ørkenens gemte skatte. Du kan også bare hive pistolen frem, stjæle en bil og gå amok i typisk GTA-stil, hvilket ofte fører til nogle fabelagtige biljagter og skuddueller.

Essensen af GTA er bevaret

Grand Theft Auto V drejer sig om at begå store kup. På disse missioner er alle tre hovedpersoner oftest med, og kuppene er centrale for historien. Inden kuppet skal du vælge fremgangsmåde. Vil du gå ind og lade våbnene tale deres tydelige, højlydte sprog? Eller er du den listige type, der bedøver ekspedienter og kunder i en juvelbutik, inden I går ind? Du skal også vælge medhjælpere. De dygtige skal have en større bid af kagen end de mindre trænede. Til gengæld laver de top professionelle færre fejl.

Planlægningen er kun første fase. Derefter skal du for eksempel ud og finde flugtbiler, du skal time politiets reaktionstid, stjæle essentielt udstyr så som en ubåd eller en skraldebil. Rockstar begår en mindre genistreg ved at lade dig vælge tilgangen og udføre alle forberedelser selv. Det får kuppene til at virke som dit eget projekt. Variationen fra kup til kup er tilmed virkelig stor, og du kommer til at røve alt fra smykkebutikker og godstog til militærbaser og banker.

De omfattende kup leverer kødet til hovedhistorien, der i sig selv tager omkring 30 til 40 timer at spille igennem. Men der er nærmest uendelig meget at tage sig til, når du ikke lige leger mestertyv. ”Strangers & Freaks” udgør de største sidemissioner. Her møder vi et galleri af eventyrlige bipersoner, der for eksempel skal have Franklin til at være lejemorder og biltyv, Trevor til at arbejde som smugler og Michael til at hjælpe med at producere elendige B-film.

Udforsk Los Santos og stil din eventyrsult

Du støder også på en lang række tilfældigt genererede missioner, der får Los Santos til at virke meget levende. Disse små opgaver giver dig mulighed for at tjene alt fra $40 til $100.000 per minimission. I den lette ende skal der stoppes tasketyve og gives lift til folk. I den bedre betalte ende kan du røve pengetransporter, rydde narkobuler eller endda bortføre blaffere til en sekt i bjergene.

Bugner pengepungen kan du spendere penge på at opkøbe ejendomme og forretninger, der kan åbne for endnu flere missioner og give et ugentligt afkast til kontoen. Investeringerne spreder sig fra $80.000 for en bar i ørkenen til $150.000.000 for en golfklub. Nyt tøj kan købes i fire forskellige tøjkæder og frisuren kan justeres sammen med ansigtsbehåringen hos frisørerne. Du kan også voldtune, smække nye dele på og male din øse ved Los Santos Customs.

Føler du dig eventyrlysten kan du gå på jagt efter stykker af en UFO, stumper af et mystisk brev eller opspore en hemmelig kult. Dertil kommer dyrejagt, basejumping, indsamling af atomaffald og meget mere. GTA V er simpelthen proppet til randen med missioner, aktiviteter, gemte sager og små finurlige beskæftigelser. Vil du se og prøve det hele, står den på flere måneders GTA V-spilleri.

En forbedring, der sjældent er set lige

Siden GTA IV udkom i 2008, er der sket store forbedringer af Rockstars sandkasse-formular. Red Dead Redemption og Max Payne har smittet positivt af i forhold til styringen og våbenhåndteringen. Karaktererne bevæger sig ikke længere som tunge kampvogne, og våbnene er en fornøjelse at bruge. Du har endda mulighed for at benytte slow motion under skyderi og ræs, hvis du spiller som henholdsvis Michael eller Franklin.

Styringen af bilerne er blevet langt bedre, sjovere og lettere. Køretøjerne skøjter ikke længere rundt som i GTA IV. Den forbedrede styring gør det til en fornøjelse at sluge de mange tusinde kilometer asfalt, der uundgåeligt skal tilbagelægges i GTA V. Rockstar har desuden proppet et utal af specialkøretøjer ind i spillet. Ud over diverse helikoptere og fly kan du lege med vandscootere, speedbåde, sejlbåde, ubåde, gaffeltrucks, gravemaskiner, BMX-cykler, og en lang række af terrænkøretøjer og vilde superbiler.

Den kunstige intelligens er blevet meget mere realistisk. Politiet kan ikke længere se igennem vægge, og de er udstyret med en synskegle på kortet. Det gør det muligt at løbe ind i en gyde og gemme dig bag en container eller smide bilen ned under en bro, når politiet er efter dig. Den forbedrede kunstige intelligens gør politijagterne vildt underholdende. Det er sjovt at se betjente springe ud af bilerne og aktivt lede efter dig, imens du med bankende hjerte gemmer dig bag en parkeret bil.

Grafisk er GTA V en sand kraftpræstation. Størrelsen af spilverdenen og mængden af detaljer er umådelig imponerende. Hvordan Rockstar har fået GTA V til at køre på den syv år gamle PlayStation 3 er en gåde. Frameraten kan falde lidt nogle gange, men det generer ikke spiloplevelsen. Helhedsindtrykket af den pulserende metropol, de store ørkenområder og de majestætiske bjerge sætter en ny standard for sandkassegenren. Hele spillet emmer af liv, lige meget om du står midt i Los Santos eller om du roder rundt på bunden af den gigantiske sø midt i ørkenen. GTA V er et af de smukkeste spil i denne generation og en enorm flot teknisk præstation.

Lydsiden er i vanlig Rockstar stil gennemført genial. GTA V serverer spilbranchens bedste stemmeskuespil suppleret med et nyt dynamisk musiksystem: Sammen danner det et formidabelt lydbillede. Alligevel stjæler bilradioen lydbilledet med 15 fantastiske genreinddelte radiostationer og to stationer udelukkende med snak. Musikken, radioreklamerne og de dynamiske nyhedsreportager om dine eskapader i Los Santos hæver GTA V’s lydbillede op til et skyhøjt niveau, hvor kun Rockstar befinder sig.

Grand Theft Auto V er det bedste GTA-spil til dato og Rockstars absolutte mesterstykke. Spillet er kulminationen på alt hvad Rockstar tidligere har udviklet. GTA V er tyvstarten på den næste generation. Intet andet spil kan måle sig med den kraftpræstation, Grand Theft Auto V er. Standarden for digital underholdning er lige skudt opad som en ustoppelig kanonkugle. GTA V er ikke blot et af årets bedste spil, men et af de bedste spil nogensinde. Og så har vi ikke engang prøvet GTA Online, den voldsomt ambitiøse multiplayerdel til GTA V, der åbnes op den 1. oktober.

• Den bedste sandkasse nogensinde.
  • Proppet med indhold.
  • Grafisk og teknisk kraftpræstation.