Plants vs. Zombies 2: It’s About Time

Anmeldelser | 6. august 2014, 09.28

Popcap kreerede en vaskeægte klassiker med deres første Plants vs. Zombies spil. Med let tilgængelig strategi, charmerende grafik og et gennemført godt gameplay var den første krig mellem zombierne og planterne nærmest umulig at lægge fra sig igen. Plants vs. Zombies 2: It’s About Time afviger ikke meget fra den succesfulde formular. Crazy Joe’s have invaderes af zombier fra højre side, og det er din opgave at så forsvarsværker i form af krigeriske planter, for at forhindre zombierne i at nå hele vejen over banen.

Den simple ”Tower Defense” opskrift tilføres forfriskende nyt, da Crazy Joe bliver smidt tilbage i tiden på jagt efter nogle lækre Tacos. Derfor skal den skøre gartner bekæmpe zombier i oldtidens Egypten, tage en tur til prærien med skrupskøre cowboy-zombier og endda begive sig ud i kamp på de syv verdenshave, hvor pirat-zombierne hersker. Fortællingen er lige så tåbelig som selve ideen om, at planter går i krig med zombier. Derfor passer historien ganske godt til temaet.

Overraskende stor variation

Egypten, prærien og piraterne giver et friskt pust til den allerede charmerende og velanimerede grafiske side. Udviklerne har tydeligvis kælet for designet af figurerne. De mange forskellige planter og zombier har alle som en små sjove detaljer. En klar favorit er det superaggressive bokse-kålhovede ”Bonk Choy”. Det er umuligt ikke at smile, når den ivrigt basker til alle nærgående zombier med et par knyttede blade.

Bonk Choy er bare en ud af 26 planter, hvor variationen er overraskende stor. Der er ildspydende drageplanter, nervøse kornkastende katapulter, kokosnødkanoner, lynplanter og listigt ukrudt med drabelige pigge. På den anden side har vi et matchende farverigt katalog af zombier. Der er gensyn med den almindelige zombie, der ofte har spande eller kegler på hovedet. Dertil kommer der farao-zombier, kamel-zombier, zombie papegøjer, piano-zombier og adskillige andre skøre og spændende levende døde. Fantasien går hånd i hånd med de gode ideer i designet.

Den store variation i planter og zombier skaber det evigt udfordrende og underholdende gameplay. Læringskurven er lav, hvilket gør Plants vs. Zombies 2 til et perfekt valg for både helt unge, meget gamle, eller blot ganske nye spillere. Spillet introducerer nye planter og zombier i et stødt tempo. Men aldrig for hurtigt. Du når derfor altid at lære de foregående at kende. Alle kan lege med og få masser af fornøjelse ud af pakken - uanset alder og niveau.

Flottere, sjovere og mere varieret

Plants vs. Zombies 2 introducerer en bunke nye elementer såsom muligheden for at rykke dynamisk rundt på dine planter via togskinner eller benytte dig af superkræfter. Alle planter kan nemlig boostes, således solsikkerne sprøjter sole ud og de skydende planter banker ti gange så mange ærter, korn eller kålhoveder afsted. Du har også mulighed for at aktivere specialangreb, hvor du benytter dine fingre til at mase, kaste eller stege zombierne via touch screen-funktionen.

Popcap byder altså på en efterfølger, der er flottere, sjovere og mere varieret end sin forgænger. Spillet er tilmed gratis! Udgiveren Electronic Arts har puttet free-to-play modellen ned over Plants vs. Zombies 2. Umiddelbart kunne vi frygte en katastrofe ala iOS-spillet Real Racing 3, der også er et EA-spil, hvor det er umuligt at nyde spillet uden at spendere et utal af små beløb. Men Plants vs. Zombies 2 kan spilles helt uden at betale en rød øre.

Der skal optjenes stjerner og nøgler for at komme videre imellem banerne. Dette gøres ved at gå tilbage og spille de samme baner om og om igen, dog med nye missionsmål og udfordringer. Det kan dog minde lidt om at ”grinde”, og er du den utålmodige slags, kan du derfor kaste små beløb efter spillet, for at låse op for banerne, uden at skulle optjene nøgler og stjerner. Visse planter er også gemt bagved ”betalingsvæggen” sammen med muligheden for at købe mønter, der kan bruges på specielangreb under selve spillet.

Selvom hele spillet sagtens kan nydes uden at smække penge på disken, er det dog en skam, at vi ikke har muligheden for at smide 50 kroner fra starten af, og derefter have adgang til alle planter og alle baner. Men som det er nu, er Plants vs. Zombies 2 alligevel et fantastisk spil og en rigtig god efterfølger.

• Charmerende grafik.
  • Fantasifulde planter og zombier.
  • Simpel og god strategi.